Vakantie Sardinië

WaldoSecc

MF'er
4 jul 2021
33
14
Dag mede MF'ers!

Eerst en vooral ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vond niet direct iets terug voor tips in Sardinië, ook de post al doorgelezen met reisverslagen..


De eerste week van juli staat mijn eerste motorvakantie te wachten naar Sardinië.

De bedoeling is om met de auto tot in Noord Italië te rijden(rijd op een Naked dus 1000km autostrade is niet ideaal hiermee, en ik rij liever geen 2 dagen heen en 2 dagen terug zodat we meer tijd op het eiland zelf hebben)
Om vervolgens hier de auto achter te laten bij kennissen en met de motor de boot op.
Ik ga samen met mijn neef die ook met hetzelfde type motor rijd naar daar.

Leuke plekjes/stadjes ed. Ken ik wel her en der maar de route erheen deed ik hiervoor dus telkens met de auto dus gewoon gps volgen en klaar.

Is er iemand die hier eventueel wat raad in heeft van welke routes zeker te nemen en welke zeker niet? Eventueel gpx files ofzo?
De bedoeling is om een dikke week(van zondag tem zaterdag naar daar te gaan dus zeker wel tijd om een en ander te verkennen met de motor.

Alvast bedankt!
 
De ss126 van Iglesias naar Fluminimaggiore ook. Van daar lekker ff naar Portixeddu.

Of verder doorrijden dan Fluminimaggiore en dan richting Ingurtosu.
 
Ik was er enkele jaren geleden.

Ik ben van Savona overgevaren naar Bastia.
Langs de WESTkust! naar Bonifacio gereden en daar overgestoken naar Sardinië.
Zelf vind ik Corsica mooier dan Sardinië. (op Corse was ik al vaker)

Veel plannen had ik gemaakt om dingen te zien op Sardinië, maar ik ben van het eiland weggevlucht.
Teeeeeeeering wat was het daar HEET!! Het was werkelijk te erg om ook maar IETS te doen.
's Morgens voor 10uur was het op de camping al boven de 30°C.
Hoop dat bij jou de temp iets aangenamer zal zijn.

Ik ben wel het hele eiland rond gereden, want rijden was enige wat met rijwind nog een beetje te doen was.
Ik reed door Cagliari en had de puf niet om van de motor af te komen.
Nog enkele dagen op een camping in Cala Gonone gestaan met vlakbij het strand. Leuke plek!

Uiteindelijk gevlucht naar overkant Livorno en ben daarna nog een week in Toscane geweest.
Ook nog wel warm maar net iets beter te doen dan op het eiland.
20210816_204412.jpg
............deze foto is gemaakt op Sardinië
 
Ik was er enkele jaren geleden.

Ik ben van Savona overgevaren naar Bastia.
Langs de WESTkust! naar Bonifacio gereden en daar overgestoken naar Sardinië.
Zelf vind ik Corsica mooier dan Sardinië. (op Corse was ik al vaker)

Veel plannen had ik gemaakt om dingen te zien op Sardinië, maar ik ben van het eiland weggevlucht.
Teeeeeeeering wat was het daar HEET!! Het was werkelijk te erg om ook maar IETS te doen.
's Morgens voor 10uur was het op de camping al boven de 30°C.
Hoop dat bij jou de temp iets aangenamer zal zijn.

Ik ben wel het hele eiland rond gereden, want rijden was enige wat met rijwind nog een beetje te doen was.
Ik reed door Cagliari en had de puf niet om van de motor af te komen.
Nog enkele dagen op een camping in Cala Gonone gestaan met vlakbij het strand. Leuke plek!

Uiteindelijk gevlucht naar overkant Livorno en ben daarna nog een week in Toscane geweest.
Ook nog wel warm maar net iets beter te doen dan op het eiland.
Bekijk bijlage 1984147 ............deze foto is gemaakt op Sardinië
Oei dit is wel heel erg warm ja😅 ik hoop begin juli nog niet zo temperaturen tegen te komen.. eind juli begin/midden augustus ben ik deze temperaturen daar ook al tegengekomen maar toen zat ik in de auto in de airco🙈
Sowieso textiel kleding aandoen dan zeker?
 
Ik had op een gegeven moment 42 graden in de omgeving van Nuoro. Da's best pittig, zo in het binnenland.

FF ergens gestopt bij een tankstation.

Een flesje water van 0,75 liter liep er net zo hard weer uit dan dat ik het in mijn keel goot.

Ook mijn kevlar jeans nat gemaakt bij de bovenbenen, met van dat smerige water uit zo'n emmer voor de voorruit.

Wat een verademing onder het rijden. Duurde nog geen 5 minuten, toen was weer kurkdroog. _O-
 
Oei dit is wel heel erg warm ja😅 ik hoop begin juli nog niet zo temperaturen tegen te komen.. eind juli begin/midden augustus ben ik deze temperaturen daar ook al tegengekomen maar toen zat ik in de auto in de airco🙈
Sowieso textiel kleding aandoen dan zeker?
IK denk dat je je flink vergist in de hitte daar ook begin juli ,zoek maar eens op

Wat je wel kan doen is een koelvest kopen neem dan die van macna werkt prima.
 
Ja klopt die .
Het best beestde geld aan kleding wat je kan doen

Wij hebben jaren terug in Italie oververhitting gehad

Later lagen we lettelijk in de winkel in de koeling. Na een uur of twee hadden we pas in de gaten hoe erg we er aan toe waren
Kan het kwaad en op welke manier zou je dit vest dragen icm een airbagvest?
Of kan ik best kiezen om het koel te hebben en voor de vakantie een gewone rug protector in mijn textieljas te steken?
 
Kan het kwaad en op welke manier zou je dit vest dragen icm een airbagvest?
Of kan ik best kiezen om het koel te hebben en voor de vakantie een gewone rug protector in mijn textieljas te steken?
Ik heb ook een textielpak wel met ritsen en ook een rug protector , als er iets wind door waait bv met ritsen dan is dit voldoende.

Aangezien jij in de zeer warme tijd naar Sardine gaat zou ik zeer zeker niet zonder gaan.
 
Hier kan ik het alleen mee eens zijn, onderschat oververhitting en uitdroging niet bij dat soort temperaturen
Tegen de tijd dat je er wat van merkt is het al te laat en dan stort je finaal in elkaar.
Het leverde mij een dagje ziekenhuis op.
Ook acuut een koelvest aangeschaft nadien
 
Ik ga zeker jullie raad opvolgen en een dezer dagen eens kijken voor zo'n vest..

Ik ben nogal een alpinestars liefhebber maar ik veronderstel dat die zeker ook zo zal werken als die van macna?😁

Zijn er trouwens maatregelen die ik eventueel moet nemen voor deze warmere temperaturen met de motor zelf?
Op de crossmotor toen ik daar wedstrijden mee reed gebruikten wij andere koelvloeistof om de motor koeler te houden? Of is dit totaal niet nodig?
 
Ik ga zeker jullie raad opvolgen en een dezer dagen eens kijken voor zo'n vest..

Ik ben nogal een alpinestars liefhebber maar ik veronderstel dat die zeker ook zo zal werken als die van macna?😁

Zijn er trouwens maatregelen die ik eventueel moet nemen voor deze warmere temperaturen met de motor zelf?
Op de crossmotor toen ik daar wedstrijden mee reed gebruikten wij andere koelvloeistof om de motor koeler te houden? Of is dit totaal niet nodig?
Ga voor de macna deze werkt de hele dag.
De andere werken maar heel even.
 
Ga voor de macna deze werkt de hele dag.
De andere werken maar heel even.
Wil je geen geld uitgeven, dan helpt het ook om je t shirt nat te maken en je ventilatieritsen open te zetten.
Effect is hetzelfde, wel een stuk minder comfortabel
 
Maar goed. Met alle respect, we moeten ook niet overdrijven.

Het is warm, maar het is veel belangrijker om vooral op tijd te stoppen met rijden. Pauzes inlassen om wat te eten en drinken.

Het drinken deed ik toch wel minimaal elk uur, bij een temperatuur die tussen de 36 en 42 graden lag (eind juli). Of ik nu dorst had of niet.
 
Zijn er trouwens maatregelen die ik eventueel moet nemen voor deze warmere temperaturen met de motor zelf?
Maatregelen niet direct.

Je zou effe kunnen checken of bij heter koelwater de fan inkomt.
Op P-plaats effe 2500 toeren draaien bij stilstand. Je ziet de temp-meter dan vanzelf oplopen.

De fan werkt in NL vrijwel nooit, dus merk je dat niet als die zou weigeren.
 
Maatregelen niet direct.

Je zou effe kunnen checken of bij heter koelwater de fan inkomt.
Op P-plaats effe 2500 toeren draaien bij stilstand. Je ziet de temp-meter dan vanzelf oplopen.

De fan werkt in NL vrijwel nooit, dus merk je dat niet als die zou weigeren.
De ventilator springt in als de motor richting de 100°c gaat, gebeurt wel regelmatig bij stads of file verkeer..
 
De ventilator springt in als de motor richting de 100°c gaat, gebeurt wel regelmatig bij stads of file verkeer..
Mijn fan's zowel Blackbird als FZ gaan eigenlijk nooit op "aan" in NL.
De FZ al verschillende keren voor de vakantie getest op genoemde wijze. (want paar jaar terug deed ie het niet)
In Z. Europa werkt ie dan gelukkig wel, toch is zeker niet fijn als de bloedhitte over je heen geblazen wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan