Zo we zijn weer terug van een dagje
op Assen. Om maar met de deur in huis te vallen. Ik kwam net niet onder de 2 minuten: 2:01.362, Frank was een stukje sneller: 1:51.792. Het ging niet verkeerd, maar ik moet gemakkelijk een seconde of 3-4 sneller kunnen. Heb dus geen vrije ronde gehad. Mijn probleem is dat ik zonder echt te pushen wel naar langzamere jongens toe rijd, maar dat ik het lef niet heb om de motor ernaast te zetten (bij het uitkomen van bochten kon ik er wel een paar pakken). Maar daar wordt aan gewerkt. Waar ik ook aan moet werken is dat ik de volle breedte van de baan ga benutten. Dus halverwege de bocht het gas erop en dan de motor helemaal naar buiten laten lopen. Ook moet ik op de Apex dichter op de rand van de baan rijden. Op deze punten laat ik nog heel veel liggen. Ook hebben we erg veel geluk gehad met het weer: tijdens 2 sessies een paar druppels regen. Maar dat asfalt daar is zo verschrikkelijk goed dat je gewoon hard door kunt rijden.
Nu een rondje Assen naar mijn beleving:
Het aanremmen voor de nationale bocht is vrij moeilijk. Er zijn daar erg weinig herkenningspunten ter orientering. Dan die 2 knikjes na de tunnel, die zijn veel scherper dan je zou verwachten. Vervolgens de Ruskenshoek, een lekkere knik naar rechts met meteen daar achteraan de stekkenwal. Even aanremmen en dan de motor de bocht in gooien. Vervolgens richting de bult, in het rechter knikje daarvoor moet je de motor erg kort aan de binnenkant houden. Maar die verkanting in de bult is verschrikkelijk mooi. Daar voel je je gewoon op de motor geduwt worden. Daarna volgen ook twee hele mooie bochten: Mandeveen en Duikersloot, die kun je nu als 1 lange bocht nemen. Heerlijk. Bij uitkomen Duikersloot, kon ik een paar jongens binnendoor steken om ze vervolgens in een hele snelle rechter (Meeuwenmeer) definitief achter me te laten. Hoge Heide en Ramshoek is een hele aparte bochtencombinatie. Voor je gevoel moet je de motor daar bijna de baan afsturen, om goed uit te kunnen komen. De Ramshoek kun je zo verschrikkelijk hard door (voor mijn gevoel
). Echt respect voor Xaus die daar Edwards vorig jaar buitenom voorbij stak
Als laatste de GT, die chicane is dus veel sneller te nemen dan ik van te voren dacht. Daarna weer uitacceleren het rechte stuk op.
Mijn Kawa en ik hebben het weer overleeft, Frank en zijn Duc hebben ook geen krassen opgelopen. Vlak voor mijn neus nog een bijna crash, een jongen met een R6 dacht dus dat rechtdoor door de grindbak sneller zou zijn. Was dus niet het geval. Ik kon er net omheen. Er waren vandaag relatief veel valpartijen. Een ZX-6R kort (waarschijnlijk highsider), ik weet niet hoe die jongen het ervan afgebracht heeft. Een 916 kort, waarschijnlijk bij uitkomen Ramshoek te ver naar buiten, langs de baan gekomen. Terug de baan op en meteen links overgestoken. Het zand en de pollen lagen over de hele breedte van de baan. De band lag van de velg. De piloot was gelukkig OK. Ook een jongen van Biggelaars Racing Clan was wat minder fortuinlijk. In ee bocht ging het te plat, waarna het voorwiel wegschoof (and he walked away
). Ziehier het resultaat, een splinternieuwe 998R met flink wat schade. Maar dan heeft Toine ook weer wat te doen.
Over een paar weken hoop ik een paar mooie foto's te kunnen posten die door hoffotograaf Ad Kievit gemaakt zijn.
Ook heeft Bach's DVD productions (http
/www.dv-productions.nl/) weer de nodige onboard beelden geschoten. Ook ik heb nog een stukje achter hem aangereden. Kon echter niet bijhouden. Hij heeft wel m'n enige kneedown van de dag in Mandeveen geregisteerd. Helaas ben ik nog te chicken om m'n knie langer op de grond te duwen. Trok hem weer in