verbruik in winter hoger?

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
Tegelen
Ik rijd sinds een jaar of 11 motor, jaar in jaar uit. De eerste motoren hadden allemaal carbs.

Nu bij de laatste 2 motors merk ik dat ze in de winter structureel meer verbruiken als in de zomer. De enerlaatste was een sv650 2003 met injectie en de laatste is een fz6 2004 met injectie (heb ik pas 2 weken dus het verbruik in de zomer is vrij lastig vast te stellen |( )

Komt dit door de sensors van de injectie? Als zo'n sensor in de gaten heeft van HEE, koude lucht, laten we het mengsel maar rijker maken. Of lul ik nu uit m'n nek. De sv reed in de zomer zo rond de 1 op 19 en in de winter 1 op 16 (met powercommander). De fz6 nu na 700 kilometer inrijden 1 op 16 (vind ik vrij slecht temeer omdat je met inrijden niet boven de 6000 toeren komt
 
dat heeft er inderdaad mee te maken... maar ook de temperatuur zelf... je blok blijft langer op de 'automatische' choke rijden (want die blijft langer koud), en dat verbruikt ook meer.
ZEKER als je een standaard 'allways on' oliekoeler hebt.
 
's Winters is de dichtheid van de lucht hoger. Om dus het mengsel niet te verschralen moet er meer brandstof worden ingespoten. Als de injectie hiervoor corrigeert, dan zal het verbruik dus idd omhoog gaan.

wegdek is kouder, banden worden niet optimaal warm, dus meer weerstand = meer verbruik.

Mijn auto loopt ook zuiniger in de zomer als in de winter

Banden koud > rubber harder/minder 'kleefkracht' > minder weerstand > lager verbruik.
Injectie van de auto corrigeert voor de luchtdichtheid, dus vandaar dat het verbruik omhoog gaat. Bovendien heb je in de winter vaak meer verbruikers aan in je auto. Vaker je lampen (als je die tenminste niet altijd aan hebt), achterruit verwarming, aanjager van de kachel, etc.