verbruik in winter hoger?

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
Tegelen
Ik rijd sinds een jaar of 11 motor, jaar in jaar uit. De eerste motoren hadden allemaal carbs.

Nu bij de laatste 2 motors merk ik dat ze in de winter structureel meer verbruiken als in de zomer. De enerlaatste was een sv650 2003 met injectie en de laatste is een fz6 2004 met injectie (heb ik pas 2 weken dus het verbruik in de zomer is vrij lastig vast te stellen |( )

Komt dit door de sensors van de injectie? Als zo'n sensor in de gaten heeft van HEE, koude lucht, laten we het mengsel maar rijker maken. Of lul ik nu uit m'n nek. De sv reed in de zomer zo rond de 1 op 19 en in de winter 1 op 16 (met powercommander). De fz6 nu na 700 kilometer inrijden 1 op 16 (vind ik vrij slecht temeer omdat je met inrijden niet boven de 6000 toeren komt
 
dat heeft er inderdaad mee te maken... maar ook de temperatuur zelf... je blok blijft langer op de 'automatische' choke rijden (want die blijft langer koud), en dat verbruikt ook meer.
ZEKER als je een standaard 'allways on' oliekoeler hebt.
 
's Winters is de dichtheid van de lucht hoger. Om dus het mengsel niet te verschralen moet er meer brandstof worden ingespoten. Als de injectie hiervoor corrigeert, dan zal het verbruik dus idd omhoog gaan.

wegdek is kouder, banden worden niet optimaal warm, dus meer weerstand = meer verbruik.

Mijn auto loopt ook zuiniger in de zomer als in de winter

Banden koud > rubber harder/minder 'kleefkracht' > minder weerstand > lager verbruik.
Injectie van de auto corrigeert voor de luchtdichtheid, dus vandaar dat het verbruik omhoog gaat. Bovendien heb je in de winter vaak meer verbruikers aan in je auto. Vaker je lampen (als je die tenminste niet altijd aan hebt), achterruit verwarming, aanjager van de kachel, etc.
 
Maar is het dan ook niet zo dat er meer vermogen geleverd wordt, dus dit geen ene snars uitmaakt? Dus dat je ahw je gaskraan minder ver open hoeft te draaien om hetzelfde toerental en dus snelheid te bereiken?

Met het bandenverhaal ben ik het wel eens... :)

's Winters is de dichtheid van de lucht hoger. Om dus het mengsel niet te verschralen moet er meer brandstof worden ingespoten. Als de injectie hiervoor corrigeert, dan zal het verbruik dus idd omhoog gaan.Banden koud > rubber harder/minder 'kleefkracht' > minder weerstand > lager verbruik.
Injectie van de auto corrigeert voor de luchtdichtheid, dus vandaar dat het verbruik omhoog gaat. Bovendien heb je in de winter vaak meer verbruikers aan in je auto. Vaker je lampen (als je die tenminste niet altijd aan hebt), achterruit verwarming, aanjager van de kachel, etc.
 
Kijk, ik dacht al dat ik weer 1 of ander lulverhaal verzonnen had maar het klopt dus wel. Ik mag wel zeggen dat de nieuwe fazer erg lekker rijdt, koud of niet. Ik hoop alleen dat het verbruik beter gaat worden. Als ie ingereden is, mag ik er dan synthetische olie in gooien of moet ik wachten tot de 10000 beurt?
 
Meer vermogen zonder hoger toerental .... wordt gewoon niet benut (tenzij je meer vracht meeneemt en/of steile hellingen beklimt) dus geeft iets hoger verbruik.

Maar dat is niet alleen bij injectie-motoren want zelfs op een tweetakt brommertje moet je bij koud weer vrij lang in de lagere versnellingen blijven; ook bij een automaatje met variomatiek haal je 's-zomers veel makkelijker/ sneller de top.
 
Kijk, ik dacht al dat ik weer 1 of ander lulverhaal verzonnen had maar het klopt dus wel. Ik mag wel zeggen dat de nieuwe fazer erg lekker rijdt, koud of niet. Ik hoop alleen dat het verbruik beter gaat worden. Als ie ingereden is, mag ik er dan synthetische olie in gooien of moet ik wachten tot de 10000 beurt?
Niet miepen over verbruik B|

;)

Met mn oude carbs liep ie in de winter 1 op 8 en in de zomer 1 op 16.

Met de flatslides die er nu op zaten 1 op 9 in de zomer en starten met koud weer ho maar...

En daarbij, als het koud is slaat de benzine eerder neer dus moet ie rijker lopen.
Doet een choke op een carb ook dus injectie sprietst er gewoon wat meer in dan naar gelang het kouder word.
 
Plus als je benzine op het pompstation warm is, koelt het meer af in je tank, en krimpt het dus. Hoorde ik laatst op de radio. Hoeveel ervan waar is, weet ik niet.
 
In de winter moet de motor op temp.komen ca. 80-90 graden celcius. bij die temp.gaat de olie nog redelijk lang mee en is er voldoende smering. Een motor presteert beter naarmate het temp.verschil in de verbrandingskamer en buiten hoger maar doordat de olie die niet tegen te hoge temp kan is de max. temp. 80-90 graden. Voordat de motor warm is moet er eerst een tijdje met koude motor gereden worden. Dikke olie, zorgt dan voor veel weerstand. Deze weerstand wordt natuurlijk ook weer omgezet in warmte maar dat gaat ten koste van het vermogen wat uiteindelijk op het achterwiel moet komen. De motor moet bovendien ook langer choken om te blijven rijden.

Gr,
Henk
 
In de winter moet de motor op temp.komen ca. 80-90 graden celcius. bij die temp.gaat de olie nog redelijk lang mee en is er voldoende smering. Een motor presteert beter naarmate het temp.verschil in de verbrandingskamer en buiten hoger maar doordat de olie die niet tegen te hoge temp kan is de max. temp. 80-90 graden. Voordat de motor warm is moet er eerst een tijdje met koude motor gereden worden. Dikke olie, zorgt dan voor veel weerstand. Deze weerstand wordt natuurlijk ook weer omgezet in warmte maar dat gaat ten koste van het vermogen wat uiteindelijk op het achterwiel moet komen. De motor moet bovendien ook langer choken om te blijven rijden.

Gr,
Henk
Ik denk dat het komt door korte ritjes. In de winter maak je minder snel een lange rit. En dat is altijd onvoordeliger.
 
hoger verbruik in de winter is inderdaad gelegen aan het feit dat de motor méér tijd nodig heeft om op te warmen en je dus langer gebruik dient te maken van de (automatische) choke.
Als ie ingereden is, mag ik er dan synthetische olie in gooien of moet ik wachten tot de 10000 beurt?
inderdaad beter wachten tot 10000 km-beurt om full-synthetische olie op te gooien.
Nieuwe motorfietsen hebben rodage-olie,is niet zo fijn..bevat een grovere substantie,en dit om de scherpste kantjes van de raders "af te slijten", zodat ze beter in mekaar draaien. Dus wachten maar met die synthetische olie !!
Greetz !!!!
 
Oei, olie met middel om kanten af te laten slijten.
Er is geen olie met schuurmiddel, laat je niets wijsmaken. Barkrukkentaal.
Er zitten geen grove bestanddelen in.
Het inlopen moet volledig volgens "natuurlijke" wijze gebeuren. De onderdelen lopen op elkaar in doordat in de eerste km de oneffenheden op de (raak)vlakken afslijten door metaal contakt.Dit komt omdat het productieproces niet 100% is. Als dat wel zo zou zijn, want het kan wel, dan zou je motor geen 15000 euro kosten maar 150000 euro. Dus smijten we er een paar extra liters olie tegenaan.
Het process van inrijden moet niet te ruw gebeuren, daarom moet je voorzichtig (in)rijden. Als de raakpunten ingelopen zijn (hoge puntjes weggesleten) dan is de kans op metaalkontakt klein doordat de olie de onderdelen gescheiden houd.
Wat betreft inrijden heb ik altijd het idee dat een motor pas na 10-12 duizend km echt is ingelopen.
Gr.
Henk
 
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=Entropisch+

"U hebt gezocht op Entropisch :

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies."

:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan