.
Daar komt bij dat koude lucht dikker is en lambda dus dichterbij 1 zal liggen indien deze 'normaal' onder 1 ligt. Ergo een injectie motor (wat TS dan niet heeft) is in theorie in de winter zuiniger.
\
Hiermee sla je meteen de bekende spijker op zijn kop, de lucht is dikker, meer zuurstof, motor levert meer vermogen en de luchtweerstand is ook groter, olie komt minder snel op temperatuur en de motor zal langer op zijn choke blijven draaien, en ook maar even meenemen dat regen en nat wegdek ook vermogen kost, dus een motorvoertuig verbruikt in de kou meer brandstof dan bij warmte.[/quote]
Ware het niet dat een XJ700 een luchtgekoelde 4 cylinder lijnmotor is uit pakweg 1985.
Die heeft geen automatische choke, injectie, lambdasonde oid.
Meestal zijn die dingen ook nog afgesteld voor de amerikaanse markt. Dwz zo weinig mogelijk emissie (te arm dus meestal). Dit is bij TS duidelijk niet het geval, getuige de zwarte bougies.
@Ts: gooi eens een potje Forté Carb Cleaner door de tank en synchroniseer de carburateurs. Vervang je luchtfilter door een K&N inlegfilter en je motor loopt ook weer een stuk armer.
Het allerbeste is om de motor eerst op een goede testbank te zetten, zodat je weet waar je probleem precies ligt.
Ik gok op carburatie niet synchroon en een beetje vervuiling....
Trouwens, volgens mij ligt de klepstelinterval bij de oude XJ's rond de 24000 mls, wellicht dat daar ook nog wat winst te halen is....
Pas op! Voor het synchroniseren heb je zeer waarschijnlijk een YICS-tool nodig, anders lukt het niet.....
Kijk eens op www.xjbikes.com voor meer informatie, die jongens kennen die fietsen van binnen en buiten....