v85 tt

Ik heb geen verstand van Moto Guzzi, maar ik weet wel wat van techniek.
Als er slechts een kruiskoppeling op de as zit, wordt de eenparige draaisnelheid omgezet in een niet-eenparige draaisnelheid. Ik neem aan dat er dan een torsiedemper gebruikt moet worden. Dat is niet nodig als er twee kruiskoppelingen gebruikt worden.
De gekozen versnelling bij een bepaalde snelheid heeft hier geen invloed op, de draaisnelheid van het achterwiel wel.
Nee die is er dus niet. Van daar dat die klappen zo van negative invloed zijn.
Die torsie demper waar je het over heb, zat vroeger in de versn.bak.

Foto uit eigen werk....
post-2965-0-18210700-1306533534.jpg

Dit is de ingaande as van een versnbak 850gt 1974. De zigzag aan de linkerkant van de as is de demper van toen. Met daar rechts naast de nokken om die extreme verdraaiing op te vangen.
Euh veer en nokken vormen tesame de demper....
 
Laatst bewerkt:
Die van mij (euro4 april 2019) heb ik in Duitsland doorgetrokken naar op de teller 192 km/pu toen ging hij het rode gebied in.
Motor was vol beladen met topkoffer en zijkoffers. gemiddelde verbruik op die tankbeurt was 1 op 26 waarvan het grootste gedeelte op binnenwegen was.
Als ik die snelheden/toerentallen van mij (tot dusverre) extrapoleer naar het rode gebied dan is dat inderdaad die snelheid. Valt nog mee. Ik vind overigens de levendigheid in 6 best goed, even van 110 naar 150 gaat in een handomdraai. Niet heel veel slechter dan bij mijn Speed Triple, maar die staat dan wel weer gegeard op 250. Wheelies op het gas in 2 en 3 zijn ook mogelijk. Heb er een Husqvarna 701 voor weggedaan, maar deze is ook wel leuk voor een oude man.
 
Neen hoor. Gewoon tweedehands gekocht. Komt uit 2019 met maar 7400 km op de teller. Lijkt wel nieuw nog, maar is het niet meer. Scheelt toch weer een 5000 Euro.
Maar begreep uit het bijgevoegt plaatje bij een motorzaak.
Oke verder weet ik er niets van, en te veel gegevens zo over het net versturen zonder de eigenaar te vragen......
 
Ik zie de reacties van mensen die graag willen vertellen en laten zien dat hij/zij “er” verstand van heeft. Aannames dat ik teveel belasting zet op de draaiende delen. Zonde, je had ook kunnen vragen wat ik daarmee bedoelde. Wat jullie stellen is namelijk niet wat er gebeurd. Ik heb 70 K km met mijn rijstijl gezet op mijn Aprilia Shiver en die verbruikte geen olie en had geen versleten big end of problemen met de versnellingsbak toen hij wegging.

Hierdoor gaat mijn punt verloren. Als je een E5 hebt en je ervaart de symptomen rond pingelen en of bokkigrijden dan zou je mijn suggestie is kunnen proberen.
 
Gisteren mijn fiets voor de 10k. beurt + update weggebracht. Nadat hij klaar was weer opgehaald en na een tijd rijden weer teruggebracht. Hij reed onderin de toeren bijzonder slecht en stationair draaide hij veel te laag. Het leek bij wegrijden vanuit stilstand wel of het je eerste rijles was. WTF?
Afijn. Bij Pels zijn ze er gelijk mee aan de slag gegaan maar konden zo snel niks vinden. (was al laat) Ik weer met de demo naar huis. Ze zijn er vanochtend weer mee aan de slag gegaan en de dader is gevonden: Een scheur in de mantel van een van de bougies.
Beide bougies zijn vervangen en hij rijd weer als een zonnetje. Sterker nog, onderin is hij veel soepeler. Geen aan/uit reactie meer.
Bovenin is de gasreactie ook beter. Pakt beter op. Ik kan nu ook in mijn Touratech spiegeltjes wel bij 100 kmh. het verkeer zien. Dit was voorheen vrijwel onmogelijk. Het blok loopt veel fijner nu. Minder rauw, minder trillingen.
Ik moet zeggen: Dit hebben ze bij Pels motoren goed opgepakt en netjes afgehandeld. 👍
 
E5. Update was de antipingel update.
Dat is goed om te horen, die van mij staat nu ook bij de dealer voor zijn 20k beurt.... maar goden dat was net een blik knikkers in Tsjechië.... niet normaal. Heb er behoorlijk veel met de koppeling en het gas moeten spelen om het wat binnen de perken te houden.
 
🤔 kilometerstand van mijn nieuwe v85tt is nu 1313. Kijk ik vandaag in de app staat er bij volgende onderhoudsbeurt nog 18687 kilometer?
Eerste beurt normaal bij 1500 kilometer die heeft hij al gehad, maar dacht dat ik over 200 kilometer bij de dealer langs moest om service interval te resetten.
 
2e beurt is bij 10.000 km.
Hoezo resetten na 200 km? Staat het sleuteltje nog in je dashboard?
Edit: ik snap hem al. Je motor houd 1500 km aan en je hebt de beurt al ervoor gehad. Dus er zal bij 1500 km. ( Is over 200km.) Waarschijnlijk een sleuteltje in je dashboard verschijnen.
Deze haal je met de reset weg. Je motor gaat dan weer tellen naar de volgende beurt.
 
2e beurt is bij 10.000 km.
Hoezo resetten na 200 km? Staat het sleuteltje nog in je dashboard?
Nee maar dacht dat bij 1500 kilometer pas kon, was bij mijn 2019 v85tt wel zo.
Mia module van oude overgezet naar nieuwe, ben ook benieuwd of abonnement weer verlengd wordt met een paar maanden op 1 september, of dat ze uitgevonden hebben hoe ze het moeten verlengen voor 3 jaar.
 
Even terug komende op het toerental... Scheur heeft gelijk, maar mist een 2e punt, het onstekingstijdstip (tenzij ze dat gewijzigd hebben, maar dat kan ik me niet voorstellen) een guzzi ontsteekt beide cylinders vlak na elkaar in 1 krukas-omwenteling, daarna draait de krukas 3 loze slagen.... Hierdoor loopt het blok onderin "onregelmatig" nu zal dat met moderne software voor ontsteking en inspuiting veel minder voelbaar voor de rijder zijn als bij een oudere guzzi (waar onder de 2200 toeren ook het dynamolampje nog wel eens flauw wil gaan knipperen omdat de dynamo onder de 3000toeren eigenlijk ook geen ruk doet)
Maar de mechanische belasting is echt nog precies het zelfde als bij de oude guzzi's.
Een guzzi rijd relaxed tussen de 3500 en 4000 toeren, beetje afhankelijk van uitvoering en afstelling rijden ze fantastisch tussen de 5000 en 5500 toeren. 2000 toeren is het mechanisch slopen van je meenemer onder de koppelingsplaten en van je kruiskoppeling.
 
....Ga naar het menu, druk daar op service. Ga dan naar Enter code en druk daar op. Je krijgt dan 5 streepjes te zien. Het eerste streepje laat je een 1 zien, dan een 2, en dan een 3. Op dat moment druk je weer op je knop. Je hebt nu de 3 bevestigd. Het volgende streepje telt nu weer op. Druk nu op de knop als hij op 4 staat. Ga zo door tot je de code 34534 hebt. Je hebt nu toegang tot het service menu. Druk nu op de reset coupon en je sleuteltje in je dash is foetsie.
Reset geslaagd.
Dat ik geen leraar Engels ben moge duidelijk zijn maar hoop dat het zo te begrijpen is.
 
Bij mij is het `pingelen` (detonatie) niet meer voorgekomen sinds ik octaangetal 98 tank. Ben al met 2 personen in de tweede versnelling tegen een heuveltje weggereden (per ongeluk).
 
Ik heb nooit anders dan 98 getankt maar tijdens mijn vakantie in het Thüringer Wald kwam ik in een stad in de file terecht terwijl het meer als 30 graden was. Dat vond hij toch niet zo fijn zullen we maar zeggen. Eenmaal stad uit door het bos liep hij weer als een zonnetje.
 
E5. Update was de antipingel update.
Van wanneer was die update? Ik heb er net 5K km opgezet en toch nog wel zo af en toe de pingel gehad. Zelfs met de power booster plug. Mijne moet ook zo voor een beurt namelijk.
Lijkt erop dat de Guzzi het mixen van meerdere soorten brandstof niet lekker vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan