Verschil geluid 3 en 4 cylinder motoren.

blarp

Die hard MF'er
13 nov 2007
935
405
Breda
Dit is een vraag die ik jaren geleden als eens heb gesteld, en nooit een (voor mij) begrijpelijk antwoord op gehoord heb:

=> Waarom klinkt een 3 cylinder zoveel anders dan een 4 cylinder?

Een 120 graden 3 cylinder heeft (volgens mij) een regelmatige "firing order", net zoals een (flat plane) 4 cylinder.

Waarom klinkt een 3 cylinder dan niet zoals een 4 cylinder op 3/4 van het toerental?

(ik heb het dus niet over primaire balans etc. - die verschillen snap ik wel)
 
Hmm
3 cylinder:
4cylinder:

Het gekke is, dat ik niet veel verschil hoor. (ik zou zonder kijken niet de juiste motor kunnen raden)

In de echte wereld echter, hoor ik het meteen.
Het maakt niet uit of het mijn Tracer is, of een Aygo, Ford Ecoboost, 2 takt 3 cyl. , met of zonder uitlaat.

In afwachting van het verlossende antwoord, verblijf ik, met de meeste hoogachting..
 
Het is ook hoe de geluidspulsen bij elkaar gevoegd worden in de uitlaat. Een boxer motor heeft meestal een typisch geluid maar kan heel anders klinken met een andere uitlaat. En andersom ook, zet een uitlaat met bepaalde ongelijke primaire lengtes op een gewone vier cilinder en die zal ook anders klinken. Verder heeft bijvoorbeeld een triumph volgens mij een karakteristiek inlaat geluid. Andere factoren zijn compressie verhouding, ontstekingstiming, wanddikte van de uitlaat, materiaal gebruik. Lucht/olie gekoeld klinkt weer rauwer dan vloeistof gekoeld.

Hoe heet zo’n overzicht ook alweer waarbij de ontstekingen e.d. en krukas rotatie geplaatst zijn?
Een boxer kan anders klinken door het uitlaatspruitstuk, ongelijke pijpen tussen links en rechts geeft dat aparte geluid
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
-O- Nomaals, dat zeg ik toch...

Kruktappen en ontsteking zijn aan elkaar verbonden.
Ga nou eens met je rekenmachine berekenen wat ik zeg en wat jij zegt..
Jij zegt ontstekingsvolgorde. Stel we nemen een 4 cilinder met ontstekingsvolgorde 1-3-4-2. En we nemen daarnaast een 4 cilinder met onstekingsvolgorde 1-3-2-4. Dan zal die identiek klinken. Omdat die allebei om de 180 graden ontsteken, met een normale kruk-as.
 
als je al het voorgaande niet wil aanvaarden, kan je nog héél lang wachten...:')
Ik meen te hebben aangetoond, dat verschillende uitlaten en de grotere ontstekingsinterval niet noodzakelijk een rol spelen.
Zonder bijzondere gaven hoor ik onmiddellijk of er een 3 pitter aan het werk is in een motor / stadsauto etc.
 
-O- Nomaals, dat zeg ik toch...

Kruktappen en ontsteking zijn aan elkaar verbonden.
Ga nou eens met je rekenmachine berekenen wat ik zeg en wat jij zegt..
nee, dat heb je niet gezegd.
en kruktappen en ontsteking zijn niet met elkaar verbonden bij 4-takten. bij sommigen (met een gelijk interval tussen alle ontstekingen zoals een 4-in lijn) maakt het niet uit. bij alle andere wel (V-blokken, twin's, ...) wel omdat de 4T cyclus nu eenmaal 720° duurt en je dus 1 van beide toeren kan kiezen waardoor het interval verandert.
 
nee, dat heb je niet gezegd.
en kruktappen en ontsteking zijn niet met elkaar verbonden bij 4-takten. bij sommigen (met een gelijk interval tussen alle ontstekingen zoals een 4-in lijn) maakt het niet uit. bij alle andere wel (V-blokken, twin's, ...) wel omdat de 4T cyclus nu eenmaal 720° duurt en je dus 1 van beide toeren kan kiezen waardoor het interval verandert.
Ik zeg dat een crossplane anders klinkt dan een gewone 4 cilinder, omdat de kruktappen om de 90 graden zitten, dus een andere ontstekingsvolgorde hebben...

Moeilijk doen omdat het kan..
Ik weet echt wel hoe de verschillende motoren werken.
 
Ik zeg dat een crossplane anders klinkt dan een gewone 4 cilinder, omdat de kruktappen om de 90 graden zitten, dus een andere ontstekingsvolgorde hebben...
het gaat niet om de kruktappen, het gaat om de intervallen tussen ontstekingen.
en je kan de crossplane-M1 op 2 manieren laten klinken, door de intervallen te veranderen (met identiek dezelfde krukas).
 
jamaar ...
gelijk interval bij een ander toerental geeft dus niet hetzelfde geluid. belasting van het blok is dan ook anders
uitlaat is ook anders, geoptimaliseerd voor een andere configuratie.
een 3 in lijn klinkt ook anders dan een 6 in lijn die maar de helft van het toerental
Maar wat is het interval anders dan de tijd tussen twee pulsen? Een V-twim heeft twee pulsen kort na elkaar en dan een tijdje niks. Bij een driecilinder die even grote cilinders heeft als de zescilinder, maar twee keer zoveel toeren draait volgen de impulsen elkaar op dezelfde momenten op en is natuurkundig alles hetzelfde. ( Als alles in één uitlaat samenkomt)
 
Maar wat is het interval anders dan de tijd tussen twee pulsen? Een V-twim heeft twee pulsen kort na elkaar en dan een tijdje niks. Bij een driecilinder die even grote cilinders heeft als de zescilinder, maar twee keer zoveel toeren draait volgen de impulsen elkaar op dezelfde momenten op en is natuurkundig alles hetzelfde. ( Als alles in één uitlaat samenkomt)

Een V-twin loopt wel ongelijkmatig maar heeft geen twee verbrandingsslagen in dezelfde krukasrotatie als je dat soms bedoeld.
 
Ik blijf twijfelen. Ik heb auto's gereden met een 3 cylinder, en dat geluid is onmiddellijk herkenbaar als 3-pitter. (Aygo, Alto, C1 tec.)
Ondanks dat het een totaal ander motorconcept is ivm motor-motoren. Het 3 cylinder geluid is erg karakteristiek.

Overigens is er een toch een zekere verwantschap tussen een 3 en 6 cylinder geluid. Het moet iets te maken hebben met die 120 graden / 240 graden interval...
Mysteries..
En inderdaad als ik 10000 rpm draai met mijn MT-09 klinkt hij ongeveer hetzelfde als mijn CBX1000 bij 5000 rpm, beide een enkele uitlaat. :Y
 
Een V-twin loopt wel ongelijkmatig maar heeft geen twee verbrandingsslagen in dezelfde krukasrotatie als je dat soms bedoeld.
De TL1000 commercial suggereert van wel..
Maar wat is het interval anders dan de tijd tussen twee pulsen? Een V-twim heeft twee pulsen kort na elkaar en dan een tijdje niks. Bij een driecilinder die even grote cilinders heeft als de zescilinder, maar twee keer zoveel toeren draait volgen de impulsen elkaar op dezelfde momenten op en is natuurkundig alles hetzelfde. ( Als alles in één uitlaat samenkomt)
Jaren terug een stukje in een Toyota iq 1.0 gereden, das een 3 cilinder. En klonk een beetje als een porsche flat six! Schakelde ook heel lekker die iq.
 
Ghe, vandaag op het werk was de schuur weer even vergeven van de uitlaatgassen.
De baas besloot om te testen of het accu'tje van de XS850 (3 cilinder) was opgeladen....

Dat ding heeft 1 van het mooiste/bombastische geluid dat ik ooit uit een motor heb gehoord. Het klinkt zo onwijs 'vol' , echt serieus mooi.
 
Pssst, nee. ;) Zoek maar eens op "Harley firing order" of woorden van die strekking.

It is 2-1. 405° from rear to front, then 315° from front to rear. There were a few experiments with flat trackers to make them fire 45° apart (called 'twingles') but all production bikes fire as above. It's the cam and exhaust that makes them sound different for the most part.

On edit: I forgot, it really is 1-2, but the rear cylinder is cylinder #1. At least that's what HD puts in their training manuals.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan