Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vervangen achterbrug, ketting en tandwielen (cbr1000rr)

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
hier mijn "how to" hoe men een achterbrug/ketting verwisseld

Vandaag eens de daad bij het woord gevoerd, ik had van een maat een zwarte achterbrug gekregen en deze wilde ik een tijdje geleden al gemonteerd hebben al gemonteerd hebben. Maar toen was mijn ketting nog goed. Nu was het dan tijd voor een nieuwe ketting, dus ook voor de “nieuwe” achterbrug.
Hier de laatste keer waar de chromen achterbrug nog inzit, ik stoorde me er al een tijdje aan:


We beginnen met de ketting los te halen, hiervoor moet de koppelingspomp eraf:


Nu kan de voortandwieldeksel verwijderd worden:

Draai nu de bout van de voortandwiel los, blokkeer het achterwiel of blokkeer het tandwiel:

Bout kan eruit (is overigens gewoon normale schroefdraad, geen linkse draad):

Slijptol mag nu ingezet worden:

Het was eerlijk gezegd wel tijd dat de tandwielen vervangen werden (aluminium slijt sneller):

Nu moet de as van de achterbrug los, maar Honda heeft weer een aparte tool hiervoor:

Dus dop 36 moest opgeofferd worden:


Nu moet je zorgen dat de achterwiel van de grond is, maar dit kan niet met een bok, omdat natuurlijk de brug eruit gehaald word:

Draai nu de moer los van het achterwiel:

Verwijder de achterwiel:

Draai vervolgens de 6 bouten los van het achtertandwiel:

Ik zal nooit meer aluminium tandwielen kopen, totaal versleten en nog geen 20.000km:
`
Nu kan je de nieuwe tandwiel op je wiel plaatsen, draai de bouten kruislings aan:

Voor degene die niet de achterbrug willen vervangen maar alleen de ketting en tandwielen kunnen de volgende handelingen overslaan:
Draai de bovenzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):


Draai nu de onderzijde van de achterveer los (let op bout is maat 14 moer is maat 17):

Het linksysteem kan nu ook los gemaakt worden:

Aan de linkerkant van de brug zit ook nog een moer die los moet:

Nu kan je via de rechterzijde de as uit je frame halen die de achterbrug vasthoudt:

Zorg wel dat je de achterbrug goed vasthoudt, want hier geld de wet van de zwaartekracht:


Chroom versus black:

Zwarte brug voorzien van carbon covers, en deze weer in het frame gezet:


Nu alles toch uit elkaar ligt, maar meteen de achterrem van nieuwe remblokken voorzien:

De brug kan weer vastgezet worden aan het frame,almede de achterveer in omgekeerde volgorde:

Nu kan het achterwiel weer teruggezet worden:


We gaan weer verder met de ketting en tandwielen (16-40), de nieuwe voortandwiel kan vastgezet worden:

Ketting is 114 schakels lang, maar zoals je ziet heb ik 1 schakel teveel:

Beter 1 schakel te lang, dan 1 schakel te kort, met de slijptol gelijk geslepen en de ketting ingekort:


Zorg dat de klinkschakel schoon is, zodat je niet loopt te k#tten als je deze vast moet zetten, vergeet het vet niet aan de rubber ringen te doen:


Knijp nu de sluitschakel (met behulp van een moer en een griptang) op de klinkschakel, wissel geregeld voor en achter zodat de schakel echt goed dichtzit:


Sla nu met een centerpunt in de klinkschakel, beste is natuurlijk dat je de klappen opvangt met bv een stuk hout zodat het tandwiel niet alle klappen op hoeft te vangen:

Als de ketting goed geklinkt is ziet het er zo uit, het uitstekende gedeelte mag geen scheurtjes vertonen:

Voila…… we kunnen weer rijden:



 
OMG

Ik heb me nooit gerealiseerd dat het veel handiger is om zo'n sluitschakel ertussen te zetten als de ketting op het tandwiel zat. Ik deed hem normaal halverwege de ketting. Wat een heel gepruts was, eerst om de schakel er ook maar tussen te krijgen en dan om hem dicht te krijgen. Ik snapte eigenlijk ook al nooit hoe mensen meenden het klinken met twee hamers voor elkaar te krijgen op mijn manier lukt het nooit om de ketting en 1 vd hamers ook maar een beetje stil te houden

 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #3


tja... als je nooit probeert kom je ook nooit verder
 
Leuk verhaal, maar een paar kanttekeningen.
Voortandwiel is staal en niet aluminium. (zie tekst bij foto) Verder had het versleten tandwiel 15 tanden voor en de nieuwe 16. Dit lijkt een klein verschil maar is juist erg veel voor een voortandwiel. Er komen veel meer krachten op de as en het voortandwiel omdat die rotatiegrootte kleiner is en daardoor veel meer kracht kost met als gevolg eerder ingesleten tanden.

Alu voortandwiel bestaat niet en zou niet goedkomen. Oude was staal. Waarcshijnlijk een dikte van 520 en ga je nu naar 525 of 530 (originele kettingset dikte) wat alzeker 10000 km scheelt in levensduur.

Klink gereedschap is ervoor gemaakt dat je niet te strak en niet te los klinkt. Nu weet je het niet met als eventueel gevolg bij te slap dat het smeer eruitloopt en je ketting uiteindelijk eerder kapot is. Of te strak zit, hierdoor hitte in de strakke schakel komt, uitzet en vervolgens ook knapt.


Verder was je ketting goed op lenkte en staat hij nu te ver voorin omdat je 1 schakel eraf hebt gehaald. Ketting hoeft niet helemaal voorin zoals nu.

Verder leuk topic.
 
Laatst bewerkt:
ik geloof dat motolube vaker een ketting ziet

Je kunt je sluitschakel best ook even nameten met de schuifmaat. Als deze op exact dezelfde maat zit, dan heb je de sluitschakel goedzitten. Meet ook nog even na het klinken en je zit goed.
 
Heren!!

Ik ben net bezig met het vervangen van mijn ketting en tandwielen en kom een probleem tegen. Bij het vervangen van het voortandwiel ben ik ook de druk op mijn koppeling verloren, iemand een idee wat ik moet doen om dit op te lossen?

Ben benieuwd, Zondag nog Mega-meeting iemand?

Gr,
Sander
 
Leuk topic, maar ik vraag me af of je er goed aangedaan hebt om de ketting in te korten.

Het lijkt mij dat als de achterbrug inveert, dat het wiel iets naar achter gaat en dus meer kettinglengte nodig hebt?

Weet je zeker dat je genoeg speling op de ketting hebt als de motor van de bok af is en jij er op zit?
 
Respect dat je dit in een (engelse) parkeergarage voor elkaar weet te krijgen.....

Een paar opmerkingen:
  • je oude achterbrug was niet verchroomd....is gewoon alu....
  • Wat was er mis met de remblokken achter? Ik zie daar nog ongeveer 3mm "body".....had ik laten zitten...
  • Heb je de remklauw ook even goed gangbaar gemaakt, of gewoon de blokjes erin gemikt?
  • Als de foto van de nieuwe remblokken is, vergeet de 2 bovenstaande opmerkingen...
  • je nieuwe ketting is nu duidelijk te kort. Staat zonder belasting al bijna zo strak als een gitaarsnaar.. Je oude ketting stond naar mijn smaak trouwens ook te strak....
  • ik had bij het truukje met de moer ook de binnenkant even afgeschermd, om de ketting niet te beschadigen.

Gelukkig hoef ik dit niet te doen......elke 60K een paar CC nieuwe cardanolie is voldoende....

Maar: RESPECT!!
 
Laatst bewerkt:
mooie how-to;
ga binnenkort mijn kettingset vervangen bij m'n f.blade-2006;
voor het voortandwiel zit een kap en daarvoor de kopp.pomp; die moet er dus af; vervolgens zit daar een pakking;
blijft die heel of moet je de pakking v.d. kopp.pomp ook vernieuwen ?
thxs alvast!
 
En je geeft aan dat als je de achterbrug niet wilt vervangen maar alleen ketting en tandwielen dat je dan je veer en dergelijke moet verwijderen.Waarom?Je hoeft toch alleen maar je nieuwe ketting aan de oude te haken en dan doortrekken tot die erop ligt.
Voortandwiel verwijder ik bij mij terwijl de ketting erop ligt.Ik zorg alleen dat mijn ketting dan erg slap staat voor de speling.