van watergekoeld, luchtgekoeld maken

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik zit al een tijdje met het gekken idee om mijn Honda VT500 luchtgekoeld te maken.
Er zitten al koelvinnen op de cilinder, nu was het idee om gaten/sleuven te maken in de waterkoelkanalen , waar de pijlen staan, en wat ik met de schroevendraaier aanwijs, zodat de rijwind erin kan blazen.
uswvb2iq7b.jpg

yq037anwvo.jpg

y25mmjpucys.jpg

Alle slangen en de radiateur worden dan eraf gehaald, de ventilator zet ik achter de achterste cilinder voor extra koeling, aangezien die minder wind vangt.
Ik denk niet dat iemand dit al eens geprobeerd heeft maar wat denken jullie, zou die overhit raken en warm/vastlopen, of is er een kans dat die het blijft doen?
 
Begrijp ik het nou goed dat je niet de radiator hebt vervangen door een slang zodat je olie nog kan circuleren? Die olie staat nu dan nagenoeg stil?
 
Er bestaat ook watervrije koelvloeistof, deze heeft ook een kookpunt van 180 graden, dat zou een goed/beter alternatief kunnen zijn, het is alleen wat prijzig

totaal nutteloos die meuk.......... Het beste koelmiddel wat niet bevriest en prima warmte afvoert bestaat gewoon al lang en daar rijden we gewoon mee rond.

De nutteloze dure meuk:

 
totaal nutteloos die meuk.......... Het beste koelmiddel wat niet bevriest en prima warmte afvoert bestaat gewoon al lang en daar rijden we gewoon mee rond.

De nutteloze dure meuk:


Toen ik waterloze koelvloeistof las moest ik ook gelijk aan Matt denken ja... _O- Ik ben al een tijd niet meer geabonneerd op he omdattie altijd zo vermoeiend boos is. Misschien dat ik hem weer es ga volgen want hij had vaak wel interessante onderwerpen en perspectieven!
 
het grappigste van heel dit topic is niet eens het doldwaze idee van B07, maar de adviezen van "hoe het misschien wel zou kunnen" . lijkt wel een opbod van non-techneuten om te bepalen wie de über-non-techneut is _O-

behalve Zot's idee natuurlijk, hij zou als enige geslaagd zijn als dit een examen-vraag was.

Ja he, zelfs ik als semi non-techneut kan inschatten dat de koeling ombouwen naar luchtgekoeld voor een blok dat ontworpen is voor watergekoeld, een slecht idee is en op zijn minst ingrijpende en complexe aanpassingen vereist om dat werkbaar te krijgen.

Ben verder wel benieuwd naar de afloop :)
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch niet anders dan een fabrieksmotor met luchtkoeling? Als je daarmee te lang stil staat moet je hem ook uit zetten. Anders loopt hij vast.
Bij auto’s met luchtkoeling hebben ze wel een koelfan gemaakt.

Alleen zit er in dit geval een extra zwak geventileerde "mantel" omheen, met matige koelvinnen ...

helaas zullen we de uitkomst niet weten nu TS ineens "vals" gaat spelen en toch een koelmiddel toepast.
 
Laatst bewerkt:
Heb net 20 minuten gereden toen begon het te regenen dus weer gouw naar huis.
Niks bijzonders tijdens het rijden bleef die onder de 90 graden, eigenlijk ook niet raar want de ventilator gaat normaal gesproken ook niet draaien tijdens het rijden, daarvoor is het veels te koud nu.

Voor het stoplicht begon die wel iets te stijgen naar 98 graden in +/- 2 minuten stilstaan.
In de zomermaanden is het waarschijnlijk niet te doen.

Open koelsysteem was niet zoon succes, bij hard optrekken kwam de ATF uit de opening boven op de kop.
Ik vindt het wel weer leuk geweest, zet de radiateur er weer op, misschien in de toekomt een kleine radiateur onder het zadel of tank uit het zicht proberen.
 
Heb net 20 minuten gereden toen begon het te regenen dus weer gouw naar huis.
Niks bijzonders tijdens het rijden bleef die onder de 90 graden, eigenlijk ook niet raar want de ventilator gaat normaal gesproken ook niet draaien tijdens het rijden, daarvoor is het veels te koud nu.

Voor het stoplicht begon die wel iets te stijgen naar 98 graden in +/- 2 minuten stilstaan.
In de zomermaanden is het waarschijnlijk niet te doen.

Open koelsysteem was niet zoon succes, bij hard optrekken kwam de ATF uit de opening boven op de kop.
Ik vind het wel weer leuk geweest, zet de radiateur er weer op, misschien in de toekomt een kleine radiateur onder het zadel of tank uit het zicht proberen.
vervang je alle slangen waar olie in gezeten heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan