vastloper met GT 500

Ruud1325

MF'er
20 okt 2014
191
22
ik zal me even voorstellen:
Ruud Linders
54 jaar
suzuki 500GT
en diverse zundapp's en kreidlerjesd in bezit maar met het schitterende weer van afgelopen weekend dacht ik kom ik trek de suzuki nog en buiten met het volgende verhaal als resultaat:
heb afgelopen weekend flinke schade opgelopen met de GT 500...
na enekel km te hebben gereden viel er één cilinder uit, toen ik het merkte direct gestopt en bougie eruit gehaald maar tot mijn schrik zat hij helemaal vol met metaaldeeltjes dus de schrik sloeg gelijk toe (en in mijn buidel ook..).
naar huis gelopen en cilinder er af gehaald en wat bleek de zuiger was voor 25% afgebroken en verpulverd, opvallend was dat er geen krassen in cilinder zitten (en een geluk).
heb zondag blok gedemonteerd en open gehaald alwaar mijn eerder vermoedens werden bewaarheid, krukas diend te worden gereviseerd en ook de cilinders dienen te worden gehoond naar mijn eigen dunken evenals de zuigers deze dienen ook vernieuwd te worden, nu komt mijn vraag:
waar en wie kan de krukas reviseren?
cilinders honen waar en wie?
zuigers bestellen bij wie en waar dien ik op te letten?
wie weet raad.....
wil wel fotoos plaatsen maar weet niet hoe ik ze moet verkleinen dus ook hier aub advies bii.

ruud
 
Als je MS-office op je computer hebt staan moet je eens bij MS-office hulpprogramma's kijken. Daar vind je het programma MS-office picture manager. Dat kan alles wat jij wil, bijsnijden, helderheid en contrast veranderen en verkleinen per procent of pixel. Sla je foto's ook op in het jpg-formaat. Hier op MF is het formaat 640 x 400 scherp genoeg en is dan nog maar ca. 40 kB groot.
 
Hoi Ruud,

Ik heb destijds de krukas laten reviseren via Marcel Vlaandere. Hij doet dat overigens niet zelf, maar heeft iemand die dat voor hem doet.

Zelfde probleem als bij jou, vastloper op 1 cylinder. Ik heb de cylinders laten boren en honen en via Marcel ook nieuwe zuigers aangeschaft.

Met alle bijkomende werkzaamheden en onderdelen is het inderdaad een pijnlijke operatie voor de portemonnee. -O- -O-
 
Bij Bernd Braun van Crankup.de laat ik de krukassen van mijn driepitters doen, is volgens mij ook nog de goedkoopste. Ook eens een keer bij Erik en Marcel prijzen opgevraagd maar die waren destijds een pak duurder.
 
Ben blij dat er wat reactie op gekomen zijn, nu nog zelf links en rechts eens gaan bellen.
Oorzaak van het gebeuren ik weet het echt niet, moet wel zeggen dat ik niet snel kalm rij met 500 maar dat kan ook haast niet vind ik
Ik ga jullie op de hoogte houden en als het lukt komen er fotoos.

Ruud
 
Volledige standaard configuratie of aangepast met expansie uitlaten en power luchtfilters?
En daar dan wel de sproeierbezetting op aangepast?
Carburateurs wel goed schoon?
Trekt hij niet ergens valse lucht waardoor het mengsel te schraal wordt?
Ontsteking staat wel op tyd?
Oliepomp vd mengsmering werkt nog wel?
 
Inderdaad balen ja...maar wat doe je er aan ben al blij dat het winter word heb dus even de tijd.
De setting is geheel origineel dus geen vreemde (soms wel mooie) dingen gemonteerd.
We gaan eens shoppen en bellen, mocht er iemand zijn die nog twee goede cilinders met zuigers heeft dan heb ik zeker interesse

Ruud
 
Waarom een andere set cilinders met zuigers Ruud ? Je geeft zelf al aan dat de cilinders eigenlijk niet beschadigt zijn, waarom geen nieuwe zuiger in je eigen cilinders boren dan? ( Hangt natuurlijk een beetje af van de maat die er nu in zit of dit wel of niet kan )
 
Heb advies aangenomen en de cilinders en krukas opgestuurd naar E Potze voor revisie, honen en twee nieuwe zuigers, vooraf prijs afgesproken € 500,00 is op zich niet zo duur en voor 500 heb ik geen andere fiets...ik doe gelijk de resterende lagers en keringen vernieuwen, ligt nu toch open. Spullen zouden met een week of zes terug zijn, kan dus tegen de zomer weer toppie zijn.

Ruud
 
De eerste vraag is er al:
Bij de montage van de versnellingsbak, warmoes ik op letten en dan met name als hij uitgeklaard is geweest aan fde rechterzijde daar waar de schakelas pakt in de vertanding?
Heb het idee dat ik het hier niet goed doe, want ik moet toch middels de schakelpook de versnellingen kunnen bedienen, of zie ik iets over het hoofd.
Is er misschien ook een tekening van hoe een heel blok terug in elkaar gezet dient te worden?

Ik hoor van de specialisten

Ruud
 
De eerste vraag is er al:
Bij de montage van de versnellingsbak, warmoes ik op letten en dan met name als hij uitgeklaard is geweest aan fde rechterzijde daar waar de schakelas pakt in de vertanding?
Heb het idee dat ik het hier niet goed doe, want ik moet toch middels de schakelpook de versnellingen kunnen bedienen, of zie ik iets over het hoofd.
Is er misschien ook een tekening van hoe een heel blok terug in elkaar gezet dient te worden?

Ik hoor van de specialisten

Ruud
Ik zou je ook verwijzen naar de site die rg-gamma je aangaf. Verder misschien plaatjes van wat je bedoelt want ik kan er niet echt chocolade maken van wat je beschrijft. Ik snap niet goed wat je bedoelt of tegenaan loopt.
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog meer sites? In Nederlands met juiste montage beschrijving.

Ruud
 
Waar ik tegen aan loop is de volgorde van terug monteren van de versnellingsbak en dan met nam hoe te starten, dus in welke volgorde en waar speciaal op te letten.
Ik heb de site eens bekeken die men noemde maar daar staat niet de montage handelingen en in het Engels vind ik dus altijd moeilijk.
 
Ik zou zeggen neem contact op met PepijnWK,die heeft zelf ook zijn blok open gehad en weer in elkaar gezet.
 
Waar ik tegen aan loop is de volgorde van terug monteren van de versnellingsbak en dan met nam hoe te starten, dus in welke volgorde en waar speciaal op te letten.
Ik heb de site eens bekeken die men noemde maar daar staat niet de montage handelingen en in het Engels vind ik dus altijd moeilijk.

Tja, dan blijft alleen het "Peters" boek ISBN 90 6127 096 0 over , het enige volgens mij verkrijgbare boek over onderhoud aan de Cobra en T500 in het NL. Alles met zw/w foto's en tekeningen en volgorde (de)montage en tips & truc's.

Maar met een beetje "Googelen" had je dat zelf ook kunnen ontdekken volgens mij :Y

In deze "hobby" is Google je vriend, zie de eerdere links. Voor heel veel handelingen heb je alleen maar plaatjes nodig en geen "Engels"...... je hebt je blok toch zelf ook gedemonteerd :? Bovendien kun je met Google alle talen laten "vertalen" als je een woord/onderdeel niet begrijpt *O*
 
Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk heel rechttoe rechtaan weer inelkaar zetten.
Let op aandrijving oliepomp met ringetje/shim!
Maak de contactvlakken van de carterhelften echt goed schoon. Doe je zelf een plezier en vervang de Kickstartpal! Kost paar centen maar als het toch open is.......
Let bij montage van de carters goed op de paspennen!
Enne CBF is the true master! Die kan het uit zijn hoofd!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan