Zo doe ik het ook. Goede tipSchrijf eerst je huidge instellingen op, ik doe het zo:
Voor:
Veervoorspanning ??? ringen uit van max
Compression ??? clicks van max
Rebound ??? clicks van max
Achter:
Veervoorspanning ??? mm schroefdraad zichtbaar
Compression ??? clicks van max
Rebound ??? clicks van max
En verander maar één instelling per keer!
Heb ik ook niet zelf verzonnen hoor, advies van de vering-experts.Zo doe ik het ook. Goede tip
Volgens mij had ik de compressie en de rebound beide te ver ingedraait. Ik had juist gelezen eerst de rebound te doen, dat schijn je het best te kunnen doen als je stil staat.
https://hyperpro.com/wp-content/uploads/2016/02/Hyperpro-Shock-manual-v3.1_EN.pdf
Als je deze 2 doorbladert naar de een na laatste pagina's kun je een beetje troubleshooten op symtpomen en oplossingen.
Misschien heb je er wat aan, alles wat je doet begin met het instellen van je voorvork en dan idd beginnen met sag, ook even kijken hoeveel veerweg je overhoud met hard remmen dit moet ongeveer 2,5 a 3,5cm zijn.
Als je compressie en rebound gaat instellen ook beginnen bij de vorken en op de zachtste standen beginnen.
En eerst beginnen met compressie, daarna pas rebound.
Als je voorvork hebt ingesteld kun je daarna je shock in stellen in dezelfde volgorde, kan misschien even een paar ritjes kosten voordat je het perfect hebt.
En pas op met de hoeveelheid rebound die je gebruikt een teveel aan rebound zorgt dat de heleboel vast kan aanvoelen en mensen gaan dan veerspanning of compressie eraf draaien en dan loopt het allemaal helemaal niet meer dus kleine stapjes en een voor een.
Ik moet eerst de preload nog doen...Schrijf eerst je huidge instellingen op, ik doe het zo:
Voor:
Veervoorspanning ??? ringen uit van max
Compression ??? clicks van max
Rebound ??? clicks van max
Achter:
Veervoorspanning ??? mm schroefdraad zichtbaar
Compression ??? clicks van max
Rebound ??? clicks van max
En verander maar één instelling per keer!
Rebound helemaal open betekent dat de motor geen demping heeft bij het uitveren. Dat zal een nadeining geven.Net wat bezig geweest.
Foto's staan niet echt in volgorde.
Wat hulpstukken gemaakt om het wat makkelijker te maken. Om de preload te verstellen moeten er andere lengtes bussen / spacers in, dat is wat gehannes, daarom wat gemaakt.
Met onderstaande kan ik de veer indrukken om de steeksleutel boven de bus op de demperstang te plaatsen.
Bekijk bijlage 1796063Bekijk bijlage 1796064
Met dit ding kan ik de demperstang op zijn plek houden als de spacer geplaatst is, de stang zakt naar beneden.
Bekijk bijlage 1796065
De verschillende lengtes bussen.
Bekijk bijlage 1796066
30% van 120mm veerweg is 36mm, als ik nu op de motor ga zitten zakt ie 38mm in, dat zit dicht genoeg bij 36mm, vind ik zelf
Toen ik er de laatste keer mee bezig ben geweest heb ik het totaal fout gedaan, met de rebound helemaal terug gedraait is de vering helemaal niet stug..
Nu wachten tot ik de achtervering heb, ondertussen kan ik me wat meer in de materie verdiepen.
Nu ik het wat beter begrijp is het eigenlijk wel leuk om mee bezig te zijn..
Ik weet nu wat rebound is, ik denk dat ik ook ongeveer weet hoe het afgesteld moet worden.Rebound helemaal open betekent dat de motor geen demping heeft bij het uitveren. Dat zal een nadeining geven.
Rebound helemaal dicht zorgt er voor dat de motor niet uitveert en de kuilen in het wegdek opvult met band. Op die manier krijg je tikken in je rug die niet comfortabel zijn.
Welke vorkolie zit erin?Toen ik er de laatste keer mee bezig ben geweest heb ik het totaal fout gedaan, met de rebound helemaal terug gedraait is de vering helemaal niet stug..
Nu wachten tot ik de achtervering heb, ondertussen kan ik me wat meer in de materie verdiepen.
Nu ik het wat beter begrijp is het eigenlijk wel leuk om mee bezig te zijn..
Bij standaard cartridges bestaat helemaal open en helemaal toe niet.Rebound helemaal open betekent dat de motor geen demping heeft bij het uitveren. Dat zal een nadeining geven.
Rebound helemaal dicht zorgt er voor dat de motor niet uitveert en de kuilen in het wegdek opvult met band. Op die manier krijg je tikken in je rug die niet comfortabel zijn.
Vork is schoon, is kort geleden een nieuwe binnenpoot en keerringen in gekomen.Demping is de rem op je veerweg. Twee richtingen, twee verschillende soorten demping.
Waar je erg in moet houden is dat sommige voorvorken de stelknoppen hebben maar dat ze soms nauwelijks iets doen. Merk je niets aan een klik meer of minder, geen zorgen dus.
Vanzelfsprekend is het handig om te beginnen met een schone voorvork. Omdat vervuiling de werking van demping/stelknoppen kan beïnvloeden.
Motul 10w zit er inWelke vorkolie zit erin?
Zoals origineel of dikker/dunner?
Bij een cartridge vork moet de olie aardig dun zijn.
Bij standaard cartridges bestaat helemaal open en helemaal toe niet.
Die laten je maar een klein bereik regelen.
Dus met te dikke olie is het mogelijk met een originele cartridge dat je zelfs met de stelschroeven helemaal open nog te veel demping hebt.
Negatieve veerweg is zeer belangrijk, in jouw geval moet het ongeveer 5-10mm zijn.