vering afstellen ?

easy pete

MF'er
9 nov 2004
244
0
belgie
Ik heb een ouwe crosser CR250 en de vering buigt te diep door, hoewel ik geen zware kerel ben. Ik begrijp geen jota van die afstellingen. Ik kan vanuit stilstand de voorvork tot het einde duwen, volgens mij niet normaal. De achterveer is zo mogelijk nog zachter. Heel erg comfortabel om wat rond het circuit te toeren, maar als ik door een bocht wil scheuren zit ik zowat met m'n kont in het zand. Na een sprong buigen de veringen door tot het eind en dan maak ik vlak na de sprong nog een tweede sprongetje. (En daarna ga ik op m'n bek)

Ik heb nu de demping bijna volledig dichtgedraaid voor en achter, maar ik kan morgen pas testen wat dat precies doet. Ik begrijp het verschil niet tussen demping en vering. Ook de stelringen achteraan zou ik nog kunnen verdraaien maar ik heb geen idee wat dat uithaalt. Volgens mij gaat de motor dan gewoon hoger staan.

Kan iemand wat interessante uitleg hierover geven ? Nieuwe elementen aanschaffen doe ik niet, want het fietsje is véél te oud om er nog veel euros aan te hangen. Ik zou 'm zo goed en zo kwaad mogelijk afgesteld willen krijgen met wat erop zit. Iemand tips, anders dan "ga naar een speciaalzaak" ?
 
De vering is de veer zelf die inveert.
De demping is de remmende werking (door olie die door gaatjes wordt geperst) die op de veer wordt uitgeoefend, zowel bij inveren als bij uitveren. Bij veel motoren kun je de ingaande demping en de uitgaande demping apart instellen.

Als er geen demping is, dan gaat je motor zich als zo'n springstok gedragen, hij veert te ver in (niet leuk...) en springt dan met te veel kracht weer terug (nog minder leuk....)
Mogelijk is de olie in je vorkpoten etc. gaar, die zou je kunnen vervangen. Ik ben niet erg thuis in crossers, mogelijk kunnen anderen je vertellen wat er nog meer aan te doen is. Een revisie lijkt me wel aan de orde. Hoeft niet heel duur te zijn, mogelijk met wat hulp.

Ik vraag me trouwens af wat jij hebt afgesteld? Heb je misschien de veervoorspanning veranderd?
 
Hé, da's een duidelijke uitleg. Geeft me een beter beeld van de zaak. Achteraan heeft ie zeker het springstok-effect, maar achteraan is er geen olie. Dat werkt met een pulletje gas. Misschien is het gas eruit gelekt ? Wat ik heb afgeregeld is de demping. Met een schroefje kan je die regelen, zowel voor als achter. Ik ga zometeen even testen wat 't verschil is.
 
Hé, da's een duidelijke uitleg. Geeft me een beter beeld van de zaak. Achteraan heeft ie zeker het springstok-effect, maar achteraan is er geen olie. Dat werkt met een pulletje gas. Misschien is het gas eruit gelekt ? Wat ik heb afgeregeld is de demping. Met een schroefje kan je die regelen, zowel voor als achter. Ik ga zometeen even testen wat 't verschil is.
Ook de achterdemper werkt op olie.
Als je geen olie meer hebt dan heb je het probleem gevonden.
DRuk hem achter eens in met de demping geheel dicht geschroefd.
Dan moet je echt wel verschil merken.
 
Na een sprong buigen de veringen door tot het eind en dan maak ik vlak na de sprong nog een tweede sprongetje. (En daarna ga ik op m'n bek)


Is het een Mono of stereo vering? Niet dat het wat uitmaakt maar toch om een beeld te krijegen van de leeftijd van het beestje.

Alle olie is wss uit je demper verdwenen je rijdt dus met een springveer rond.
Om te kunnen rijden (verantwoord) zul je dus eerst je demper moeten reviseren/vervangen.

Ingaande slag wordt niet geremd dus "slaat de vering continue door".
Voorvork is dan meestal keerringen vervangen en olie erin Dikte Sae 5.
Als je geen geld wil uitgeven dan kun je voor de voorvering een paar bussen erop plaatsen (krijg je wel meer voorspanning) en staat de motor wat hoger. MAAR DAT RIJDT NIET VEEL BETER .

Haal die achterschokbreker niet zelf uit elkaar, er staat als deze nog in orde is, een druk op van een bar of 15.
 
terug van weggeweest...

De motor is van '95. Een crossmotor is altijd mono dacht ik ?

Maarre...die olie achteraan kan ik nergens detecteren, enkel een gasflesje. Zeker geen olielek. Ik heb de demping achteraan nu helemaal dicht staan, en mijn eerste indruk is dat het nu net goed is. Maar ik heb nog nooit op een eersteklas nieuwe fiets gereden, dus ik heb geen referentie.

Maar vooraan is zeker ok, want als ik die helemaal dichtschroef veert ie als beton. Die staat nu wel acht kliks open, om vergelijkbaar met achteraan te kunnen zijn.

Ik wou testen op een circuit met hoge springbergen zoals in Axel, maar daar was een wedstrijd dit weekend. Maar op een gewoon circuit lijkt ie me rijdbaar, al moet er toch iets schelen, gezien het grote verschil in afstelling voor en achter.

Morgen test ik nog 's uitgebreid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan