EnduroCross
Rookie
- 18 mei 2008
- 12
- 0
Je kunt prima beginnen met een 450 of 525. Je hangt er alleen wat meer achteraan te wapperen maar op zich is het te doen. Erger is het om met iets als een LC4 te beginnen want daar is helemaal niet mee te rijden als je geen techniek hebt.
Een lc4 is voor puur offroad gebruik echt ruk in verhouding tot een EXC. Ik kan het weten want ik heb 2 EXC's gehad en 1 LC4. Een LC4 is veel meer een ploeg dan een EXC. Een EXC laat zich veel makkelijker uit een spoor of over een boomstammetje rijden en voelt over het algemeen aan alsof hij 30 kg lichter is. Gewicht zegt lang niet alles in dat geval maar ook de langeslag krukas en de geometrie van het frame etc
Ik begrijp dus, dat het om de techniek wat beter leren, het wijzer is om te beginnen op een 2-takt (250/300).
Kan iemand mij het verschil misschien uit leggen tussen de 4-takt en 2-takt en wat kan ik aan onderhoud verwachten? Zit daar veel verschil in?
Dat wordt dus moeilijk kiezen. Het heeft allebei z'n voor- en nadelen. Hebben jullie verder nog tips waarop ik kan letten bij de aanschaf van een enduro-motor? Het wordt mijn eerste motor namelijk. En waarom rijden jullie liever op een 2-takt of juist een 4-takt?
het grote voordeel is dat een 2takt een stuk lichter is en darom handig is in een enduro om over allerlei obstakels te rijden, maar motorisch is een 2takt dan weer moeilijker te berijden omdat je het vermogen niet zo goed kan doseren en dat is bij een enduro wel nodig. om te beginnen zou ik een viertakt nemen.
In theorie geldt dit voor de meeste mensen. In de praktijk kun je met een viertakt jaren rijden als je zelf de olie kunt verversen en kleppen kunt stellen. Bij een tweetakt is een zuiger wisselen vaak echt nodig. Ik zou ten alle tijden voor een viertakt gaan maar dat is ook voor een deel persoonlijke voorkeur. Naar kosten hoef ik niet zozeer te kijken maar bij normaal onderhoud is een viertakt helemaal niet zo duur tenzij je opeens een kompleet blok moet reviseren.het onderhoud aan een 2takt is voor het grootste deel zelf uit te voeren, een 4takt moet toch al snel naar de dealer.