Vering anders instellen bij regen?

Simpele waarden: bij straatgebruik een statische inzakking van motor met rijder van een derde tot de helft van de veerweg.
 
Vandaag effe met de 1000 de regen ingeweest.. blijk ik toch wat goed te doen met een snel opdrogend en dus warm loopvlak , daarnaast twee natte lijnen en de droge schaamranden.

20200130_163533.jpg
 
Dat klopt, alleen noemde ik het de niet bestaande "dynamische negatieve veerweg"

Anyhow... Mij is duidelijk dat ik de demping wat aan ga passen, Full Wets op nummer 3 zet en dan maar wachten tot er een hoosbui komt.
Je moet dus eigenlijk een zachtere veer monteren voor het rijden in de regen , kun je de negatieve veerweg normaal afstellen.
Daar op de demping weer aanpassen , enz. Maar dan regent het een keer niet zit je met een schommelboot. :+
 
Je gaat automatisch minder hard op t gas in de regen bocht uit. Dus benut je ook minder negatieve veerweg. Dus met een bestaande veer gaat dat prima.
 
Je gaat automatisch minder hard op t gas in de regen bocht uit. Dus benut je ook minder negatieve veerweg. Dus met een bestaande veer gaat dat prima.
Waarom zou je minder negatieve veerweg gebruiken als je minder hard op het gas gaat ? Je bedoelt iets anders , lijkt me.
 
Als je accelereert uit een bocht bijv. Dan dan trek je je motor uit de veer achter. En niet wat velen denken in de veer. Als je je negatieve veer weg “ opgebruikt “ hebt ga je achter grip verliezen en komt bovendien je voorwiel omhoog. Dat zal in de regen niet snel gebeuren. Omdat er zowiezo al minder tractie is
 
Tis geen BMW met cardan hoor. Je trekt m achter echt in de vering
 
Kijk de filmpjes maar van de moto gp of superbikes. Als die de bocht uit komen. Let maar eens op de ketting.
 
Okee.. ik ga het ontdekken. Ik baseer het op natuurkundige wetten. Als je een trekkracht uitoefent boven erm scharnierpunt wil het scharnierpunt een kleinere hoek maken. Zo werkt het ook bij een deurdranger.
 
Als je accelereert uit een bocht bijv. Dan dan trek je je motor uit de veer achter. En niet wat velen denken in de veer. Als je je negatieve veer weg “ opgebruikt “ hebt ga je achter grip verliezen en komt bovendien je voorwiel omhoog. Dat zal in de regen niet snel gebeuren. Omdat er zowiezo al minder tractie is
Ja oke , maar ik dacht dat ie het over de statische negatieve veerweg had. Jij begint lijkt me over nog andere afstellingen , weet niet hoe hard Rob RD rijdt op straat maar het lijkt me dat hij van het leven houdt . :)
 
Als je accelereert uit een bocht bijv. Dan dan trek je je motor uit de veer achter. En niet wat velen denken in de veer. Als je je negatieve veer weg “ opgebruikt “ hebt ga je achter grip verliezen en komt bovendien je voorwiel omhoog. Dat zal in de regen niet snel gebeuren. Omdat er zowiezo al minder tractie is

:^

Okee.. ik ga het ontdekken. Ik baseer het op natuurkundige wetten. Als je een trekkracht uitoefent boven erm scharnierpunt wil het scharnierpunt een kleinere hoek maken. Zo werkt het ook bij een deurdranger.

"Zo werkt het ook bij een deurdranger" klinkt niet als een natuurkundige wet. Maar dat terzijde want je motor is een stuk complexer. Je motorblok, je wiel, je tandwiel, etc. Allemaal draaiende delen die krachten uitoefenen. En voor het overgrote deel van de motoren is het scharnierpunt van je swingarm niet dezelfde as als je tandwiel op de uitgaande as van je versnellingsbak. Dus je ketting is ook nog meer of minder aan het trekken naar mate de gevraagde acceleratie. Volgens mij probeert het kleine tandwiel in de ketting te "klimmen" maar ben er niet meer zeker van hoe het werkt.

Toegegeven, ik ben er ook niet helemaal los op. Maar in plaats van dat ik me opnieuw ga inlezen zodat ik op internet kan discussieren over het wel of niet gedragen van een motorfiets als een deurdranger, als de vering van je motorfiets je zo interessant lijkt dat je het wil hebben over het afstellen van droog vs. nat verdiep je dan eens in in de vering en geometrie van een motorfiets anders dan op M-F.

Overigens denk ik ook wel dat in natte condities een zachtere afstelling waarschijnlijk beter zou werken alleen geloof ik niet dat er veel mensen op dit platform zitten die het verschil zouden merken en diegene die het verschil zouden merken rijden niet op straat. Een afstelling voor op straat is altijd een beetje een compromis om om te gaan met verschillende ondergronden en condities. Het is kolder om te geloven dat het aanpassen van je vering wat gaat uithalen voor "sportief weggebruik op straat" in de regen.

Weet je waarom je niet massaal de gemiddelde woon-werk rijder na het horen van het weersbericht om acht uur naar buiten ziet rennen om de preload voor de volgende dag aan te passen?
 
Lees het boek eens de chrono liegt niet. Deel 2. Dit gaat alleen maar over vering. Daar gaan ze zeer diep op deze materie in. Zelfs het kettingeffect , hoe je vering anders reageert als je t aantal tanden achter verandert
 
Heb het ooit eens met een goede en ervaren motorgoeroe @Zot 5 minuten gehad over vering en het eerst aanleggen van de achterrem waardoor je motor achter in de vering trekt en daardoor vlakker blijft bij het "echte" remwerk. Vering en geometrie van een motorfiets zijn waanzinnig interessant en complex maar de kans dat je vering nu überhaupt niet ideaal staat afgesteld is vele malen groter dan dat je verschil gaat maken door een beetje in de schuur te rommelen als er regen voorspeld is.
 
Okee.. ik ga het ontdekken. Ik baseer het op natuurkundige wetten. Als je een trekkracht uitoefent boven erm scharnierpunt wil het scharnierpunt een kleinere hoek maken. Zo werkt het ook bij een deurdranger.


Ga deze maar even kijken, dan word het je allemaal duidelijk ;)

 
Tis geen BMW met cardan hoor. Je trekt m achter echt in de vering

Okee.. ik ga het ontdekken. Ik baseer het op natuurkundige wetten. Als je een trekkracht uitoefent boven erm scharnierpunt wil het scharnierpunt een kleinere hoek maken. Zo werkt het ook bij een deurdranger.
zoek op "kettingeffect" of in het engels "anti-squat" en het zal je wel duidelijk worden
 
Precies. Een motor zakt bij t insturen iets in de vering. Maar bij t uit accelereren komt ie achter wel degelijk UIT de vering. Zou de motor in een bocht bij gas geven namelijk inveren. Dan zou die helemaal wijd lopen zoals een chopper. En dan is een bezoekje aan de grindbak niet ondenkbaar. Het is en blijft een hardnekkig misverstand dat een moto inveert bij uit accelereren , als een motor dat wel doet. Heb je de hoek van je achterbrug verkeerd staan.
 
Huh maar als je gas geeft veert de achtervering toch zeker in
Ik denk dat de voorwaartse aandrijving door het achterwiel er voor zorgt dat alle reactiekrachten tot resultaat hebben dat de motor uit de vering komt, wat ik begrepen heb met inlezen. Als je de motor op de middenbok zou zetten met de rem erop is de kans op inveren een stuk groter.

De achterbrug staat al naar beneden vanuit het draaipunt achter het motorblok gezien, als nu het achterwiel aangedreven wordt zal de reactiekracht voorwaarts er toe leiden dat de achterbrug door het achterwiel onder het motorblok getrokken wil worden
 
Als je in z’n achteruit zou wegaccelereren zou de achterkant wel omhoog komen

daarom heeft een auto met achterwielaandrijving toch ook meer grip bij het wegrijden met veel gas.De achterwielen worden naar beneden gedrukt, de voorwielen omhoog
 
Die hebben een hele andere ophanging
 
Ik denk dat de voorwaartse aandrijving door het achterwiel er voor zorgt dat alle reactiekrachten tot resultaat hebben dat de motor uit de vering komt, wat ik begrepen heb met inlezen. Als je de motor op de middenbok zou zetten met de rem erop is de kans op inveren een stuk groter.

De achterbrug staat al naar beneden vanuit het draaipunt achter het motorblok gezien, als nu het achterwiel aangedreven wordt zal de reactiekracht voorwaarts er toe leiden dat de achterbrug door het achterwiel onder het motorblok getrokken wil worden
toch nog maar wat beter lezen ;)

je hebt anti-squat (en dus een uitverende motor bij acceleratie) als de centerlijn as achterbrug-as achterwiel hoger uitkomt dat het center van het voorste tandwiel.
komt de centerlijn onder het center klein tandwiel, zal de motor inveren.

om het simpel te zeggen : de 3 punten vormen een héél stompe driehoek, en als je de verste punten naar mekaar toe trekt, zal die driehoek zich nooit eerst strekken om daarna een stompe hoek in de andere richting te maken. de stompe hoek zal enkel minder stomp kunnen worden.
een motor met een achterbrug die schuin naar achter omhoog gaat, kan nog steeds uitveren onder acceleratie , afhankelijk van de positie van het kleine tandwiel.

er zijn maar héél weinig motoren die squatten (inveren) onder acceleratie. speedway is zo'n uitzondering als ik le niet vergis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan