Verschil geluid 3 en 4 cylinder motoren.

blarp

Die hard MF'er
13 nov 2007
935
405
Breda
Dit is een vraag die ik jaren geleden als eens heb gesteld, en nooit een (voor mij) begrijpelijk antwoord op gehoord heb:

=> Waarom klinkt een 3 cylinder zoveel anders dan een 4 cylinder?

Een 120 graden 3 cylinder heeft (volgens mij) een regelmatige "firing order", net zoals een (flat plane) 4 cylinder.

Waarom klinkt een 3 cylinder dan niet zoals een 4 cylinder op 3/4 van het toerental?

(ik heb het dus niet over primaire balans etc. - die verschillen snap ik wel)
 
Bij 4 cilinder iedere 180 graden een verbrandingsklap. Bij 3 cilinder is dit om de 240 graden als de kruktappen 120 graden ten opzichte van elkaar zijn? Dat verschil zal wel anders klinken, ook door het hoekverschil van opheffen onbalans? En bij 3 cilinder is er altijd een zuiger die niet de onbalans van een andere zuiger opheft?
 
Kijk op YT bij deze meneer, heeft nl diverse verklaringen:

Met dank aan alle antwoorden en filmpjes, maar *het* antwoord vind ik er niet tussen.
Met die ledjes simulatie zou ik graag een 3 en 4 cylinder naast elkaar horen, en dan ondervinden waar het *geluidsbeeld* verschil nu precies in zit.

Nogmaals, de balans effecten snap ik wel - maar waarom klinkt een 3 pitter zo karakteristiek?
 
3 cilinder.gif


4 cilinder.gif
 
Jamaar... als ik met een 4 cylinder minder gas geef (lager RPM), dan zijn die intervallen ook groter.
Je kan een 4- en een 3-pitter hetzelfde aantallen klappen per minuut laten geven door de gashandle goed te bedienen.
Bij motoren met dezelfde totale cilinderinhoud, zal de inhoud per cilinder in beide motoren verschillend zijn. Dus in de 3 cilinder een grotere hoeveelheid energie die vrijkomt.
 
Jamaar... als ik met een 4 cylinder minder gas geef (lager RPM), dan zijn die intervallen ook groter.
Je kan een 4- en een 3-pitter hetzelfde aantallen klappen per minuut laten geven door de gashandle goed te bedienen.
Dat is niet wat hij bedoelt, het gaat om het aantal graden van de krukas tussen een ontsteking. Die verandert niet met toerental.
 
Jamaar... als ik met een 4 cylinder minder gas geef (lager RPM), dan zijn die intervallen ook groter.
Je kan een 4- en een 3-pitter hetzelfde aantallen klappen per minuut laten geven door de gashandle goed te bedienen.
jamaar ...
gelijk interval bij een ander toerental geeft dus niet hetzelfde geluid. belasting van het blok is dan ook anders
uitlaat is ook anders, geoptimaliseerd voor een andere configuratie.
een 3 in lijn klinkt ook anders dan een 6 in lijn die maar de helft van het toerental draait
 
Laatst bewerkt:
jamaar ...
gelijk interval bij een ander toerental geeft dus niet hetzelfde geluid. belasting van het blok is dan ook anders
uitlaat is ook anders, geoptimaliseerd voor een andere configuratie.
een 3 in lijn klinkt ook anders dan een 6 in lijn die maar de helft van het toerental draait

Ik blijf twijfelen. Ik heb auto's gereden met een 3 cylinder, en dat geluid is onmiddellijk herkenbaar als 3-pitter. (Aygo, Alto, C1 tec.)
Ondanks dat het een totaal ander motorconcept is ivm motor-motoren. Het 3 cylinder geluid is erg karakteristiek.

Overigens is er een toch een zekere verwantschap tussen een 3 en 6 cylinder geluid. Het moet iets te maken hebben met die 120 graden / 240 graden interval...
Mysteries..
 
Je haalt de onstekingsinterval , de krukas configuratie , het aantal cilinders , enz , door elkaar.
Een tweetakt , driecilinder , klinkt ook anders dan een viertakt ,drie cilinder. Hoe zou dat komen ;);)
Trouwens de oude laverda driecilinders , die hadden geen 120 graden krukas ik meen dat die 180 hadden . Afijn die maken een geluid waar je heel blij van wordt. Tenminste als je van motor geluid houdt. :]:)
 
Laatst bewerkt:
Dit is een vraag die ik jaren geleden als eens heb gesteld, en nooit een (voor mij) begrijpelijk antwoord op gehoord heb:

=> Waarom klinkt een 3 cylinder zoveel anders dan een 4 cylinder?

Een 120 graden 3 cylinder heeft (volgens mij) een regelmatige "firing order", net zoals een (flat plane) 4 cylinder.

Waarom klinkt een 3 cylinder dan niet zoals een 4 cylinder op 3/4 van het toerental?

(ik heb het dus niet over primaire balans etc. - die verschillen snap ik wel)
Geen antwoord op je vraag, maar bij een eerdere werkgever hadden we een 3 cilinder Lamborghini trekker, oh wat liep dat ding mooi stationair...

Zelf een Daihatsu Charade gehad, 1 liter 3 cilinder diesel, met wel 36pk, die liep ook zo mooi.

Ook een 3 cilinder benzine gehad, maar de diesel klonk mooier.

Antwoord op je vraag, het heeft allemaal met de ontstekings volgorde te maken.
Heb je wel eens een R1 crossplane gehoord? 4 cilinder met om ieder 90⁰ een kruktap.
 
Antwoord op je vraag, het heeft allemaal met de ontstekings volgorde te maken.
Heb je wel eens een R1 crossplane gehoord? 4 cilinder met om ieder 90⁰ een kruktap.
Nee, het heeft alleen maar te maken met hoeveel graden krukas omwenteling er een ontsteking plaatsvind. Dat zorgt voor een geluidspuls.
 
Het is ook hoe de geluidspulsen bij elkaar gevoegd worden in de uitlaat. Een boxer motor heeft meestal een typisch geluid maar kan heel anders klinken met een andere uitlaat. En andersom ook, zet een uitlaat met bepaalde ongelijke primaire lengtes op een gewone vier cilinder en die zal ook anders klinken. Verder heeft bijvoorbeeld een triumph volgens mij een karakteristiek inlaat geluid. Andere factoren zijn compressie verhouding, ontstekingstiming, wanddikte van de uitlaat, materiaal gebruik. Lucht/olie gekoeld klinkt weer rauwer dan vloeistof gekoeld.

Hoe heet zo’n overzicht ook alweer waarbij de ontstekingen e.d. en krukas rotatie geplaatst zijn?
 
Het is ook hoe de geluidspulsen bij elkaar gevoegd worden in de uitlaat. Een boxer motor heeft meestal een typisch geluid maar kan heel anders klinken met een andere uitlaat. En andersom ook, zet een uitlaat met bepaalde ongelijke primaire lengtes op een gewone vier cilinder en die zal ook anders klinken. Verder heeft bijvoorbeeld een triumph volgens mij een karakteristiek inlaat geluid. Andere factoren zijn compressie verhouding, ontstekingstiming, wanddikte van de uitlaat, materiaal gebruik. Lucht/olie gekoeld klinkt weer rauwer dan vloeistof gekoeld.

Hoe heet zo’n overzicht ook alweer waarbij de ontstekingen e.d. en krukas rotatie geplaatst zijn?
De uitlaat doet zeker veel, ik had ooit eens een Subaru Impreza NA, dus niet de snelle turbo maar de normale 2.0 Die klonk als een normale 4 cilinder auto, ik heb daar toen een zogenaamd, un-equal spruitstuk op gezet waardoor de uitlaatgassen anders de buitenlucht in gingen en ineens was daar de roffel zoals we die kennen uit de turbo versies.
Verder niks aan gedaan enkel een andere pijp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan