Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Daarom kom ik vaak uit op aluminium ;) heb ik liggen, weet anders wel waar ik het kan aanschaffen en kan er mee overweg. Ik zou dat ook best graag hebben voor wat meer kunststoffen.... Dus toch lekker die specsheets lezen en dan maar kijken of ik het juiste spul te pakken kan krijgen. al komt het niet zo heel vaak voor.
Ja maar wat voor aluminium? O-)
Voor een afstandbusje maakt het niet zoveel uit, maar bijvoorbeeld een schetsplaat voor een remklauw.
 
Zelfs daar is het al snel sterk genoeg. 6082 is prima voor dat soort meuk. Hoeft echt geen 7075 te zijn, al willen veel mensen dat wel graag horen.

Op het Duitse tr1 forum was een meneer die had schetsplaten laten maken voor andere remklauwen op zijn fiets..... vet probleem met de TUV. want daar was geen sterkteberekening voor gemaakt, forumleden vonden ze ook wat dun. Dus daar heb ik toen wat voor gerekend en aangenomen en die dingen waren ruimschoots sterk genoeg volgens mij. TUV pikte mijn aannames en rekensommetjes zonder vragen _O- en dat was ook 6082
 
Zelfs daar is het al snel sterk genoeg. 6082 is prima voor dat soort meuk. Hoeft echt geen 7075 te zijn, al willen veel mensen dat wel graag horen.

Op het Duitse tr1 forum was een meneer die had schetsplaten laten maken voor andere remklauwen op zijn fiets..... vet probleem met de TUV. want daar was geen sterkteberekening voor gemaakt, forumleden vonden ze ook wat dun. Dus daar heb ik toen wat voor gerekend en aangenomen en die dingen waren ruimschoots sterk genoeg volgens mij. TUV pikte mijn aannames en rekensommetjes zonder vragen _O- en dat was ook 6082
Jeetje wat gaaf! Uniek

Edit: dit is waarom ik van dit forum hou. De verzameling knappe koppen is zo gaaf. Het niveau waarop dingen gedaan worden is uniek hoog
 
Laatst bewerkt:
:^

Helemaal mee eens!
Hier zitten zoveel verschillende mensen waardoor er heel veel kennis aanwezig is en daardoor kan/wil men elkaar ook helpen wat ook terug te zien in de vele (off)topics.

En dan te bedenken dat Motor-Forum ontstaan is doordat er op tweakers wat mensen zaten die teveel off-topic gingen met het gelul over motoren 😍
 
Wat betreft PTFE: Heeft een lage wrijvingscoëfficiënt (zelfsmerend) en kan wat hogere temperaturen aan als de meeste kunststoffen.

Bij sommige kunststoffen wordt talk toegevoegd waardoor het zelfdovend wordt.
Grtz,
Cees
 
Wat betreft PTFE: Heeft een lage wrijvingscoëfficiënt (zelfsmerend) en kan wat hogere temperaturen aan als de meeste kunststoffen.

Bij sommige kunststoffen wordt talk toegevoegd waardoor het zelfdovend wordt.
Grtz,
Cees
maar PTFE kan wel water of andere vloeistoffen opnemen, dus daar moet je bij gebruik ook rekening mee houden
 
Misschien moet je de documentatie van Vink eens doornemen.
Een eigenschap van nylon (PA) is dat het juist heel veel vocht opneemt.
Tot wel 7 of 8 % van het eigen volume.
Daar wordt handig gebruik van gemaakt door het met olie te vullen waardoor de loopeigenschappen verbeteren.
Maar de maatvastheid is vanwege diezelfde eigenschap niet echt geweldig
 
Misschien moet je de documentatie van Vink eens doornemen.
Een eigenschap van nylon (PA) is dat het juist heel veel vocht opneemt.
Tot wel 7 of 8 % van het eigen volume.
Daar wordt handig gebruik van gemaakt door het met olie te vullen waardoor de loopeigenschappen verbeteren.
Maar de maatvastheid is vanwege diezelfde eigenschap niet echt geweldig
Precies en daarom is de blauwe speciaal ontwikkeld, om juist wel tegen vloeistof bestand te zijn zonder dat de maatvoering veranderd.
Ik heb daar zelf mee gewerkt als draaier voor de centrale van RWE in de Eemshaven. Leverancier was Vink.
 
Nylon neemt vloeistof op.
HMPE lijkt in veel eigenschappen op nylon maar neemt geen vloeistoffen op.
HMPE wordt in de blauwe kleur veel in de levensmiddelen industrie toegepast. Er zijn weinig blauwe levensmiddelen dus als er een blauw kunststof onderdeeltje van de machine rammelt dan zie je dat meteen tussen de boontjes.
 
Nylon neemt vloeistof op.
HMPE lijkt in veel eigenschappen op nylon maar neemt geen vloeistoffen op.
HMPE wordt in de blauwe kleur veel in de levensmiddelen industrie toegepast. Er zijn weinig blauwe levensmiddelen dus als er een blauw kunststof onderdeeltje van de machine rammelt dan zie je dat meteen tussen de boontjes.
Ok wat jij wil. Wat weet RWE er nu helemaal van.
Die blauwe staven van Rene zullen ongetwijfeld zijn wat jij beschrijft voor de bonen.
Maar ik heb echt blauwe NYLON bewerkt wat NIET uitzet als het met water in aanraking komt. En ik vond dat ook bijzonder, daarom sloeg ik ook gelijk aan toen ik dat blauw materiaal voorbij zag komen.
 
dus als ik er een met het uiteinde in een bakje water zet dan weten we het ?

Als je heel nauwkeurig kunt meten of wegen is er een kans dat je kunt bepalen of het al dan niet vocht opneemt.
Als het vocht opneemt is er een goede kans dat het nylon is.
Als het geen vocht opneemt zijn er nog steeds heel veel kanshebbers.
Ik weet niet waar je al deze staven vandaan hebt.
Als je echt wilt weten wat het is, dan zou ik daar beginnen.
 
Als je heel nauwkeurig kunt meten of wegen is er een kans dat je kunt bepalen of het al dan niet vocht opneemt.
Als het vocht opneemt is er een goede kans dat het nylon is.
Als het geen vocht opneemt zijn er nog steeds heel veel kanshebbers.
Ik weet niet waar je al deze staven vandaan hebt.
Als je echt wilt weten wat het is, dan zou ik daar beginnen.
tja , een partijtje god weet waar vandaan via een maar van me , dus nee , geen idee wat het is :-)
 
Hé mensen,
Ik wil een binnenrotor pas maken voor op een krukas van een brommer.
Nu hebben krukas en rotor verschillende conus hoek.
Hoe meet ik deze hoek?
Zodat ik een verloop conus kan draaien.
Ik ben maar hobby'er. En heb geen dagelijkse handigheid in het opmeten van dit soort dingen.
Ik heb wel graden meters, enzo. Maar misschien is hier wel een heel makkelijk truukjes voor?

20221221_143540.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan