Er is in de motogp,wsbk,onk,bsb,idm en ga zo maar door geen rijder die zelf zijn vering afstelt.
Da's wel heel kort door de bocht
Ik heb altijd mijn vering zelf afgesteld omdat het inderdaad een erg persoonlijk iets is. De basis is door iedereen redelijk goed zelf af te stellen, door je een klein beetje te verdiepen in de theorie.
En daarmee bedoel ik dan rijhoogte, veervoorspanning en ingaande demping. Uitgaand is al wat moeilijker en krijg je alleen goed door te rijden en te voelen wat de motor doet tijdens remmen en accelereren.
Mijn ervaring is wel dat als je 4 verschillende experts raadpleegt, je ook vaak 4 verschillende oplossingen en/of benaderingen te horen krijgt. Maar dat is een kwestie van filteren en datgene doen wat het dichtst bij je eigen idee en gevoel komt.
Nu is het op de openbare weg lastig om een perfecte afstelling te vinden. Dat gaat ook niet lukken, de omstandigheden waarin je rijdt liggen zover uit elkaar, dat je in het gunstigste geval een goede compromis kunt bereiken.
Het vreemde is dat alle fabrikanten van vering en demping het zelfde denken als ik schreef
JIJ moet het doen.......JOUW rijstijl is van belang en JOUW gevoel is van belang
Als het anders zou zijn dan hadden de fabrieken het wel anders gedaan
Maw als er een perfecte instelling zou zijn dan zouden de heren uit Japan de motor wel op die instelling hebben gezet
Is ook kort door de bocht maar mijn punt is wel duidelijk dacht ik zo
Het is niet een magische ring/tywrap
Wat mag er mis zijn met die dure ohlinspoten?Oude cock ring ??
Idd...vering afstellen is persoonlijk en moeilijk. Denk dat 90% er geen kaas van gegeten heeft en wat aanklooit. De grootste prutsers zijn degene met de duurste ohlinspoten meestal..want die kopen die bende en denken het beste te hebben ?
En dat terwijl een op maat gemaakte stock vork met bv ander binnenwerk 10x beter is dat bv een ohlins gasvork te kopen en die erop te zetten zonder hem custom te laten maken achteraf.. Al geldt dat niet voor de serieuze rijders in de cup en onk ed..
Wat mag er mis zijn met die dure ohlinspoten?
De poten zijn een bende omdat de eigenaar niet weet hoe ze goed af te stellen?dat je er niet harder door gaat als je ze niet goed afstelt en zeker niet als je niet beter kunt rijden ( is voor alle dure poten en shocks)