Varadero FI light bij hoge RPM

Ken Boonen

Rookie
16 jun 2021
11
6
Beste Forumleden!
Ik ben nu 2 weken trotse eigenaar van een Varadero XL1000 V 2003 (laatste model met carbs)
Rijdt en accelereert super, echter: wanneer echt hard accelereren (bv. oprit autoweg 2e en 3e versnelling tot 8/8.5k rpm) dan blinkt 1x op de hoogste touren het FI lampje, en merk ik heel kort een terugval, een seconde later lampje weer uit en niks aan de hand. Het vreemde is als ik hetzelfde aantal rpm bereik door er rustig heen te accelereren geen probleem.

Het volgende gecheckt:
- 98ron getankt,
- Luchtfilter is nieuw
- Benzinekranen staan beide open, en geven beide meer dan genoeg benzine.
- Bij opstart knippert FI lampje niet, (dus zoals ik begrijp is er geen foutcode opgeslagen)

Indien iemand dit herkent of een goede tip heeft hoor ik het graag.

Alvast dank!

Gr Ken
 

Bijlagen

  • 20210613_220221.jpg
    20210613_220221.jpg
    140,8 KB · Weergaven: 19
Op internet zijn er meerdere mensen die dit "probleempje" hadden. Bij de 1 was het een losse accupool (even checken dus).

Het kan zijn dat er een sensor iets van storing geeft. Heeft deze motor niet een soort van geheugen die foutjes opslaat? Uitlezen kan dan alsnog om te kijken wat het was/is.
 
Bedankt voor je reactie Brnk,
Acupolen zijn gecheckt, en zaten vast:) er zit inderdaad een 4 polig stekkertje onder het zadel, maar nergens te vinden of je met een 'jumper kabel' de FI meldingen kunt uitlezen.
Zoektocht helaas nog niet afgesloten ..:/
 
Ontluchting kan werken, maar onvoldoende hè.. voor de goeie orde.

Bij een TL kun je idd met een jumper in dealer mode rijden en dan kun je FI codes uitlezen als ie loopt. Het is vroeg en ik had even overgeslagen dat je daar zelf ook gewoon al naar op zoek was :P
 
Beste Forumleden!
Ik ben nu 2 weken trotse eigenaar van een Varadero XL1000 V 2003 (laatste model met carbs)
Rijdt en accelereert super, echter: wanneer echt hard accelereren (bv. oprit autoweg 2e en 3e versnelling tot 8/8.5k rpm) dan blinkt 1x op de hoogste touren het FI lampje, en merk ik heel kort een terugval, een seconde later lampje weer uit en niks aan de hand. Het vreemde is als ik hetzelfde aantal rpm bereik door er rustig heen te accelereren geen probleem.

Het volgende gecheckt:
- 98ron getankt,
- Luchtfilter is nieuw
- Benzinekranen staan beide open, en geven beide meer dan genoeg benzine.
- Bij opstart knippert FI lampje niet, (dus zoals ik begrijp is er geen foutcode opgeslagen)

Indien iemand dit herkent of een goede tip heeft hoor ik het graag.

Alvast dank!

Gr Ken
Carburateur Varadero heeft GEEN FI lampje
 
Hoi Kevin, deze motor heeft het echt: een FI lampje in het dashboard en carbs op de motor. Tevens heb ik bedienbare choke en mechanische stationair afstelling. Het zou kunnen zijn dat dit 2003 model een overgang betreft van carb motor met looks van de injectie.

belangrijke note erbij: Het FI lampje én het HISS lampje knipperen in de hoge toeren kort.
 
Hoi Kevin, deze motor heeft het echt: een FI lampje in het dashboard en carbs op de motor. Tevens heb ik bedienbare choke en mechanische stationair afstelling. Het zou kunnen zijn dat dit 2003 model een overgang betreft van carb motor met looks van de injectie.

belangrijke note erbij: Het FI lampje én het HISS lampje knipperen in de hoge toeren kort.
Die bedienbare "choke" en stationairafstelling waren in die tijd vrij normaal bij de eerste injectiefietsen. De Varadero uit 2003 is toch echt een injectiefiets en een overgangsmodel hebben ze niet gemaakt. Grootste, direct merkbare, verschil is dat deze 6 versnellingen heeft en de carb versie 5.
De injectiefiets kun je uit laten lezen bij de beter uitgeruste (Honda) dealer, of bijvoorbeeld met een Healtech OBD Tool.
 
Bedankt voor de berichten, helder!
Ik ga opzoek in midden-limburg naar een dealer met dergelijke tooling, mochten jullie iemand kennen die dat thuis heeft (en een beetje in de buurt woont) hoor ik het graag :) (en @Alfred.J hij heeft inderdaad 6 versnellingen dus zal zeker een injectie versie betreffen)
Update zal volgen!
 
Hoi Kevin, deze motor heeft het echt: een FI lampje in het dashboard en carbs op de motor. Tevens heb ik bedienbare choke en mechanische stationair afstelling. Het zou kunnen zijn dat dit 2003 model een overgang betreft van carb motor met looks van de injectie.

belangrijke note erbij: Het FI lampje én het HISS lampje knipperen in de hoge toeren kort.
Oke, ik loop ook maar pas mee in de motor wereld, maar waarom heeft de motor wel een FI lampje maar geen injectie??
 
Beste Forumleden!
Ik ben nu 2 weken trotse eigenaar van een Varadero XL1000 V 2003 (laatste model met carbs)
Rijdt en accelereert super, echter: wanneer echt hard accelereren (bv. oprit autoweg 2e en 3e versnelling tot 8/8.5k rpm) dan blinkt 1x op de hoogste touren het FI lampje, en merk ik heel kort een terugval, een seconde later lampje weer uit en niks aan de hand. Het vreemde is als ik hetzelfde aantal rpm bereik door er rustig heen te accelereren geen probleem.

Het volgende gecheckt:
- 98ron getankt,
- Luchtfilter is nieuw
- Benzinekranen staan beide open, en geven beide meer dan genoeg benzine.
- Bij opstart knippert FI lampje niet, (dus zoals ik begrijp is er geen foutcode opgeslagen)

Indien iemand dit herkent of een goede tip heeft hoor ik het graag.

Alvast dank!

Gr Ken
Ik had iets vergelijkbaars met mijn SP1, alleen dat trad op als ik door en kuil of over slecht wegdek reed.
Bij toeval kwam ik uit bij een hoofd? zekering (30A) gemonteerd op de accu bak. Bij goed kijken, met de leesbril, bleek er een haarscheurtje in te zitten. Zekering vervangen en nooit het probleem meer gehad.
Het lijkt me het nakijken waard.
 
@kevinblade Het is inderdaad een injectie met handmatige choke, gister even de tank er vanaf gehaald
@midlifecrisis Zekering gecheckt, helaas niks opmerkelijks te bespeuren
@Rody-rc30 Ik heb 2 massapunten gevonden, beide goed blank gemaakt en met contactspray gemonteerd
@kirill007 Contactsleutel zit strak erin, en heeft geen speling wanneer op de 'ON' stand.

Wat ik nog ga proberen:
- Rijden met een de reserve sleutel (misschien iets aan de hand met de transponder)
- Rijden met de tankdop op een kier (om vacuumtrekken tank uit te sluiten)
- Injectoren ultrasoon reinigen

Aan allen: Alvast bedankt voor de support!
 
Bedankt voor je reactie Brnk,
Acupolen zijn gecheckt, en zaten vast:) er zit inderdaad een 4 polig stekkertje onder het zadel, maar nergens te vinden of je met een 'jumper kabel' de FI meldingen kunt uitlezen.
Zoektocht helaas nog niet afgesloten ..:/
Heb je de accupolen ook schoon gemaakt? Zowel de motor kant als de accu kant?
 
Het probleem is opgelost, wat gisteren is gebeurd:
- Massapunten blank gemaakt, ook beide kanten van de accupolen
- Alle zichtbare stekkers los, waar mogelijk blank gemaakt, en met contactspray in elkaar.
- Tank geflusht
- Injectoren ultrasoon gereinigd

Nu zijn dit heel wat parameters, maar ik denk dat de injectoren de boosdoeners waren, wat een zooi kwam daar uit! (E10?)

Na montage bleek dat de motor ook stationair rustiger liep en minder bokkerig aanvoelt, tevens gaat het accelereren nu echt soepel :)
Bedankt voor jullie adviezen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan