Verschil ongekeurde en gekeurde (E) Bos GP-1??

wolf75

MF veteraan
31 mei 2003
4.855
0
Boxmeer
Ik heb een Bos GP-1 uitlaat op mijn zx9r.

full


Het gaat om een ongekeurde uitvoering (voor 2003 maakte ze, ze zonder E-keur.) Mijn vraag is nu, wat eigenlijk precies het verschil is tussen de gekeurde en de ongekeurde versie van deze uitlaat. Is de gekeurde ook helemaal open en hoe ziet de DB-killer eruit. Het is mij verteld dat de politie in Duitsland een Duimstok in de pijp steekt. Bij mijn vorige motor met Scorpion-uitlaat kwam je dan tegen de DB-killer aan, omdat deze dicht was met aan de zijkanten gaatjes. Bij deze is het gewoon een open pijpje met gaatjes aan de zijkant. Een foto van een DB-killer van een gekeurde uitlaat zou helemaal mooi zijn. Begin nou niet meteen te roepen dat je zonder dat E-keurmerk niet naar Duitsland moet gaan, want daar hebben we al wat op gevonden. O-)
 
Vergeet die duimstok. Dat zijn verhalen van vroeger. In Duitsland dient een demper een E en/of ABE keur te hebben.
Indien je dat niet hebt ben je afhankelijk van de coulance van de agent.

Enige aanleiding om met een "duimstok" te rommelen is als je een demper met E / ABE keur die te luid klinkt. Dan willen ze nog wel eens kijken of je demper "open" gemaakt is en proberen ze er een stok of iets dergelijks in de duwen.
 
Vergeet die duimstok. Dat zijn verhalen van vroeger. In Duitsland dient een demper een E en/of ABE keur te hebben.
Indien je dat niet hebt ben je afhankelijk van de coulance van de agent.

Enige aanleiding om met een "duimstok" te rommelen is als je een demper met E / ABE keur die te luid klinkt. Dan willen ze nog wel eens kijken of je demper "open" gemaakt is en proberen ze er een stok of iets dergelijks in de duwen.

Te luid klinken zal die waarschijnlijk wel doen. Onderin de toeren valt het reuze mee, alleen hoog in de toeren blert die met DB-killer erin nog behoorlijk hard. Dit komt omdat er aan de voorkant een DB-maker ( http://www.bos-exhausts.com/n-dbmaker.html) in de pijp zit. Ik zou deze er eventueel uit kunnen halen, maar dat zal niet meevallen, want die gaan behoorlijk vast zitten.


Het verhaaltje over de DB-maker is trouwens wel lichtelijk overtrokken door de schrijvers van Bos. Met DB-maker klinkt die hoog in de toeren hetzelfde als een Yoshimura en onderin de toeren als een pijp met E-keur.
 
Laatst bewerkt:
Wolf, als je even geduld heb kan ik je volgende week alles vertellen. Ik heb namelijk dezelfde uitlaat als jij besteld en krijg deze ergens volgende week binnen *O* .
Op het ZX9R deel zal ik wat foto's plaatsen.

Ik ga morgen naar de Nurburgring en heb dus eigenlijk geen geduld meer, maar ik hoor het antwoord alsnog graag van je als je de pijp erop hebt hangen. Ik heb vanmiddag nog een stuk met DB-maker aan de voorkant en DB-killer aan de achterkant erin gereden om te kijken of het een beetje acceptabel was. Ik denk dat die nog wel wat te luid is, maar ik ga het er denk ik maar effe op gokken.

Vertel???????? :Y :Y :Y :Y O-) O-) O-)

Voor die vraag was ik al bang. Wil je het antwoord hebben, dan mail me maar op ...............
 
Laatst bewerkt:
Te luid klinken zal die waarschijnlijk wel doen. Onderin de toeren valt het reuze mee, alleen hoog in de toeren blert die met DB-killer erin nog behoorlijk hard. Dit komt omdat er aan de voorkant een DB-maker ( http://www.bos-exhausts.com/n-dbmaker.html) in de pijp zit. Ik zou deze er eventueel uit kunnen halen, maar dat zal niet meevallen, want die gaan behoorlijk vast zitten.


Het verhaaltje over de DB-maker is trouwens wel lichtelijk overtrokken door de schrijvers van Bos. Met DB-maker klinkt die hoog in de toeren hetzelfde als een Yoshimura en onderin de toeren als een pijp met E-keur.

pff wat een pannekoeken bij bij bos: Dit product is 100% illegaal en wij raden iedereen het dan ook af om dit op de openbare weg te gebruiken!

volgens mij kan je beter gewoon meteen een yoshi kopen, die klinkt gewoon in alle toeren als een yoshimura.
 
Dat ik het ook niet precies weet enkel wel het volgende over dB´s.

Een tijd geleden heb ik samen met iemand anders een ZX9R 2003 ingevoerd. Deze was voorzien van een standaard uitlaat (niks aan gerommeld).
Keuring was goed enkel de uitlaat produceerde 4 dB te veel!Op wat voor manier dan ook, het ding produceerde teveel.

Ikzelf heb een Leo (zonder E-keurmerk) onder de ZX9R en was dan benieuwd wat die dan deed. Qua gehoor leek die veel meer te produceren. Wat blijkt nou...die Leo produceert precies de hoeveelheid dB die voor originele uitlaat staat. Enkel bij hogere toeren ga je er over heen ;)

Wij de uitlaat omgewisseld met toestemming van die kerel en goedgekeurd.

Daarnaast kwam ik dit tegen op het internet:

Voor wat de APK betreft moet een uitlaat gasdicht en deugdelijk bevestigd zijn. Verder moet bij jongere benzineauto’s de katalysator aanwezig zijn. Voor diesels is de katalysator niet verplicht. Wel moet de auto voldoen aan de emissie-eisen.

Er is geen feitcode in de wet Mulder voor het ontbreken van een e-keurmerk op een uitlaat. In gewoon Nederlands: daar kun je dus geen bekeuring voor krijgen! (En mocht je hem wel krijgen, dan dien je een gemotiveerd beroepsschrift in. Zie kader “beroepschrift”)

Bij een bekeuring voor “te veel uitlaatgeluid”, vastgesteld op “het gehoor”, heeft een beroepsschrift een reële kans als niet gaat om extreem geluid. Bij het vaststellen is dan immers niet de wettelijk procedure gevolgd, en het zonder meetmiddelen vaststellen van een niet overduidelijke overschrijding is zeer discutabel. Ook als de auto bij de “meting” niet op bedrijfstemperatuur was, is dat zeker een punt om een in beroepschrift te vermelden; dit is immers ook vereist bij een officiële meting.


NIEUWS
 
Te luid klinken zal die waarschijnlijk wel doen. Onderin de toeren valt het reuze mee, alleen hoog in de toeren blert die met DB-killer erin nog behoorlijk hard. Dit komt omdat er aan de voorkant een DB-maker ( http://www.bos-exhausts.com/n-dbmaker.html) in de pijp zit. Ik zou deze er eventueel uit kunnen halen, maar dat zal niet meevallen, want die gaan behoorlijk vast zitten.


Het verhaaltje over de DB-maker is trouwens wel lichtelijk overtrokken door de schrijvers van Bos. Met DB-maker klinkt die hoog in de toeren hetzelfde als een Yoshimura en onderin de toeren als een pijp met E-keur.

Haha dat is inderdaad zwaar overtrokken, ik rij zelf ook met een Bos uitlaat (Suzuki Cup
demper) die voorzien is van een Db maker.

Laag in toeren klinkt ie lekker vol (maar zeker niet hard), middengebied is al iets luider (vergelijkbaar met een normale open sportpijp) maar hoog in toeren komt er werkelijk een waanzinnig mooi en (ook best wel) hard geluid uit :9~

Dat het 100% illigaal zou zijn klopt natuurlijk wel, de motor voldoet niet meer
aan de type goedkeuring van 94Db bij 5400 toeren (gixxer 1000).

Maar asociaal klinkt zo'n Db maker zeker niet.
 
Dat het 100% illigaal zou zijn klopt natuurlijk wel, de motor voldoet niet meer
aan de type goedkeuring van 94Db bij 5400 toeren (gixxer 1000).

Weet je dit zeker?Al eens gemeten?Check mijn verhaal maar eens. Bleek dat mijn Leo de juiste hoeveelheid dB produceerde bij het opgegeven toerental.

Wil hiermee zeggen dat meneer agent bij een opmerking dat die illegaal is zich even achter de oren moet krabben. Is die dus niet. dB is prima op maat! :+
 
Laatst bewerkt:
Wolf, ik heb ook geen e keur om mijn zojuist ontvangen uitlaat -O- . Aan verschillen kan ik daarom niet helpen. Wel heb ik een dB killer ontvangen. Deze killer is de derde killer op de volgende pagina (de onderste dus). Heb je hier wat aan :?

http://www.bos-exhausts.com/b-dbeater.html

Heb je die pijp 2e hands besteld dan? :? Als het een nieuwe is, moet er een E-keur in staan. Of is het zo'n nieuwe waar ze mee op marktplaats adverteren? Dat zijn volgens mij overjarige modelletjes en dus ook geen E-keur. Die DB-eater is anders dan die van mij. Ik heb de 2e van boven. Ik denk dat die 3e nog stiller is dan die van mij omdat die helemaal dicht is.

Wil hiermee zeggen dat meneer agent bij een opmerking dat die illegaal is zich even achter de oren moet krabben. Is die dus niet. dB is prima op maat! :+

Oom agent in Nederland ben ik ook niet zo bang voor, het ging mij meer om de agent in Duitsland. Ben vorig weekend naar de Nurburgring gereden en als ze je daar aanhouden en je moet blijven staan ben je nog niet thuis. Ben niet aangehouden, dus weet nog niet of ze het accepteren.
 
Laatst bewerkt:
hoi werkt dat nou echt een db-maker , zelf rijd ik zonder db-killer klinkt ook goed maakt het nog veel verschil uit met db-maker of zonder db killer..en zo ja waar kan je hem dan bestellen ... *O*

grt m

Een dB maker is niets anders dan een stuk pijp wat in je demper wordt geschoven.
In de demper zit normaliter geperforeerde pijp, dus als de geluidsstroom de demper in gaat wordt deze direct door de gaatjes in de pijp enigzins gedempt.
Als je dus de geperforeerde pijp korter maakt (door er een gewoon stuk pijp in te steken wat niet geperforeerd is) is er minder ruimte voor de geluidstroom om gedempd te worden.
Dus de totale lengte van de pijp in de demper blijft gelijk, alleen het stuk geperforeerde pijp is korter geworden. 8-)
 
Er is geen feitcode in de wet Mulder voor het ontbreken van een e-keurmerk op een uitlaat. In gewoon Nederlands: daar kun je dus geen bekeuring voor krijgen! (En mocht je hem wel krijgen, dan dien je een gemotiveerd beroepsschrift in. Zie kader “beroepschrift”)

Klopt, in Nederland krijg je een verbaal als de pijp te veel geluid produceert, al dan niet E-keur maakt niet uit.
In Duitsland is dat anders, geen E-keur is een verbaal, te luid met E-keur ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan