Verlichting: LED en dashboard indicators

Weggie92

Rookie
6 apr 2020
5
0
Dag motor vrienden,

Sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een Suzuki Gladius 650 uit 2011, rijdt voor mij heerlijk.
Alleen tijdens het proefrijden viel gelijk op dat de LED-knipperlichten totaal niet zichtbaar zijn, veel te zwak (de vorige eigenaresse was van het optisch 'pimpen').

Met zwak oplichten bedoel ik niet zichtbaar in volle zon en zeer beperkt zichtbaar in de schaduw (de meerijdende motorrijder kon vaak niet zien welke kant we opgingen).
Nu ben ik al het één en ander gaan zoeken, zoals vermogensonafhankelijke relais etc. De vorige eigenaar heeft dit al netjes uitgevoerd, chapeau voor dat.

Op het dashboard zijn gescheiden indicators voor links en rechts. Echter wanneer je het knipperlicht inschakelt brandt het groene indicatorlampje gedimd mee op de achtergrond.
Normaal is het aan-uit-aan-uit tijdens knipperen (het indicatorlampje dooft volledig tussendoor). Nu op deze fiets is het aan-gedimd-aan-gedimd. Vanuit dat punt heb ik geen kennis wat het euvel kan zijn, maar ik vermoed dat het wel gerelateerd is tot het zwakker branden van de knipperlichten. Ik kan van alles gaan kopen zoals weerstanden, kabels met weerstanden of nieuwe knipperlichten, maar dat vind ik ook weer zonde.

Hebben jullie een idee wat dit probleem kan zijn? De knipperlichten zijn volgens mij deze. De relais is gelijk aan de volgende.
Als extra info: achterlicht is ook vervangen voor LED en die brandt voldoende fel (evenals regulier voorlamp).

Bedankt!
 
Opmerking: De knipperlichten zullen niet de lichtopbrengst geven van een originele schat ik. Puur gezien de kostprijs maar dit is een bijzaak.

Wat ik zou doen; schroef je indicator-lampje even los. Ik heb een cb500 met 1 indicatorlampje, daarbij bleven alle lampen branden. In heb er twee diodes tussen gezet, zodat er nu geen rare stromen gaan lopen door het indicator lampje. Resultaat; de knipperlichten branden fel en los van elkaar.

Als de knipperlichten zonder indicator-lampje feller branden, dan.. dan.. verbruikt hij stroom over het indicatorlampje. Dat zou je op kunnen lossen door het plaatsen van een diode (zoals ik ook heb gedaan). Het rare is alleen dat dit bij gescheiden indicators (1 voor links, 1 voor rechts) niet zou hoeven.


Is dit een beetje duidelijk, of wens je een schema'tje. :9
 
Bij Aliexpress verkopen ze die dingen ook lleen heb je er daar 4x zoveel voor dat geld en daar klagen ze ook dat ze niet zichtbaar zijn in de zon.
 
Opmerking: De knipperlichten zullen niet de lichtopbrengst geven van een originele schat ik. Puur gezien de kostprijs maar dit is een bijzaak.

Wat ik zou doen; schroef je indicator-lampje even los. Ik heb een cb500 met 1 indicatorlampje, daarbij bleven alle lampen branden. In heb er twee diodes tussen gezet, zodat er nu geen rare stromen gaan lopen door het indicator lampje. Resultaat; de knipperlichten branden fel en los van elkaar.

Als de knipperlichten zonder indicator-lampje feller branden, dan.. dan.. verbruikt hij stroom over het indicatorlampje. Dat zou je op kunnen lossen door het plaatsen van een diode (zoals ik ook heb gedaan). Het rare is alleen dat dit bij gescheiden indicators (1 voor links, 1 voor rechts) niet zou hoeven.


Is dit een beetje duidelijk, of wens je een schema'tje. :9
TS heeft 2 gescheiden indicators dus is dat hier niet van toepassing.
 
Zie mijn opmerking. Los daarvan is het feit dat het indicator-lampje niet dooft, een teken dat het lampje een grote(re) stroomverbruiker is vergeleken met het knipperlicht. Het knipperlicht brand dus niet op 12 volt.

Je kan het knipperlicht ook ff los schroeven en die rechtsstreeks op je accu zetten. Dan zie je hoe fel die kan branden.
 
Zie mijn opmerking. Los daarvan is het feit dat het indicator-lampje niet dooft, een teken dat het lampje een grote(re) stroomverbruiker is vergeleken met het knipperlicht. Het knipperlicht brand dus niet op 12 volt.

Je kan het knipperlicht ook ff los schroeven en die rechtsstreeks op je accu zetten. Dan zie je hoe fel die kan branden.
Als het lampje niet geheel dooft heeft dat niks met dat lampje of de raw te maken, dan blijft het knipperrelais een beetje spanning geven. Het kan zijn dat het relais niet de volledige 14 volt doorgeeft maar dit geld voor alle knipperrelais (de ene wat meer dan de andere) in deze raw's zit een constant stroombron dus de spanning iets lager zou geen effect mogen hebben voor de leds
 
Bij Aliexpress verkopen ze die dingen ook lleen heb je er daar 4x zoveel voor dat geld en daar klagen ze ook dat ze niet zichtbaar zijn in de zon.

Bedankt voor de toevoeging. Deze knipperlichten waren al geplaatst voor dat ik de motor kocht, geen keuze van mij. Ik heb willekeurig de eerste beste shop gepakt op google van dezelfde lampjes. Ik klaag wel over zichtbaarheid van welke kant ik de motor op verplaatst, maar ik ben benieuwd of dit een technisch mankement is of gewoon dat de lampen niet feller kunnen.
 
Bedankt voor de eerdere reacties. Ik zal starten met het bekijken van de felheid bij directe ´montage´ op de accu. Hier kom ik op terug. Ter verduidelijking heb ik foto´s gemaakt inzake de indicator.
IMG_0983.JPEG
IMG_0984.JPEG


(links: knipper aan. Rechts: knipper uit). Knipperlicht is te zien op de foto.
 
Laat ik de vraag anders stellen. Ben je zelf technisch? Zo nee, laat de originele lampen monteren.

Zo ja, schroef je knipperlichten los en test ze direct op de accu. Vergelijk dan de lichtsterkte met de lichtsterke die ze geven op je motor. Is dit even zwak? Zo ja, andere/originele laten monteren. Branden ze feller dan op de motor? dan het indicatorlampje eruit halen. Kijk dan nog eens hoe fel ze branden.
 
Laat ik de vraag anders stellen. Ben je zelf technisch? Zo nee, laat de originele lampen monteren.

Zo ja, schroef je knipperlichten los en test ze direct op de accu. Vergelijk dan de lichtsterkte met de lichtsterke die ze geven op je motor. Is dit even zwak? Zo ja, andere/originele laten monteren. Branden ze feller dan op de motor? dan het indicatorlampje eruit halen. Kijk dan nog eens hoe fel ze branden.
Kan je me uitleggen wat dat lampje ermee te maken kan hebben?
Het relais is geschikt tot 100watt. wat maakt die 3? watt van dat lampje nou uit?
 
Als het lampje niet geheel dooft heeft dat niks met dat lampje of de raw te maken, dan blijft het knipperrelais een beetje spanning geven. Het kan zijn dat het relais niet de volledige 14 volt doorgeeft maar dit geld voor alle knipperrelais (de ene wat meer dan de andere) in deze raw's zit een constant stroombron dus de spanning iets lager zou geen effect mogen hebben voor de leds
Wacht effe @v.d.v. , volgens mij, zegt-ie, branden de indicatoren ook als de richtingaanwijzer uit staat, dan is er geen gesloten cicuit, de knipperlichtschskelaar onderbreekt immers all stroom die direct van de clignoteur komt...

EDIT: nog es gelezen |(

In één keer al mijn punten kwijt

Als er een constante stroombron (pleonasme) in zit hoe weet dat knipperrelais dan hoeveel vermogen een 3, 6 of 21 watt knipper trekt? Tot je me overtuigd hebt is het voor mij een spanningsbron
 
Laatst bewerkt:
Wacht effe @v.d.v. , volgens mij, zegt-ie, branden de indicatoren ook als de richtingaanwijzer uit staat, dan is er geen gesloten cicuit, de knipperlichtschskelaar onderbreekt immers all stroom die direct van de clignoteur komt...

EDIT: nog es gelezen |(

In één keer al mijn punten kwijt
Volgens mij bedoeld hij als zijn raw aan staat op het moment dat hij niet brand.
En welke punten heb jij het over? :P
 
De richtingaanwijzerschakelaar staat aan, de raw knipperen aan-uit. Als de raw's branden (aan) dan brandt het indicatorlampje fel. Als de raw's niet branden (uit) dan heb je een zwak brandend indicatorlampje. iig zo heb ik m opgevat😋.


Kan je me uitleggen wat dat lampje ermee te maken kan hebben?
Het relais is geschikt tot 100watt. wat maakt die 3? watt van dat lampje nou uit?

Ik heb het idee dat die meer stroom wegvreet dan zou moeten. Even denkend in een stroomkring.

+ (14v) -------> RAW (13v) --------> indicator (1v) -------> - massa (0v) = totaal 14 volt, de raw heeft 13 volt dus brand fel.

Wat ik denk dat er gebeurd:
+ (14v) -------> RAW (9v) --------> indicator (5v) -------> - massa (0v) = 14 volt totaal maar de RAW heeft mr 9 volt. Dit kan door een overgangsweerstand o.i.d. in het indicatorlampje.

Zo niet, wat is het dan? Gewoon een zwakke led/slechte kwaliteit? En waarom gaat de indicator dan zwak branden als de raw niet aanstaat?

Em dat relais, dat is toch last-onafhankelijk? Dan maakt het toch helemaal niet uit hoeveel watt er aan hangt.
 
Nee maar in de "UIT" cyclus gebruikt het relais wat stroom waardoor de indicators branden. Doordat de ledknippers een vergelijkbaar hoge weerstand hebben in verhouding tot 21 watt lampen, die dus in de "uit" cyclus komt de massa, die normaal door de 21 watt knippers op 0 volt wordt gehouden, op enkele volts over de led knippers te liggen. Parallelweerstand of een 3 polige knipperautomaat zou een oplossing zijn. De originele knippers ook trouwens
 
De richtingaanwijzerschakelaar staat aan, de raw knipperen aan-uit. Als de raw's branden (aan) dan brandt het indicatorlampje fel. Als de raw's niet branden (uit) dan heb je een zwak brandend indicatorlampje. iig zo heb ik m opgevat😋.




Ik heb het idee dat die meer stroom wegvreet dan zou moeten. Even denkend in een stroomkring.

+ (14v) -------> RAW (13v) --------> indicator (1v) -------> - massa (0v) = totaal 14 volt, de raw heeft 13 volt dus brand fel.

Wat ik denk dat er gebeurd:
+ (14v) -------> RAW (9v) --------> indicator (5v) -------> - massa (0v) = 14 volt totaal maar de RAW heeft mr 9 volt. Dit kan door een overgangsweerstand o.i.d. in het indicatorlampje.

Zo niet, wat is het dan? Gewoon een zwakke led/slechte kwaliteit? En waarom gaat de indicator dan zwak branden als de raw niet aanstaat?

Em dat relais, dat is toch last-onafhankelijk? Dan maakt het toch helemaal niet uit hoeveel watt er aan hangt.
je hebt het over een stroomkring waarin het indicatielampje in serie staat wat natuurlijk nooit het geval is.
Het indicatielampje staat parallel aan de raw's. Ik weet niet of de indicatielampjes een eigen aansluiting hebben op dat relais maar door de kleine lekstroom gaat dat lampje niet geheel uit. Ik sluit niet uit dat de indicatielampjes ook zijn vervangen door leds, wat het effect erg versterkt. Als de indicatielampjes parallel staan aan de raw's dan is de spanning te laag om de leds aan te sturen (drempelspanning) (en zijn daardoor geen belasting), en hoog genoeg om wel de indicatielampjes te laten branden.
 
Je hebt gelijk. Ik zat verkeerd te denken.

Terug naar de vraag; jij zegt dus dat de RAW gewoon zwak branden van zichzelf, daar kan je verder niks aan doen behalve vervangen. En het indicatorlampje moet je gewoon accepteren, of de weerstand van het indicatorlampje moet omhoog zodat hij niet gaat branden onder de drempelspanning. (extra weerstand bijv.) :)
 
Je hebt gelijk. Ik zat verkeerd te denken.

Terug naar de vraag; jij zegt dus dat de RAW gewoon zwak branden van zichzelf, daar kan je verder niks aan doen behalve vervangen. En het indicatorlampje moet je gewoon accepteren, of de weerstand van het indicatorlampje moet omhoog zodat hij niet gaat branden onder de drempelspanning. (extra weerstand bijv.) :)
Als je wilt dat het indicatielampje dooft dan moet je weerstand parallel zetten over dat lampje. Als je een weerstand in serie zet zal hij ook zwakker branden maar dan doet hij dat ook als hij wel moet oplichten. Ik zou eerst eens kijken of de indicatielampjes gloeilampjes of leds zijn. in het laatste geval zou ik ze vervangen door gloeilampjes. De kans is groot dat door die extra belasting de lampjes doven.
Als ik de reviews lees op Ali dan geven ze weinig licht. De beste manier is ze vervangen voor raw's die het beter doen.
 
In zijn geval: Richtingaanwijzers die te weinig doen en indicators die te veel doen. En er zijn van die prachtige 21 watt richtingaanwijzertjes met T10 lampjes. Waarom die teringled. Het wordt er allemaal slechter op. Gekloot
 
Terug
Bovenaan Onderaan