versnellingsbak problemen rs 125

Turbotetter

Die hard MF'er
30 jun 2003
749
0
Wieringerwerf
sinds een paar dagen terug lijkt het net of mijn bak aan puin ligt. want:

als ik de motor in zijn 1 zet rijdt ie normaal weg maar krijg hem niet verder in zijn 2. als ik dan in zijn 2 wegrijd gaat het goed. en zijn 3 werkt ook nog, maar als ik verder ga naar zijn 4 komt er al een vreemd geluidje uit het blok vandaan maar rijdt nog wel zoals het hoord. en zijn 5 en 6 doen gewoon helemaal niets meer. alsof het een "vrij" is geworde.

nou is mij verteld dat dit waarschijnlijk een paar koppelingsplaten versleten zijn maar dat weet ik niet helemaal zeker. meschien dat iemand iets meer ervaring mee heeft.

en als dit zo is. is dat zelf te repareren zonder dat het klauwen met geld kost. ik kan wel een beete sleutelen. maar vernellingsbakken liggen mij niet zo.
 
Lijkt mij wel ja. Heb der zelf nog 1 in de schuur staan die nog wel aardig koppelingskabels vreet. Ik weet ongeveer 100km van te voren dat ie gaat breken. Kan ik steeds moeilijker schakelen en bij "hard" optrekken slipt ie dan.

Kijk eerst eens of je niet nog wat kunnen stellen aan je koppelingskabel. Zowel bij je handvat als aan het andere eind voordat je der nieuwe platen in laat/gaat zetten.
 
het koppelingskabeltje zit er net een maandje nieuw in, en lijkt me stug dat het zou kunnen zijn. je kan er wel normaal mee wegrijden alleen zijn 5 en 6 doen gewoon helaal niet. als je bijvoorbeeld naar 3 of 4 schakelt voel je aan het pookje dat ie naar zijn volgende versnelling gaat, als je begrijpt wat ik bedoel. en 5 en 6 schakel ik naar niets. Het pookje gaat wel maar er is niets.
 
En als ie in zn 3 of 4 staat.. en je geeft weinig gas.. en dan ineens vol gas .. .slipt ie dan door.. of accelereert ie dan langzaam op ?


dan accelereert ie gewoon langzaam op. maar dit probleem was van het ene op het andere moment, was 's ochtens nog van huis naar hoorn op en neer geweest en er was niets aan de hand. en pak eind van de middag dat ding weer en toen had ik dit probleem.
 
Dan is er een lager uitgelopen aan de kant van 5/6. Daardoor gaat-ie (wat)rotter schakelen, en haken de tandjes van 5 en 6 niet meer inelkaar. Eén lagertje is een aggenebbes-lager, vlgs mij die achter de koppeling op de secundaire as zit.
 
De Bak van een 125 is naaldlager gelagerd.. ik denk dan ook meer aan de schakelwals of 1 van de 3 vorken, zou dan ook logischer zijn dat ie zegt dat ie van zn 1 niet naar zn 2 gaat.. maar wel van 3 en omhoog..
 
als de lager het probleem zou zijn is er dan ook een verklaring voor dat zijn 4 (en nu ook 3) een vreemd geluid geeft? beetje moeilijk uit te leggen maar het is gewoon een heel duidelijk extra geluidje. klinkt niet gezond.

was net nog ff wat aan het piele en 3 heeft het dus ook.

heb verder ook geen zin om bergen met geld uit te gaan geven om het te late repareren. ik kan zelf een wel zuigertje vervangen ofzo. maar een versnellingsbak uit elkaar trekken durf ik niet zomaar.

verder kan ik hem wel in zijn 1 schakelen. maar heel moeilijk naar zijn 2. het pookje zit dan gewoon helemaal vast. na tijdje eteren gaat ie wel weer naar zijn 2 en de rest opschakelen gaat dus wel goed.
 
Als je een zuigertje kan vervangen moet het bakje ook wel lukken. Uitelkaar halen en in omgekeerde volgorde weer terugbouwen 8-)
Kweet wel een toegewijd persoon die vlak bij je woont (50 km) die graag een blik in je blokje werpt, en het ook voor je repareert
 
Laatst bewerkt:
Als je een zuigertje kan vervangen moet het bakje ook wel lukken. Uitelkaar halen en in omgekeerde volgorde weer terugbouwen 8-)
Kweet wel een toegewijd persoon die vlak bij je woont (50 km) die graag een blik in je blokje werpt, en het ook voor je repareert

waar is 50km? maar als ie ff tijd heeft mag ie het voor mij wel ff doen. anders kom ik wel naar hem ofzo. :)
 
sodemieters......

nou lekker is dat. ga ik niet zo ff aan beginnen hoor. maarre dat is toch alleen de karterkap of niet. zit dat allemaal aan die kap vast? volgens mij niet. toch?
laat maar ik kijk niet goed...

dat is trouwens ook een rotax 122 blok ik heb een 123. maar zal wel nie zoveel verschil in zitte
 
Laatst bewerkt:
Je suggereert dat die wel FF in t blokkie kan kijken.. zonder te zeggen dat heel je blok der onderuit gebouwd moet worden en helemaal gestript moet worden..


Ja! en???
Da's nie zo'n ramp hoor. Zeker niet met zo'n 125 tweetakt


Niet vervangen is langer niet rijden dan wel vervangen
 
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar als het de 400ste keer is dat je een blok openmaakt zie je geen leeuwen en beren meer.
Als de defecte onderdelen dan ook nog eens voorhanden zijn kan zo'n blokje binnen enkele uren weer operationeel zijn. Ik vrees alleen voor de slijtsporen op de tandwieltjes, als de assen daadwerkelijk schuin op elkaar hebben gestaan.
't kan best een gevolg zijn van verkeerd afgestelde ketting
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf nooit zo'n blokje uit elkaar gehaald. wel simpele brommertjes (niet dat dit veel scheelt natuurlijk) maar geen versnellingsbakken. dus ik ga er maar niet zomaar aan beginnen. en wil wel zeker weten wat het precies is voordat ik zou gaan beginnen

dat van die koppelingsplaten is dus geen optie???

enne laatste keer dat mijn ketting is gespannen was toen ik er ander achterbandje er op heb laten zetten, o ja daarna 1 keertje zelf bijgesteld maar heb ik gerust wel vaker gedaan. alles staat nog recht en genoeg speling in de ketting. dus dat staat volgens mij wel goed. achtertantwieltje is niet al te best meer. maar moet volgens mij nog niet meteen problemen geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan