Vaag probleem CB550f

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Ik heb nu het probleem dat de motor op de meest vreemde momenten uitvalt. Balen dus, ik heb dat ding nog maar een maandje of anderhalf en heb nog maar 1 tochtje gemaakt zonder stil te komen staan :(

De ene keer is er wel een vonk aan de bougies, gisteren had ik helemaal geen stroom (lampjes dashboard brandden niet.) Na een tijdje doet ie het dan gewoon weer (gisteren kwam ik er onderweg niet uit en heb ik 3 km geduwd en thuisgekomen start ie gewoon weer... |( )

Ik heb ook gemerkt dat na het starten de meest rechtse (als je er recht tegenaan kijkt) van de 5 zekeringen gloeiend heet wordt na een (lange) startpoging (is de 15A zekering.) Als je erop spuugt, kookt het gelijk! Is dit normaal?

Dit alles betekent waarschijnlijk dat ik het hele electrisch circuit moet gaan doormeten van ontstekingsspoel tot bougiedop :(
Iemand nog tips waar ik op moet letten en hoe ik dit systematisch aanpak?

Groeten, Jesse
 
Lijkt een beetje een rare tip, maar kijk eens of het dekseltje van je startmotor goed vast zit, en dat de bijbehorende rubber dichting nog helemaal heel is. Bij mij was er een boutje losgetrild uit dat deksel en ik kreeg ook de meest vreemdsoortige electische problemen (afslaan bij grootlicht ed) :?

succes!
 
Thanx. Klinkt idd vreemd, maar ik zal binnenkort (wordt volgende week :( ) eens kijken naar het startmotordeksel. 'k Zal alles maar moeten doormeten met de accu losgekoppeld en met WPH in de hand, dan kan er niks foutgaan, toch?

Ik ben niet zo'n held met electronische componenten, dus alle tips, van wat voor aard ook, zijn meer dan welkom! :}
 
Misschien, wederom, simpel.( heb het bij mijzelf en een kennis meegemaakt):
De + en - polen goed schoonmaken/schuren en zorgen dat ze goed contact maken
 
Hmmm........ Dat is inderdaad een vaag probleem :?
Ik zelf heb ook een CB550 en ik heb wel een zekeringskast(je) met 5 zekeringen, maar bij mij zijn alleen de middelste drie aangesloten!!!
Kun je nagaan waar die zekering voor dient?? Volgens mij niet voor de startmotor, want die wordt via een relais direct vanaf de accu gevoed!! Ik ben wel benieuwd wat er tijdens het starten zoveel stroom verbruikt :?

Misschien kun je de contacten van de zekering en zekeringhouder eens schoonmaken, want als die warm wordt betekend dat er veel weerstand is en dus veel vermogen wordt gedissipeerd!

Misschien moet je ook eens je bougies nakijken. Zijn deze al oud of helemaal vet geslagen dan wordt het misschien tijd om deze te vervangen. dat kan ook een hoop problemen oplossen. Ik zeg niet dat een wondermiddel is, maar ik wel eens rare dingen gehoord die door nieuwe bougies waren opgelost.
 
Hmmm........ Dat is inderdaad een vaag probleem :?
Ik zelf heb ook een CB550 en ik heb wel een zekeringskast(je) met 5 zekeringen, maar bij mij zijn alleen de middelste drie aangesloten!!!
Kun je nagaan waar die zekering voor dient?? Volgens mij niet voor de startmotor, want die wordt via een relais direct vanaf de accu gevoed!! Ik ben wel benieuwd wat er tijdens het starten zoveel stroom verbruikt :?

Misschien kun je de contacten van de zekering en zekeringhouder eens schoonmaken, want als die warm wordt betekend dat er veel weerstand is en dus veel vermogen wordt gedissipeerd!

Misschien moet je ook eens je bougies nakijken. Zijn deze al oud of helemaal vet geslagen dan wordt het misschien tijd om deze te vervangen. dat kan ook een hoop problemen oplossen. Ik zeg niet dat een wondermiddel is, maar ik wel eens rare dingen gehoord die door nieuwe bougies waren opgelost.

Als ik de zekering uit de stroomkring haal, dan is alle stroom weg (lampjes uit, starten niet mogelijk.) Dus is het iets van een hoofdzekering denk ik.
Met de contactjes van de zekering is niks mis volgens mij. Dat ie zo warm wordt komt volgens mij gewoon doordat er veel stroom doorheen loopt. Als je start, dan gaat er toch ook heel veel stroom lopen? Of valt het wel mee? Het is iig een 15A-zekering, dus wel op veel stroom berekend.

Moet de motor kunnen starten als de accu ertussen uit is? Zo niet, dan kan het idd aan de accupolen liggen (heb er nog niet zo opgelet of ze schoon zijn, wel dat ze goed vast zitten) of aan de aarde op het frame ofzo.
 
Als je start, dan gaat er toch ook heel veel stroom lopen? Of valt het wel mee? Het is iig een 15A-zekering, dus wel op veel stroom berekend.

Nee als je start zorgt het startrelais er voor dat de startmotor draait. Startrelais zit rechstreeks aan de accu. Relais zelf gebruikt niet veel stroom. Zoals eerder gezegd, belangrijkste is eerst alle contacten schoonmaken en eventueel met contactspray inspuiten. Dus alle contacten.
 
Nee als je start zorgt het startrelais er voor dat de startmotor draait. Startrelais zit rechstreeks aan de accu. Relais zelf gebruikt niet veel stroom. Zoals eerder gezegd, belangrijkste is eerst alle contacten schoonmaken en eventueel met contactspray inspuiten. Dus alle contacten.

idd, volgens mij is er ooit eens wat geprutst met die motor en gaat nu de voeding van de startmotor via de hoofdzekering ( |( ).

Contactpuntjes kunnen ook veel rare dingen veroorzaken, voor de zekerheid maar even nakijken.
 
OK. Da's mooi klote, er heeft dus waarschijnlijk een beun-de-haas-lullo aan de bedrading zitten knutselen? Dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op!
Wat betreft de contactpunten: die zijn idd aan vervanging toe, ik krijg de maximale opening niet meer binnen de toegestane waarden. Maar hij loopt er wel gewoon op... Ik zal ze tzt even vervangen.
 
Kijk ook eens of je draaidboom niet ergens doorgeschuurd is (bij het balhoofd oid). Kan dan ergens kortsluiting maken...
 
Op zondag 22 juni 2003 12:31 schreef Ceebee400Tee het volgende:
Moet de motor kunnen starten als de accu ertussen uit is? Zo niet, dan kan het idd aan de accupolen liggen (heb er nog niet zo opgelet of ze schoon zijn, wel dat ze goed vast zitten) of aan de aarde op het frame ofzo.

Zonder accu zou de motor niet moeten lopen. De stroom naar de bobine loopt over de accu. Verder heb ik weinig verstand van de electra. Succes met fixxen.
 
Zonder accu zou de motor niet moeten lopen. De stroom naar de bobine loopt over de accu. Verder heb ik weinig verstand van de electra. Succes met fixxen.


Neeeeeeee, je motor hoort het wel te doen zonder accu. als ie eenmaal loopt moet je dynamo voldoende stroom genereren om te blijven rijden (anders zou je om de haverklap je accu aan de lader moeten hangen)

Maar goed. Kan me een paar dingen voor stellen. Heb het zelf ook eens gehad dat ik een zekering had die verschrikkelijk heet werd, dat bleek te komen doordat het binnenwerk van het zekeringen kastje verrot was. (kosten €2,-)

Zou ook even kijken of je + geen lekstroom heeft (weerstand meten over + en - pool)

Contactpunten kan ook heel goed, kijk even of het issolatie ringetje van het boutje waar mee de punten aan de grond plaat zitten er nog wel is.

Dit zijn zo even een paar dingen die me even te binnen schieten. Suc6
 
Op zondag 22 juni 2003 13:53 schreef CB400F het volgende:Neeeeeeee, je motor hoort het wel te doen zonder accu. als ie eenmaal loopt moet je dynamo voldoende stroom genereren om te blijven rijden (anders zou je om de haverklap je accu aan de lader moeten hangen)

als ie eenmaal loopt... maar kan je ook starten zonder accu ertussen?
Volgens mij doet mijn motor het ook niet als de accu er tussen uit is, maar dat kan komen doordat er dus aan de draadboom geprutst is.

Zou ook even kijken of je + geen lekstroom heeft (weerstand meten over + en - pool)

hoeveel weerstand zou je moeten hebben dan? Of bedoel je gewoon het voltage meten?
:X Sorry, hier heb ik echt geen verstand van...

o ja, waar koop je zo'n zekeringkastje (is dat universeel of moet je er een speciaal voor je Honda kopen?)
 
Op zondag 22 juni 2003 14:26 schreef Ceebee400Tee het volgende:als ie eenmaal loopt... maar kan je ook starten zonder accu ertussen?
Volgens mij doet mijn motor het ook niet als de accu er tussen uit is, maar dat kan komen doordat er dus aan de draadboom geprutst is.
ook starten kan zonder accu, kijk maar naar de racerij, die hebben allemaal geen accu. Het is wel wat lastiger, maar het kan wel.

Op zondag 22 juni 2003 14:26 schreef Ceebee400Tee het volgende:
hoeveel weerstand zou je moeten hebben dan? Of bedoel je gewoon het voltage meten?
:X Sorry, hier heb ik echt geen verstand van...

o ja, waar koop je zo'n zekeringkastje (is dat universeel of moet je er een speciaal voor je Honda kopen?)

Geeft niets, maar de weerstand zou naar de oneindig toe moeten gaan en dat is dus in Ohm.
En zo'n zekeringen kastje kun je nieuw bestellen, maar sloop is veel goedkoper. Ga zelf meestal naar Roukama in Wormerveer of naar Weststra (geloof ik) in Aalsmeer.
 
Laatst bewerkt:
Heb net stiekum (want ik moet studeren :X ) even gekeken. De vorige eigenaar (of die daarvoor, of die daarvoor, of ... :+ ) heeft de draden van de main fuse omgelegd naar de spare fuse (da's dus de meest rechtse.) De draden zijn er min of meer aan "gebakken" en de soldeer is dus ook behoorlijk geoxideerd. Op zich lijkt de verbinding me nog wel goed, maar zoveel oxide is niet echt bevorderlijk lijkt me...

Tevens heb ik een spiraalslot voor mijn accu langs door het frame gevlochten, want ik kwam er gister achter dat een of andere lul de accu uit mijn sloop-cb400'tje heeft gejat! Zal wel weer zo'n k*tscooteraar zijn die een extra accu nodig heeft voor zijn autoradio... De naam "sloop-cb" heeft ie wel eer aangedaan, want de accu is er echt uitgesloopt (kabels/accupolen kapotgerukt...) De accu was heel slecht, dus misschien komt ie wel terug om een goeie te jatten :r

Kan helaas ff foto van de spiraalslotbeveiliging maken. Mijn vriendin heeft wel een digitale camera, maar zij zit in Denemarken.

In ieder geval zal ik een dezer dagen even kijken of mijn soldeerbout van 100 Watt krachtig genoeg is om die klodder te verwijderen en om een nette soldeerverbinding in de zekeringkast te maken.
 
Tevens heb ik een spiraalslot voor mijn accu langs door het frame gevlochten, want ik kwam er gister achter dat een of andere lul de accu uit mijn sloop-cb400'tje heeft gejat! Zal wel weer zo'n k*tscooteraar zijn die een extra accu nodig heeft voor zijn autoradio... De naam "sloop-cb" heeft ie wel eer aangedaan, want de accu is er echt uitgesloopt (kabels/accupolen kapotgerukt...) De accu was heel slecht, dus misschien komt ie wel terug om een goeie te jatten :r

Wat een klootzakken zeg!!

Mocht je hem zien, dan is het denk ik:
box.gif
 
Ik heb ze (2x CB400t, 1x cb550f) op de parkeerplaats achter mijn flat staan, onder motorhoezen. Het is een yuppen-/ouwelullenflat, met een paar studenten ertussen. Er gebeurt bijna nooit iets, maar dit keer wel dus. Het is denk ik al een tijdje geleden gebeurt, maar ik raak die sloopcb bijna nooit aan, dus ik had het niet gemerkt. Ze hadden ook netjes de side-cover er weer op gedrukt...
Stelletje eikels... :(

...Maar ja, het hoort er nu eenmaal een beetje bij "in de grote stad" zeggen ze :?
 
Wat betreft die zekeringen (want ik denk ook dat 't daar aan ligt), zelf heb ik ook de main-fuse op de plek van de spare gelegd. Simpelweg omdat 't plastic bij de main helemaal weg was gesmolten & ik op vakantie was. (dus alweer 'n permanente noodoplossing intussen ;) )

Oorzaak is simpel. Door roest en andere aanslag ontstaat er weerstand tussen de zekering en de klemmetjes waar ze in zitten. Daar ontwikkelt ie warmte & uiteindelijk smelten zelf de solderingen los.


Mijn tip:
- zekeringen eruit.
- klemmetjes blankschuren & wat (contact)vet erop
- solderingen kontroleren & evt opnieuw kabeltjes vastsolderen
- zekering er weer in & rijen maar :)

Die tekst 'spare' daar geeft de stroom niks om, dus kun je best zo laten zitten. :P
 
Wat betreft die zekeringen (want ik denk ook dat 't daar aan ligt), zelf heb ik ook de main-fuse op de plek van de spare gelegd. Simpelweg omdat 't plastic bij de main helemaal weg was gesmolten & ik op vakantie was. (dus alweer 'n permanente noodoplossing intussen ;) )

Oorzaak is simpel. Door roest en andere aanslag ontstaat er weerstand tussen de zekering en de klemmetjes waar ze in zitten. Daar ontwikkelt ie warmte & uiteindelijk smelten zelf de solderingen los.


Mijn tip:
- zekeringen eruit.
- klemmetjes blankschuren & wat (contact)vet erop
- solderingen kontroleren & evt opnieuw kabeltjes vastsolderen
- zekering er weer in & rijen maar :)

Die tekst 'spare' daar geeft de stroom niks om, dus kun je best zo laten zitten. :P

Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt RDZ! :}
Hopelijk is dit de oorzaak van die vage problemen. Dat zou weer een hoop meetwerk en frustraties schelen! En dan hopelijk weer zonder problemen :]
 
Update: zekeringenkastje eruit gesloopt. Voor de zekerheid de draadjes van de hoofdzekering opnieuw gesoldeerd. Ze zaten nog wel goed vast, maar waren dus wel behoorlijk geoxideerd. Alles weer aangesloten en daarna 2x effe op- en neer gescheurd over de weg langs mijn huis , bij elkaar iets van 6 a 7 km. Hij doet het gewoon en wat een lekker geluidje komt er toch uit die Marshalls! :P De zekering wordt ook niet meer heet.

...Maarrrrr, rijden heeft ie in het begin ook wel gedaan. En de zekering werd niet ALTIJD heet tijdens het rijden. Soms doet ie het 30 km en soms 3 km voor ie er mee kapt. Dus we gaan gewoon rustig uittesten, steeds grotere rondjes "om de kerk" en maar kijken hoe lang het duurt voor ie weer uitvalt...

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan