Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wou me graag aansluiten bij het probleem en ben dan ook erg benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen. (Als de betrokkenden nog actief zijn bij dit forum.)
Ik heb namelijk zelf een harley sporstster XLH met een 1000cc evolution blok 4 gear uit 1990 . Deze motor heb ik nu slechts 2 weken in mijn bezit en gelijk heb ik een probleem. De kleppen tikken. Na wat onderzoek blijkt er 10W40 ingezeten te hebben, waar ik vervolgens 300km op heb gereden. Toen begonnen de kleppen ineens te tikken. Omdat het zelfstellende kleppen zijn, ben ik begonnen met het verversen van de olie voor de juiste. HD 20W50. Maar nu 100 km later tikken ze nog steeds. Maar niet altijd. Net als in dit forum alleen als die warm is en niet als die koud is.
Ik heb zelf het idee dat er nog dunnere olie 10W40 in de tappets zit en daarvoor bij het warm worden van de motor niet genoeg druk op kan bouwen. Mijn idee is nu om eerst Wynss hydroclic vale cleaner door de olie te gooien om te kijken of de tappets weer correct gaan werken. Dit is eigenlijk voor auto's.
Mijn vraag, zou mijn gedachtengang juist kunnen zijn en heeft iemand enig ervaring met dit soort spul en of het wel geschikt is voor motorfietsen (harley in dit geval)
Erg benieuwd naar jullie visie. Groet, Johan