Verslag Isle of Man TT 2005

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.596
36.115
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Van een paar dagen ben ik helaas de foto's kwijt (moeilijk zo'n camera :( maar ook nog pa met zijn ouderwetse normale camera dus heb wel van alles wat maar niet digitaal) Kan zijn dat ik het 1 en ander door elkaar heb gehaald maar het idee is hetzelfde. Als mijn pa er is zal ik eens kijken of ik het kan verbeteren.

Dinsdag 31 mei
Nadat mijn vader al langer van plan was een keer te gaan en ik wat gedoe had met mijn vrienden qua vakantie was het besluit snel gemaakt. Ik ga mee! 2005 moest het jaar worden. Pa op zijn Yamaha FJR 1300 en ik op mijn Suzuki GSX-R 750. Pa had makkelijk koffers voor zijn spul ik moest het in de tanktas en rugzak gooien :O 's avonds alles gepakt tanktas vast op de brommer en alles klaar gelegd voor vertrek.

Woensdag 1 juni
's morgens om 4.00 opstaan 4.30 gaan rijden en netjes ruim op tijd om 6.30 in Hoek van Holland. De boot ging een uurtje later maar we moesten ons nog ff melden bij de organisator namelijk Ride on tours uit Hengelo (Gld). Eenmaal op de boot zelf je motor vast zetten. Gelukkig was ik zo slim mijn stuurharnas mee te nemen zodat ik hem met 4 bandjes netjes aan de staalkabels die op de vloer lagen kon vast sjorren. De boot vertrok netjes om 7.30 en we waren een 3,5 uur later in Harwich Engeland. Vandaar zouden we de eerst paar km samen rijden om te wennen aan het links rijden. Bij de eerste tankstop was ik er al uit dat pa en ik alleen verder zouden rijden want continu zaten ze van links naar rechts te schieten (baksteen formatie is moeilijk! |( ) Pa en ik hebben gelijk maar de regenoverall aan gedaan want zag er al dreigend uit. En ja hoor na een km of 50 begon het te regenen en dat hield niet meer op totdat we in Douglas in het hotel waren... De rit door Engeland was saai snelweg gebruik met een gangetje van 120. We waren ruim op tijd in Liverpool voor de 2e boot. In Liverpool maar ff wat gegeten en toen om 21.00 daar de boot op. Hij zou om 21.30 vertrekken. Het vast zetten in de 2e boot draaide mijn maag zich een beetje van om :r Er werden rekken in de vloer gezet en daar moest je je motor tegenaan zetten en er werd een touw over je motor gegooit aan je voetsteun/rempedaal en dan nog een motor ernaast die dus aan jouw motor werd vast gezet B| We vertrokken pas rond 22.00 en kwamen om een uur of 1.30 in Douglas aan. Pa en ik zaten in een hotel en we lagen er om 2.00 eindelijk in.

Donderdag 2 juni
In het daglicht leek de kamer nog kleiner dan 's avonds maar het was schoon (de badkamer was helemaal geschikt om claustrofobie te krijgen) 's morgens om 8.30 opgestaan en eerst maar eens ontbijten. Toen ff tas uitpakken en een beetje settelen. Deze dag hebben we de motor niet gestart. We waren beide nog wel gaar van het rijden op de heen weg dat we de hele dag hebben rond gelopen. Ik denk al gauw een km of 20 als het niet meer was. We zijn in het rennerskwartier wezen kijken, van de grandstand tot aan Quaterbridge gelopen en daar de eerste trainingen bekeken die zouden van 13.15 tot 17.00 zijn. Helaas gingen deze vanwege het weer niet door. Toen zijn we door het hele centrum gelopen en ff over de kermis gelopen. (Ik zal btw nooit meer zeggen dat alle Engelse vrouwen oerlelijk zijn, JEZUS! wat liepen me daar een lekker vrouwen rond! En weer of geen weer korte topjes en korte rokjes! Veel harde tepels gezien :9~ ) Toen maar eens ff lekker gegeten en nog een paar bier wezen kopen en er op tijd weer in. Even wat slaap inhalen.

Vrijdag 3 juni
Helaas waren er geen ochtendtrainingen maar dit betekende een beetje uitslapen. Verder was de hele dag naar eigen inzicht in te vullen. We hebben de motoren maar eens gestart en een rondje circuit gedaan. Nog nooit zoveel in mijn spiegels zitten kijken, wat een lijpo's levensgevaarlijk zeker in het berg gedeelte aangezien daar schijnbaar geen snelheidslimiet geld. Blinde bochten gaan de locals als een dwaas door. Nog ff een mooi poser plaatje gemaakt met Ramsey op de achtergrond. En bij de Bungalow even bij Murray's motormuseum binnen geweest, nu heb ik niet zoveel met dat ouwe spul. Maar daar staat was leuks binnen zeg! Om 18.00 waren er weer traingen en die hebben we geloof ik weer vanaf Quaterbridge bekeken. Hier de eerste aktie gezien. Erg mooi maar niet zo snel. 's avonds in Bushy's tent wezen kijken. Erg gezellig, kwamen 2 Duitsers tegen die we op de boot naar Man ook al hadden gesproken. En elke avond is er een show op de boulevard van stunt tot trail tot auto slippen tot noem maar wat.

Zaterdag 4 juni
Lekker laat ontbeten en naar ballacraine corner gereden. De trainingen zouden om 12.00 beginnen met de TT superbike daarna de Zijspannen A en 18.00 superstock en supersport trainingen. We waren er al vroeg om 11.00 om een paar mooie plaatsen uit te zoeken. Nadat we in een af en toe buitje tot 16.00 hadden staan wachten kregen we alleen 1 ronde van van beide trainings groepen te zien de rest was afgelast :( Dat was minder. 's avonds wilden we naar de Purple Helmets op de boulevard gaan kijken maar toen we er kwamen was het zo druk dat we maar zijn omgedraait en besloten bij Jaks (De kroeg in Dougals) een zooitje bier naar binnen te schuiven. Op weg daar naar toe kwamen we met wat Nederlanders uit Ommen en omstreken aan de praat en bleven daar hangen. Op de terug weg nog eentje om het af te leren bij Jaks en nog ff foto gemaakt van pa en ik met zo'n bobby helm op onze harses. (mega relaxte lui die politie daar, burn outs vragen ze om alleen geen wheelie's of te hard rijden binnen de bebouwde kom) Oh ja en een 1 of andere kleine dikzag zei dat ik een cute ass had... wist niet hoe snel ik weg moest komen, ze was net zo breed als dat ze hoog was :O

Zondag 5 juni
Mad Sunday!
Vandaag hebben we een lekker stukje rondgereden. We zijn vanuit Douglas naar onderen de hele kust lijn afgereden. Toen zijn we even naar het noordelijkste puntje geweest vuurtorentje met motor poser piccie... Daarna zijn we bij de sprints in Ramsey wezen kijken. Leuk wat je daar allemaal ziet starten. Daar zijn we een hele poos geweest om daarna de rest van de kust tot Douglas nog af te rijden. 's avonds weer even in Douglas een paar biertjes gedronken. En genoten van weer een paar shows op de boulevard.

Maandag 6 juni
Vanaf 10.45 tot 15.00 verschillende races en trainingen. Eindelijk goeie aktie gezien! Hele dag in Ballacraine corner gestaan. Goeie faciliteiten en mooie aktie! 's avonds zouden we met de mensen van Ride on met z'n allen BBQ-en bij het strand in Peel. We stonden bovenaan de rotsen en keken naar beneden op een Victoriaans bad. Lekker gegeten en gezellig gezeten. We waren op de motor dus kon niet drinken... in het donker met pikke donker vizier terug gereden :o

Dinsdag 7 juni
Extra trainingen we wilden kijken bij Ballaugh bridge (waar ze helemaal los komen) maar al te druk. Via een voetpad tig km tegen de rij richting in over een wandelpad achter langs het circuit gelopen. In Alpine corner gestaan. Rete snelle links rechts met 1 heuveltje in de slinger en 1 er kort na waardoor je de snelle jongens behoorlijk ziet schudden op de motor (rij maar eens een bocht als je een drempel over rijd...) En nog iets verderop gekeken. Spectaculair! Na de trainingen wezen kijken bij de echte sprints in Ramsey. Meer deelnemers nu en mooier weer. Verder nog een vliegshow gezien en algemene gezelligheid. 's avonds as usual bieren in de Bushy's tent en Jaks. Nog wat Nederlanders getroffen. (liepen op klompen dus dan is het wel makkelijk herkennen)

Woensdag 8 juni
vanaf 10.00 tot 15.00 races en trainingen.
Wederom verschillende races. Nu wezen kijken at the Bungalow, de bocht bij Murrays motor museum. We zijn met het elektrische treintje omhoog gegaan zodat we ook altijd weer weg konden gaan. Ook wel geinig. In de bocht kan je goed zien hoe hard ze wel niet gaan. Knater gek dat volk *O* Verkleumt na de races maar weer gauw gaan opwarmen.

Donderdag 9 juni
Tijd van naar huis gaan '( 's morgen om 5.30 op 6.00 melden bij de ferry. Vertrek 7.30 Uurtje of 7.30 met langzame boot in Heysham. Door naar Harwich daar weer ruim op tijd. En die ging om 19.20 varen. Uurtje of 0.00 in Hoek van Holland. Iedereen de hand geschut en die zien we 23 oktober voor een reunie, foto's uitwisselen enzovoort. Nog ff een uurtje of wat naar huis en naar bed! Lekker uitslapen en 2 dagen later de tas maar eens uitgepakt.

Conclusie: Aanrader voor iedereen die van motorsport houd. Het eiland is ook de moeite waard naast de races. En het zal niet mijn laatste keer zijn maar wanneer ik weer ga weet ik nog niet.

Dan zal ik nu ff een zooi van mijn foto's posten:
 
Klaar voor vertrek 's avonds

full
 
Laatst bewerkt:
Ons kippenhok, breder dan dit was het niet. De badkamer had de lengte van het bad en de breedte van het bad plus aan de ene kant van de deur de wc en de ander kant de wastafel :X

full
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 3 juni
Nog nooit zoveel in mijn spiegels zitten kijken, wat een lijpo's levensgevaarlijk zeker in het berg gedeelte aangezien daar schijnbaar geen snelheidslimiet geld. Blinde bochten gaan de locals als een dwaas door.

Ja, gaaf he? :P

Op het hele eiland geldt geen snelheidslimiet, behalve als er snelheidsborden staan. Vooral in de dorpjes en de echt gevaarlijke stukken.

Moet zeggen dat ik het "circuit" vorig jaar aan het eind vd week ook aardig vlot doorkon. Vooral in de bergen rijdt het super, doordat je daar ff wat minder veel blinde bochten hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan