Hallo,
Ik heb een Chineese quad waarvan van 1 versnellingsbak tandwiel er 2 tandjes zijn afgebroken doordat de ketting is vastgeslagen tijdens het rijden.
Los is dit onderdeel niet te bestellen, je moet dan meteen een compleet nieuw blok aanschaffen (350 euro)
dat is natuurlijk geen geld voor een nieuw blok maar voor 1 tandwieltje vind ik het toch wel een hoop geld.
Weet iemand of er ook bedrijven zijn die zelf tandwielen maken?
waarom niet? Dat hebben ze in china toch ook gedaandát is dus de ellende met die relatief nieuwe meuk...het word vrij goedkoop aangeboden en alles leuk en aardig, totdat je met problemen komt te zitten.
maar goed, alles is te maken...alleen tegen welke prijs?
denk niet dat je een tandwiel uit PB staal kan maken..
ik denk dat het 't makkelijkst is om een 2e blok erbij te kopen à 350 eurie, dan heb je nog reserve onderdelen voor als het straks weer eens nodig is...anders zit je met het volgende euvel wéér dat er niks los te bestellen is.
Hallo,
Ik heb een Chineese quad waarvan van 1 versnellingsbak tandwiel er 2 tandjes zijn afgebroken doordat de ketting is vastgeslagen tijdens het rijden.
Los is dit onderdeel niet te bestellen, je moet dan meteen een compleet nieuw blok aanschaffen (350 euro)
dat is natuurlijk geen geld voor een nieuw blok maar voor 1 tandwieltje vind ik het toch wel een hoop geld.
Weet iemand of er ook bedrijven zijn die zelf tandwielen maken?
Ik heb eigelijk stille hoop dat er hier op het forum iemand is die op zijn werk tandwielen kan maken
Jammer dat het zo prijzig is, ik had zelf ooit misschien eens naar andere versnellingsbak willen omzien..
Moet je deze tandwielen dan steken of kun je ze ook frezen met een moduulfrees?Nou die zijn er heus wel hoor.....
Ik ben al een jaar of 16 constructeur bij deze firma in Rotterdam:
Gears & Services
En wij maken dus alle mogelijke en onmogelijke soorten tandwielen, kegelwielen, wormwielen, planetaire aandrijvingen in iedere gewenste materiaalsoort en warmtebehandeling.
Maar het probleem zit 'm in de machinekosten. Ik heb ooit 's uitgerekend dat een simpel versnellingsbaktandwiel van een Yamaha FZR dik 1500 euro moest kosten als ik dat liet maken op de zaak tegen de gangbare tarieven. Datzelfde tandwiel koop ik origineel Yamaha voor 8 tientjes.....
Maar hoe maak je een tandwiel:
- uitrekenen van de vertandingsgeometrie
- tekenen
- draaien uit een stuk inzetstaal (20MnCr5 ofzoiets) of een Nitreerstaal.
- vertanding steken
- binnenspline steken
- cnc frezen van de schakelnokken
- harden of nitreren
- afhankelijk van de hardingsbewerking nog naslijpen ook.
Dus hoe komt zo'n ding zo duur bij ons? Zie bovenstaande lijst en dan ben ik nog wel 1 of 2 bewerkingen vergeten denk ik.
Dus dit is alleen maar interressant als ik het als een beunkarweitje door de diverse medewerkers in de avonduurtjes laat doen.
Dus als je echt omhoog zit moet je maar 's een foto plaatsen van dat tandwiel dan kan ik wel beoordelen of we 'm kunnen maken of niet.
Rene
Moet je deze tandwielen dan steken of kun je ze ook frezen met een moduulfrees?
Kunnen we op de zaak allebei, maar steken is kwalitatief beter als er verder geen nabewerking zoals slijpen zou volgen, en in een hoop gevallen kan dat niet eens.
Als je bijvoorbeeld zo'n dubbel schakeltandwiel pakt waar een groot en een kleiner tandwiel vlak naast elkaar zitten moet je wel steken omdat er geen uitloop is voor een moduulfrees, laat staan een slijpsteen want die zijn nog groter in diameter.
.... kun je voor kettingtandwielen het moduul ook verleggen, zodat je bijv.een in diameter evengroot 16 als 17 tands kettingtandwiel kan maken?...
Wat ik me afvraag, even off topic, en misschien weet jij dat, is het volgende: kun je voor kettingtandwielen het moduul ook verleggen, zodat je bijv.een in diameter evengroot 16 als 17 tands kettingtandwiel kan maken? Ik heb dit bij 'gewone' tandwielen wel eens gezien, maar er eigelijk nooit naar gekeken bij kettingwielen.
Okay, is duidelijk, bedankt.
Nu we het toch over tandwielen hebben. Wat ik me afvraag, even off topic, en misschien weet jij dat, is het volgende: kun je voor kettingtandwielen het moduul ook verleggen, zodat je bijv.een in diameter evengroot 16 als 17 tands kettingtandwiel kan maken? Ik heb dit bij 'gewone' tandwielen wel eens gezien, maar er eigelijk nooit naar gekeken bij kettingwielen.
ondanks dat je bij kettingwielen (want daar praat je over) vaak de verhouding veranderd door een groter of kleiner aantal tanden te kiezen, is niet het aantal tanden maar de OMTREK bepalend voor de overbrengings verhouding...
ketting en kettingwielen werken hetzelfde als V-snaar en poelies qua verhouding
haal maar gewoon 2 tanden van je kettingwiel af met een slijpschijf, daarmee kun je nog prima rijden, want je veranderd niets aan je overbrengingsverhouding........
wat zou dan het nut zijn van een 16 tands ipv een 17 tands als de diameter gelijk blijft?????
Natuurlijk heb je gelijk.... Maar ik geloof niet dat het helemaal waar is wat je zegt. Natuurlijk, als je er twee tanden uitslijpt verandert er niets, maar dat komt door de verplaatsing van de schakels door de overgebleven tanden en niet door de diameter. Het aantal tanden bepaalt de overbrenging bij een ketting tandwieloverbrenging... volgens mij ...en ik denk dat ik gelijk heb.
Natuurlijk heb je gelijk.
Bij een kettingoverbrenging is net als bij een tandwieloverbrenging het aantal tanden bepalend, of het aantal kettingschakels dat afgewikkeld wordt.... (zo maakt het niet uit als er een paar tanden missen).
Lijkt me niet meer dan logisch.
Dat gaat alleen op als de tandafstand van beide tandwielen gelijk is.Natuurlijk heb je gelijk.
Bij een kettingoverbrenging is net als bij een tandwieloverbrenging het aantal tanden bepalend, of het aantal kettingschakels dat afgewikkeld wordt.... (zo maakt het niet uit als er een paar tanden missen).
Lijkt me niet meer dan logisch.
Maar..als ik op de grote schijf 18 tanden maak en op de kleine 18, beide met hetzelfde moduul( ze lopen dus goed in elkaar, alleen is het moduul gecorrigeerd) blijft het verschil in diameter gelijk, alleen draaien ze nu precies even snel een omwenteling. Waar is dat verschil gebleven?
haal maar gewoon 2 tanden van je kettingwiel af met een slijpschijf, daarmee kun je nog prima rijden, want je veranderd niets aan je overbrengingsverhouding........
wat zou dan het nut zijn van een 16 tands ipv een 17 tands als de diameter gelijk blijft?????
Het aantal tanden is inderdaad bepalend. In jouw voorbeeld zijn de steekcirkels ook gelijk want de steekcirkel van een tandwiel is het aantal tanden maal het moduul gedeeld door de cosinus van de hellingshoek. Zoals je ziet komt hier de correctiefactor of gecorrigeerde diameter hier helemaal niet in voor. Dus ondanks dat het ene tandwiel groter is dan het andere lopen ze met een gelijk aantal tanden toch even hard.
Dit komt omdat de flanken van tandwielen een evolvente baan beschrijven en die kromme loopt veel verder door buiten de fysieke afmetingen van het tandwiel. Je kan dus op een verder van het middelpunt gelegen diameter gaan zitten maar nog steeds op die wiskundige kromme waardoor er verder niets veranderd aan de overbrenging van 1 op 1.Dat is dus niet zo, je kan er wel tanden afslijpen maar de plaats waar die tanden zaten doet gewoon mee in de overbrenging, of ze er nou zitten of niet.
En wat het voordeel zou zijn om een 16 tands wiel te gebruiken met een grotere diameter? ik kan er wel een paar verzinnen: Minder slijtage van je ketting omdat hij door de grotere radius minder belast wordt, of de ketting ligt hoger dus slijt je kettinggeleider op je achterbrug niet zo snel.
Het aantal tanden is inderdaad bepalend. In jouw voorbeeld zijn de steekcirkels ook gelijk want de steekcirkel van een tandwiel is het aantal tanden maal het moduul gedeeld door de cosinus van de hellingshoek. Zoals je ziet komt hier de correctiefactor of gecorrigeerde diameter hier helemaal niet in voor. Dus ondanks dat het ene tandwiel groter is dan het andere lopen ze met een gelijk aantal tanden toch even hard.
Dit komt omdat de flanken van tandwielen een evolvente baan beschrijven en die kromme loopt veel verder door buiten de fysieke afmetingen van het tandwiel. Je kan dus op een verder van het middelpunt gelegen diameter gaan zitten maar nog steeds op die wiskundige kromme waardoor er verder niets veranderd aan de overbrenging van 1 op 1.Dat is dus niet zo, je kan er wel tanden afslijpen maar de plaats waar die tanden zaten doet gewoon mee in de overbrenging, of ze er nou zitten of niet.
En wat het voordeel zou zijn om een 16 tands wiel te gebruiken met een grotere diameter? ik kan er wel een paar verzinnen: Minder slijtage van je ketting omdat hij door de grotere radius minder belast wordt, of de ketting ligt hoger dus slijt je kettinggeleider op je achterbrug niet zo snel.