verlichting op motorkleding en helm

Als dat rood aan de voorkant zit sowieso niet.

voor de rest, een citaat van de KNMV.

In het grote boek der wetten en regels in het verkeer zijn een aantal nieuwe regels toegevoegd. Maar er is er ook eentje in geschrapt, mede op aangeven van de KNMV: het verbod op verlichting op de kleding of helm van motorrijders. Wat betekent dit voor jou als motorrijder?

Het is als een bijbel voor zowel politieagent als verkeersopleider: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (beter bekend als het RVV). Dit reglement stamt inmiddels uit 1990 en schiet hier en daar tekort op nieuwe ontwikkelingen in de infrastructuur en van voertuigen. Daarom is het nodig om regels aan te scherpen, toe te voegen of in het geheel te schrappen.

Verlichting​

Begin juni werden we op de hoogte gesteld van een aantal wijzigingen. In veel gevallen gaat het om formaliteiten. Zo werd bijvoorbeeld het begrip ‘haaietanden’ vervangen voor ‘haaientanden’ en is ‘kolonne’ nu ‘colonne’. Maar er zijn ook grote wijzigingen, zoals het zogenaamde vervallen van de uitzondering op het dragen van een helm door bestuurders en passagiers van een snorfiets. Ook voor deze bestuurders geldt binnenkort dus een helmplicht.

Het verbod op verlichting op kleding of helm van motorrijders is in deze vernieuwing komen te vervallen. Hoewel dit in het ontwerpbesluit nog wel stond, is het ministerie (na onder meer reactie van de KNMV) nog eens streng gaan kijken naar de fundering van dit verbod. Er werd daarom navraag gedaan bij het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Hieruit kwam naar voren dat er nogal tegenstrijdige onderzoeken bestaan op het gebied van deze verlichting. Zo is er geen wetenschappelijk bewijs dat meer verlichting de zichtbaarheid en daarmee verhoogde veiligheid ten goede komt, maar tegelijkertijd is er evenmin bewijs dat dit soort verlichting voor meer afleiding of verwarring zou kunnen zorgen. Om het samen te vatten, is er dus geen reden om het te verbieden óf te verplichten. Met die kennis heeft het ministerie besloten om het artikel in zijn geheel te schrappen.

Rijder bepaalt zelf!​

Positief nieuws vindt de KNMV! Want in andere onderzoeken is namelijk wél bewezen dat veel weggebruikers motorrijders simpelweg over het hoofd zien. Iets dat mede veroorzaakt wordt door ons kleine profiel in het verkeersbeeld. Door het schrappen van dit artikel in het RVV, wordt het mogelijk om iets aan deze zichtbaarheid te doen. En hoewel het misschien geen bewezen voordelig effecten heeft, zijn er dus ook geen nadelige effecten te meten bij weggebruikers. Daardoor kán het dus bijdragen aan de veiligheid van motorrijders om met extra verlichting op helm of ja op pad te gaan.

Er kan (en moet) gediscussieerd worden over het nut en bijdrage aan de verkeersveiligheid. Maar wat ons betreft is álles dat hier enigszins aan bijdraagt, mogelijk zinvol. Overigens blijft artikel 5 van de Wegenverkeerswet natuurlijk ook altijd nog van kracht: je mag iemand niet hinderen of in gevaar brengen met deze verlichting. Twee dikke verstralers op je helm bouwen om nog meer groot licht tot je beschikking te hebben op dat bosweggetje buiten je dorp? Dat is dus absoluut uit den boze. Maar zachte ledverlichting als een soort van dagrijverlichting op je helm waarmee je wellicht iets beter opvalt in bepaalde omstandigheden?

Wat heb ik er aan?​

Maar nu zal de vraag bij veel motorrijders blijven: wat heb ik er nou echt aan? Welke toepassingen kun je bedenken om op je kleding of helm te maken? Nou, een extra remlicht bijvoorbeeld. Zoals een derde remlicht in auto’s ervoor kan zorgen dat men eerder ziet dat de auto voor je op de rem drukt. Zeker als je afstand tot de voorligger gering is, bij een verkeerslicht bijvoorbeeld. Aangezien je helm het hoogste punt van de motor is, kan men al van ver zien dat je aan het remmen bent, of eventueel je richting aangeeft.

Bedrijven die een dergelijk systeem al aanbieden zijn het Amerikaanse BrakeFree (foto bovenaan dit artikel) en het Franse Cosmo Moto, maar er zijn ook andere aanbieders. Belangrijk om in de gaten te houden, is dat je van je helm en/of jas geen kerstboom moet maken. Een remlicht en richtingaanwijzers moeten sober uitgevoerd zijn. Er zijn geen bindende regels wat toegestaan is en wat niet, maar wij adviseren om naar de achterzijde enkel rood licht en aan de voorzijde enkel wit licht te gebruiken.
 
Het eerste wat je inderdaad moet afvragen, en ik meen dat het ook in 1 van de artikelen staat, is of het wel enige effectiviteit heeft om een LED lamp o.i.d. op jouw helm of jas te hangen. En dat moet je dan ook afvragen aan de hand van de type motor die je hebt. Iemand op een toermotor (bv de BMW R-serie of K-serie) of op een all-road motor (bv de BMW GS-serie) zitten toch wat rechterop dan iemand op een race notor waardoor een deel van de helm al niet meer te zien is/kan zijn.

Daarnaast kan eventueel een lampje achterop een helm verwarring veroorzaken bij achteropkomend verkeer. En vooral als iemand met zo'n lampje op de helm links en rechts gaat kijken en daarbij het lampje ook heen en weer laat zwaaien. Zou eventueel enige verwarring opleveren.

Ik zelf zou eerder kiezen voor extra (rode) reflectoren/reflector tape aan de achterzijde van de motor en het dragen van een reflecterende gele jas of hesje.

Uiteraard is elke vorm van extra zichtbaarheid zeer goed, maar bij sommige middelen moet je je toch bij afvragen wat de effectiviteit ervan is.
 

 
Zolang je maar afwijkend bent qua verlichting / voorkomen dan helpt het..

Ik heb bijv. een geel pitje in mijn motor zitten (gewoon een H4 halogeen) en dat valt al heel erg op.
Als er 200 auto's voorbij rijden met witte verlichting, en vervolgens 1 motor met gele verlichting dan wijkt dat af van het "normaal".. dus kijken mensen ook even "extra" jouw kant op.

Nu zie ik wel steeds meer van die "elektrische auto's" ineens met gele verlichting opduiken B|
 
Goed bezig😂
file.jpg
 
Het eerste wat je inderdaad moet afvragen, en ik meen dat het ook in 1 van de artikelen staat, is of het wel enige effectiviteit heeft om een LED lamp o.i.d. op jouw helm of jas te hangen. En dat moet je dan ook afvragen aan de hand van de type motor die je hebt. Iemand op een toermotor (bv de BMW R-serie of K-serie) of op een all-road motor (bv de BMW GS-serie) zitten toch wat rechterop dan iemand op een race notor waardoor een deel van de helm al niet meer te zien is/kan zijn.

Daarnaast kan eventueel een lampje achterop een helm verwarring veroorzaken bij achteropkomend verkeer. En vooral als iemand met zo'n lampje op de helm links en rechts gaat kijken en daarbij het lampje ook heen en weer laat zwaaien. Zou eventueel enige verwarring opleveren.

Ik zelf zou eerder kiezen voor extra (rode) reflectoren/reflector tape aan de achterzijde van de motor en het dragen van een reflecterende gele jas of hesje.

Uiteraard is elke vorm van extra zichtbaarheid zeer goed, maar bij sommige middelen moet je je toch bij afvragen wat de effectiviteit ervan is.
Als het geknipper van een ander de bestuurder achter jou afleid dan kon die extra opvallende lampen wel eens ten koste gaan van jouw veiligheid.
Verlichting moet zijn doel niet voorbij schieten.
 
Toevallig heb ik een jas van Dane waar voor en achterop aansluitingen zitten voor LED verlichting. De jas zat lekker en was scherp geprijsd maar de LED module heb ik er niet bij gekocht. Vond het zelf overbodig.
De jas is inmiddels ook al een jaar of 6 oud.
 
Toevallig heb ik een jas van Dane waar voor en achterop aansluitingen zitten voor LED verlichting. De jas zat lekker en was scherp geprijsd maar de LED module heb ik er niet bij gekocht. Vond het zelf overbodig.
De jas is inmiddels ook al een jaar of 6 oud.

Ik kreeg de accu er gewoon bij. Heb ze ook een mooi tijdje gebruikt en nooit commentaar gehad. Na een paar flinke regenbuien deden een flink aantal ledjes het niet meer en de accu had zijn beste tijd ook wel gehad.

Desondanks kreeg ik er wel veel positieve reacties op van mensen met name als ik 's avonds laat naar huis reed.
 
Even een flinke schop tegen dit draadje: ik vraag me al een tijdje af of ik opvallende verlichting op mijn backpack (bovenop mijn schouder) mag voeren tijdens het file filteren.

Ik heb hier een Guardian Angel Micro gemonteerd zodat ik in geval van nood duidelijk zichtbaar ben voor het overige verkeer. Maar dit continu brandende en/of knipperende oranje licht valt meer op dan het standaard alarmlicht van de motor.

Nee, ik ga niet de ANWB-monteur uithangen en/of de lamp gebruiken onder normale omstandigheden om bijv. vrij baan te maken en medeweggebruikers aan de kant te drukken (want: stukje gezond verstand), maar puur om mijzelf extra zichtbaar te maken tijdens het filteren.

Verlichting op motorkleding dragen is immers toegestaan en het is geen verlichting welke op de motor is gemonteerd, dus wat houdt me tegen?

Voor de beeldvorming, dit is zo'n Guardian Angel lamp:
 
1659529061548.png


Het bestaat wel, maar als het alleen aan de achterkant zit helpt niet bij het filteren..
En dan nog: Overdag is het extra lampje van weinig waarde. Koekblik wat niet oplet wordt niet warm of koud van een extra knippertje.

 
Laatst bewerkt:
Dus je mag rondrijden als een kerstboom?

Kan me voorstellen dat er ergens een wet is die iets zegt in de zin van "je mag anderen niet afleiden in het verkeer".. Dan valt verlichting die knippert/flitst/etc daar toch ook onder?.. Als je ergens iets van oranje licht ziet flitsen in de verte (zowel voor je in de verte of in je achteruitkijkspiegel) zul je echt niet het verschil kunnen zien tussen of het gemonteerd zit op een helm/rugzak of op een rijkswaterstaat auto.

En mag je dan dus ook Blauwe knipperende verlichting op de kleding monteren? .. staat nergens dat dit niet mag?
 
Dus je mag rondrijden als een kerstboom?

Kan me voorstellen dat er ergens een wet is die iets zegt in de zin van "je mag anderen niet afleiden in het verkeer".. Dan valt verlichting die knippert/flitst/etc daar toch ook onder?.. Als je ergens iets van oranje licht ziet flitsen in de verte (zowel voor je in de verte of in je achteruitkijkspiegel) zul je echt niet het verschil kunnen zien tussen of het gemonteerd zit op een helm/rugzak of op een rijkswaterstaat auto.

En mag je dan dus ook Blauwe knipperende verlichting op de kleding monteren? .. staat nergens dat dit niet mag?

Dit alles met gezond verstand natuurlijk. Quote: "Belangrijk om in de gaten te houden, is dat je van je helm en/of jas geen kerstboom moet maken."

En inderdaad: zo'n knipperend achterlichtje op een racefiets is al vreselijk irritant.

 
Vandaar mijn vraag een paar berichten terug. Gezond verstand is alles, maar er staat nergens dat het niet op kleding gemonteerd mag worden. Ook over kleur wordt niet gesproken. Blauw zou in theorie dus mogen maar wil je niet vanwege de associatie met voertuigen van de hulpdiensten.

Waar ligt de grens? TRON-achtige strepen op je helm mag. Knipperend licht in je jas mag. Remlicht achterop je helm mag. Mag een oranje LED lamp die lopend knippert zoals die überhippe auto's tegenwoordig kunnen dan wel ter aanvulling op de alarmlichten?

Filefilteren wordt gedoogd, je alarmlichten gebruiken tijdens het filteren mag niet maar vergroot de zichtbaarheid dus wordt gedoogd, wat is er dan mis met verlichting op kleding inzetten om datzelfde doel te dienen?

Had artikel 41.b dan zo aangepast dat duidelijk zou zijn wat niet toegestaan is, i.p.v. het volledig te schrappen, want nu zit er tenminste 1 snotneus op een internetforum zich achter de oren te krabben.

Edit: Natuurlijk heb ik artikel 5 in m'n achterhoofd zitten, dus verstralers op je hoofd zetten gaat 'm niet worden. Maar een extra lamp/knippertje in een zachte stand zou geen kwaad kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan