Het idee van het uitlaatsysteem is dat de schokgolf vanuit de expansie precies op tijd terug is bij de uitlaatpoort om de vers aangevoerde brandstofnevel in de cylinder te houden, en lijkt me dat dat redelijk nauw luistert. Aan de andere kant, de snelheden in de uitlaat zijn hoog, variaties in performance over het toerental ook, dus een paar centimeter meer zal misschien hooguit het optimale toerental iets verleggen. Een paar decimeter zal waarschijnlijk zorgen dat het hele expansieprincipe niet meer werkt.Is dit nadelg ivm met tegendruk enzo? Of heeft dat alleen met het expansiegedeelte te maken?
Wat 4x2 zegt klopt als een bus, stinger lengte met te veel tegendruk zorgt voor te hoge cilinder ophitting. Het lijk er op dat je eerst meer bottom-end power hebt, totdat het zaakje te warm wordt.
De weerstand zou dan te groot, als je de diameter v/d tailpipe groter maakt & de demper vervangt voor een exemplaar dat minder weerstand geeft. Dan zou het mischien lukken. Je doel is het namelijk om de huidige weerstand te behouden.
De dempers worden zoiezo groter (en open), wat bedoel je precies met de tailpipe? Het stuk van de expansie naar de demper?
Dit was maar een vlug schetsje.
Een beetje vermogensverlies wil ik wel op de koop toegeven maar het blok moet natuurlijk niet warmlopen...
met een open demper op je 2-takt kom je nergens een circuit meer op, laat staan de straat....
Als die pijp te lang wordt loopt de tweetakt gewoon langzamer, ongeacht geluids-sterkte.
Ik vind het toepassen van niet vakkundig berekende uitlaten maar knoeiboel.
Voor je het weet construeer je een "hoorn" of zoiets die niet meer boven 1 bepaald toerental uit wil.
Het kost veel meer kracht om een lange "hoorn" in zijn octaaf (toonverdubbeling) te jagen dan een kortere.