Vervolg op afdingen bij een Dealer..

in een winkel waar ze je kennen krijg je toch zowiezo een goeie prijs. en daar bitch ik dan niet over ik betaal hem gewoon.

dan heb je nooit gezeur over garantie enzo, dan ziet die dealer je graag komen en doet hij wat extra voor je, ik heb veel brommers/crossmotors verkocht en ik ken die figuren meteen die gigantisch beginnen afbieden,

als ik een achterlijk laag bod krijg zeg ik gewoon, nee daar doe ik hem niet voor weg zoek maar een andere, en dan mogen ze van mij meteen oprotten.

ik heb zo eens staan ruzie maken over een aprilia rs50, als je hem niet kan betalen rot je op of zoek je een andere, ik vroeg 1400, hij heeft hem voor 1400 meegenomen :] startbod was 600 ofzo
 
Ik kan me precies voorstellen hoe dit straks gaat: Je koopt uiteindelijk misschien daar de motor (zal ook wel niet denk ik, maar even voor het verhaal ga ik uit van wel),Bij elk klein dingetje in de garantie die je er gratis hebt bijgekregen kom je zeiken bij "je dealer", vervolgens zet je alles wat ze naar jouw idee niet goed doen hier op het forum, na de garantieperiode kom je er nooit weer omdat je zelf je beurtjes gaat doen met behulp van mensen op dit forum die je daar advies in geven, en als je banden versleten zijn kom je hier vragen wie het goedkoopste adresje weet!
Ik hoop echt voor deze dealer dat de koop niet doorgaat!
Nog even over afschrijving en marges trouwens.
De marges zijn op gebruikte motoren vaak gewoon NUL (je mag dit geloven of niet, dat moet je zelf weten), om de heel simpele reden dat er hier bijna niemand is die een normale afschrijving op zijn of haar motor zou accepteren bij inruil.
Die motor die jij gaat kopen voor € 4150.00 is echt niet ingeruild voor € 3000.00 of zo hoor maar waarschijnlijk voor meer dan jij er voor gaat betalen omdat die dealer daardoor een duurdere (nieuwe) kon verkopen.
Hij zal nu hopen dat hij in de werkplaats nog iets aan je kan verdienen in de toekomst, wat ik in jouw geval ten zeerste betwijfel.
Oftewel een motordealer tegenwoordig kan iets verdienen aan nieuwe motoren en soms ook aan gebruikte maar dan alleen bij geen inruil, en in de werkplaats kan wat verdient worden (en verkoop van kleding en accesoires natuurlijk, waarom denken jullie dat die kleding en accesoires shops steeds groter worden?)

Ik ga dus BESLIST niet een motorzaak hier afzagen, want waar ik de motor nu waarschijnlijk wel ga kopen, heb ik ZEER goede service ontvangen en ben ook zeer tevreden over de verkoper. Goede uitleg, fijne man enzovoort.

En over het onderhoud. Dit laatik dus beslist wel door de motorzaak doen, alleen al vanwege de veiligheid. Bij mijn motor moet alles prima in orde zijn en ga er zelf ook beslist niet aan prutsen. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

En ik heb trouwens niet zelf het laatste bod van 4150 gedaan. De dealer kwam met dit bedrag en ik hield me aan 4000 euro. Ik heb aangegeven dat ik het er met het thuisfront eerst er over wou hebben, aangezien 4000 eigenlijks wel mijn maximum is. Vandaar het zwarte kuipruitje, dit is misschien voor hun maar 50 euro.

En nog even over het verhaaltje van de banden. Ik zal dus ook nooit naar het goedkoopste adresje gaan, maar gewoon goede banden welke door de dealer worden aanbevolen.

Als een dealer mij goed behandeld, dan zou deze ook zeker in de loop van de tijd aan mij gaan verdienen. Iemand die goed werk aflevert krijgt van mij zeker goede mond-op-mond reclame.

Ik wil dus alle misverstanden even uit de weg helpen. De dealer waar ik nu ben geweest verleent mij dus zeer goede service voor zover ik dat kan beoordelen en ben ook zeer tevreden over deze zaak. En ik wil ze ook beslist niet de gek aansteken ofzo.

Ik hoop dat iederen dit begrijpt... En volgens mij heb ik mij voor 4150 en een zwart kuipruitje heel rendabel opgesteld voor zowel de dealer als mijzelf.
 
heb je een deal, gewoon betalen of laten.
1 keer onderhandelen moet genoeg zijn.
Ik heb nu enkele jaren ervaring met onderhandelen (het blijft een mooie sport)
maar als je een deal hebt moet je er later niet op terugkomen.
vind je het alsnog te duur, ga dan op zoek naar wat anders.

Zoals ik al zei, er was nog niet sprake van een deal. Ik had 4000 euro als maximum en de dealer wou niet lager als 4150. Dan is het toch normaal dat ik bel en vraag of hij er nog een extra accesoire bij wil doen???
 
Als het je lukt heb je een goeie deal. Lukt het je niet dan betaal je 4150 heb je volgens mij nog een goeie deal. En goed onderhandeld bovendien. Voor iedereen die reageert: zoals Jozelf al zei, eerst goed lezen. Dit is m.i. een normale manier van onderhandelen en bevalt het één van beide partijen niet dan doe je het toch gewoon niet.
 
Okee, dan hebben wij elkaar verkeerd begrepen...
Ik laat het trouwens niet aan de klant merken dat ik mij erger, ik zeg alleen wel dat ik niet van plan ben het hele traject opnieuw te doorlopen. Het voorstel ligt er, en het is ja of nee (meestal nee in zo'n geval...).
Het voordeel van internet is in dit geval dat ik mijn ergenis kan spuien, iets dat je in real-life dus niet zou doen.... Dat ik 's-avonds, wanneer ik mijn bed in stap, mij nog wel eens loop te ergeren aan die figuren is mijn probleem...
Daarom is het wel eens lekker om (vrijwel) anoniem je ergenissen te kunnen laten merken...... En als ik de andere topics zo lees, zijn er (veel) meer mensen die er zo over denken...

ok, eens. Probeer je 's avonds ook niet te ergeren, slecht voor je bloeddruk en mensen die zuigen kom je altijd en overal tegen. Suc6 met je verdere carriere.
 
Een deal is een deal. Je moet weten wanneer je moet stoppen. Maar om nou te gaan doen alsof motorzaken niet verdienen etc. is natuurlijk de andere kant van het spectrum. Je weet precies hoe het gaat met inruil van een motor of een koekblik. Op het moment dat jij de jouwe wilt inruilen is een klein krasje al "slecht onderhouden", steenslag op de motorkap van een koekblik "een teken van altijd te hard rijden waardoor het motorisch natuurlijk allemaal wat sneller is versleten dan een vergelijkbaar voertuig met dezelfde km stand" etc.etc. etc.

Zou je je eigen inruiler na een aantal weken weer terugkopen is er een paar duizend euro bovenop (ivm de garantie wordt dan gezegd, maar uit eigen ervaring weet ik dat het altijd zo te draaien is dat de zaken waar je mee terugkomt tijdens de garantie periode "toch echt buiten de garantie vallen") en is een krasje logisch want het is een occassion "maar de vorige eigenaar is er wel heel zuinig op geweest hoor, een krasje is nou eenmaal onvermijdelijk bij gebruik van het vehikel". Als je wijst op steenslag en relatie legt met hun eigen argument bij inruil hoor je natuurlijk dat "het voertuig uiteraard motorisch is gecheckt en dat je verzekerd kunt zijn dat ie tip top in orde is, sterker nog, veel beter dan vergelijkbare voertuigen die ze met dezelfde km stand hebben binnengekregen".

En voor wat Helvet zegt over terugpakken via garantie en onderhoud e.d. Tsja, wie is er nou dan de oneerlijke van de beide partijen? En nog een vraag aan Helvet, ik neem aan dat jij zelf de prijs betaalt die een verkoper jou voor zijn spullen vraagt - of ding je daar wel op af? Die man / vrouw moet toch ook leven? Het is wel zijn brood. ;)

Kortom: mijn conclusie is dat je

1. geen medelijden hoeft te hebben met de verkopende partij; voor elk tough cookie waar ze wat minder op verdienen hebben ze vele soft cookies waar ze het volle pond op verdienen, inclusief de ingecalculeerde korting
2. wel fair moet zijn. Een deal is een deal. Als je een goed bedrag eraf hebt gekregen en / of accessoires voor een mooi bedrag hebt kunnen regelen, dan is het ook klaar.

Kopen die motor en veel plezier! :+
 
En voor wat Helvet zegt over terugpakken via garantie en onderhoud e.d. Tsja, wie is er nou dan de oneerlijke van de beide partijen? En nog een vraag aan Helvet, ik neem aan dat jij zelf de prijs betaalt die een verkoper jou voor zijn spullen vraagt - of ding je daar wel op af? Die man / vrouw moet toch ook leven? Het is wel zijn brood. ;)

Kortom: mijn conclusie is dat je

1. geen medelijden hoeft te hebben met de verkopende partij; voor elk tough cookie waar ze wat minder op verdienen hebben ze vele soft cookies waar ze het volle pond op verdienen, inclusief de ingecalculeerde korting
2. wel fair moet zijn. Een deal is een deal. Als je een goed bedrag eraf hebt gekregen en / of accessoires voor een mooi bedrag hebt kunnen regelen, dan is het ook klaar.
Als je de postings goed doorleest, zal je zien dat ik al eens heb geschreven dat ik ook afding, maar op een andere manier. Niet steeds weer opnieuw beginnen.
Sterker nog, ik heb zelfs geschreven dat ik afdingen toejuich.... (ook bij mijn klanten!)
Ook schrijf ik dat ik garantiegevallen in verreweg de meeste gevallen met extra coulance O-) behandel. In dit soort gevallen dus niet, gewoon omdat je het je niet meer kan veroorloven op de deal veel extra te investeren.
Dit is niet oneerlijk, de klant krijgt nog steeds waar hij voor betaald heeft. Dat andere klanten wat extra's krijgen, wil nog niet zeggen dat iedereen daar recht op heeft! Behandel je mij goed, behandel ik jou beter. Behandel je mij slecht, ben ik alleen maar redelijk, en zal ik geen stap harder voor je lopen. Laten wij eerlijk zijn, dit geld voor iedereen in alle sociale relaties. Zowel zakelijk, als ook in de vriendenkring.
 
Behandel je mij goed, behandel ik jou beter. Behandel je mij slecht, ben ik alleen maar redelijk, en zal ik geen stap harder voor je lopen. Laten wij eerlijk zijn, dit geld voor iedereen in alle sociale relaties. Zowel zakelijk, als ook in de vriendenkring.

:}

Zijn we het eens. Daar geef ik je groot gelijk in.
 
volgens mij zijn hier veel mensen die te veel betalen :X


.....een dealer hoeft niet te verkopen he.......


s4s
 
Lekkere klant ben jij.......
Ik ben zelf handelaar (al is het niet in motoren), en als er een soort klant is waar ik een hekel aan heb......

bla bla bla bla bla bla

.....ik hoop dat de dealer er niet op in gaat....

Dan bonjour je hem toch lekker de winkel uit en verkoop je de motor lekker niet. Het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk, de verkoop EN de niet-verkopen..
 
Goed gedaan met het afdingen. Zo hoort het, alleen nogmaals achteraf zeiken om nog meer dan heb je jezelf een beetje in de vingers gesneden met eventueel garantie aanspraken cq problemen. oid. Je hebt uiteindelijk met een win-win situatie te maken waarin de beide partijen tevreden zijn en dit zou in de toekomst helemaal niet het geval zijn.

Je kunt dit bij de dezelfde persoon/dealer maar 1 keer doen en nooit weer, dus geen "relatie" voor de toekomst. Tis maar net waar jij op uit bent, je goed recht. In de handel zul je met zulke "manieren" niet ver komen.
 
snap al de poeha niet zo.
afdingen is gewoon een spelletje tussen koper en verkoper.

Wil je financieel het onderste uit de kan dan krijg je dat vaak wel maar zonder de service naderhand.
Wil de verkoper het onderste uit de kan dan raakt hij een potentiële klant kwijt.
Gaat er gewoon om dat je samen tot een compromis komt waarbij de koper met een goed gevoel naar huis gaat en de bijbehorende service geniet en de verkoper is happy omdat er een tevreden, vermoedelijk blijvende, klant de deur uit ging.

Marges zullen misschien best laag zijn, maar bijna in elke branche is ruimte om te onderhandelen.
Heb nog nooit een auto voor de volle vraagprijs gekocht, niet nieuw en niet tweedehands, en als ze wel aan die prijs bleven dan bedong ik een hogere inruil of een berg accesoires.
Zelfde geldt voor TV's en radio's, kortingen van 30% zijn daar binnen een kwartier babbelen behaald.

En voor een motor kopen geldt hetzelfde zij het met wat lager succes.
Maar heb het desondanks toch voor elkaar gekregen om voor een schademotor, economisch total loss met 5500 euro schade, 3250 euro terug te vangen terwijl die dingen van hetzelfde type en bouwjaar schadevrij in de showroom stonden voor ongeveer 6000 euro.
Dus dat er nergens marges zitten waar je wat mee kan is onzin.

Afdingen heeft te maken met vraag en aanbod en in de winter is het op motoren dan ook makkelijker onderhandelen als hartje zomer.
Voor je gaat onderhandelen ook altijd ff de kat uit de boom kijken en kijken naar het aanbod in de showroom.
Staat er veel spul van oudere leeftijden en weinig recent spul, dan moet je daar niet gaan onderhandelen op de recente handel.
 
naast het rationele onderhandelen over de prijs, moet je als verkoper mensen af en toe een reality check geven met betrekking tot hun verwachtingen. Er zitten hele vreemde figuren tussen. Totaal fictief voorbeeld:
een matig uitziende auto met 1,7 ton op de teller, krassen, deukjes en een voorscherm in een iets andere kleur, "nee meneer nooit schade gehad, erewoord" (alarmbel rinkelt nu hard) en dan toch nog beledigd zijn als de zeer redelijke inruilprijs bekend wordt "op internet staan ze voor veel meer" (maar niet in die staat)en dan heb je het weer gedaan.

ergo: er blijven van beide kanten emoties aan onderhandelen verbonden die het proces soms heel lastig maken.

verder nog: 1 deal is een deal, daarna weglopen is bloedirritant
 
Nette deal toch? Was voor de dealer wel netjes geweest als je 't had afgerond. Je bent uiteindelijk uitgekomen waar je wilde, maar je moet (naar mijn mening) niet steeds meer uit willen halen.

[off-topic]
Wat dat betreft zijn handelaren zelf ook niet altijd even netjes. Mijn vriend wilde zijn auto destijds inruilen, had een mooie op het oog, maar moest teveel bijleggen, dus ik moest maar eens gaan met de auto..Uiteindelijk ben ik gegaan en wat denk je..ik hoefde 2000 gulden (was nog in de tijd van de goeie oude florijnen) minder bij te leggen om over de rest van zijn verkooppraatjes nog maar niet te beginnen...[off-topic]

Sindsdien weet ik wel wat afdingen is..stelletje smeerlappen O-) :X
 
Ik ben volgens mij de ideale klant, want ik onderhandel niet.

Ik vraag 1x wat de laagste prijs is de ze er voor willen hebben, als ik me daar in kan vinden is de deal rond. Ik doe geen tegenbod, en als ik "nee sorry, is me te veel" gezegd heb dan is het ook afgelopen, ik doe geen tegenbod en ga verder kijken.

Dit maak ik ook duidelijk aan het begin van het gesprek.

Dus als ze dan terugkomen met de vraag "welk bedrag had u in gedachte dan?" Dan zijn ze te laat, ik had namelijk om de laagste prijs gevraagd, en ik verwacht dat ik die dan ook krijg, ergo er kan niets meer af.

Als ik iets echt wil hebben dan loop ik eerst naar een andere motor (nooit gedaan met motor kopen maar even voor het voorbeeld) daar doe ik dit ritueel 1x, en als ik dan 10 minuten later de prijs vraag van een andere motor (die ik echt wil), krijg ik de laagste prijs te horen. Maar dan geldt hetzelfde, ik heb een prijs in mijn hoofd (en altijd heel redelijk anders snij ik mezelf in de vingers en koop ik nooit iets :) ) en als ze daar te ver boven zitten houdt het meteen op.

Ik zal iig nooit voor die laatste 100 euro (op bedragen van >3000 bijvoorbeeld) gaan zitten zuigen, ik heb ook mijn zelfrespect.
 
Nette deal toch? Was voor de dealer wel netjes geweest als je 't had afgerond. Je bent uiteindelijk uitgekomen waar je wilde, maar je moet (naar mijn mening) niet steeds meer uit willen halen.

[off-topic]
Wat dat betreft zijn handelaren zelf ook niet altijd even netjes. Mijn vriend wilde zijn auto destijds inruilen, had een mooie op het oog, maar moest teveel bijleggen, dus ik moest maar eens gaan met de auto..Uiteindelijk ben ik gegaan en wat denk je..ik hoefde 2000 gulden (was nog in de tijd van de goeie oude florijnen) minder bij te leggen om over de rest van zijn verkooppraatjes nog maar niet te beginnen...[off-topic]

Sindsdien weet ik wel wat afdingen is..stelletje smeerlappen O-) :X

Dat is logisch, over het algemeen rijden vrouwen een stuk rustiger met een auto, en beginnen niet snel zelf te rommelen aan een auto.

Dit is allemaal gebaseerd op ervaringen in het verleden.

Of je hebt net even een andere verkoper gehad die wat meer vertrouwen heeft in de auto. Had je waarschijnlijk ook want als je dezelfde verkoper had gehad, dan had hij de auto wel herkend.
 
Dat is logisch, over het algemeen rijden vrouwen een stuk rustiger met een auto, en beginnen niet snel zelf te rommelen aan een auto.

Dit is allemaal gebaseerd op ervaringen in het verleden.

Of je hebt net even een andere verkoper gehad die wat meer vertrouwen heeft in de auto. Had je waarschijnlijk ook want als je dezelfde verkoper had gehad, dan had hij de auto wel herkend.

Ik had dezelfde verkoper...tegen mijn vriend zei hij dat de auto was afgereden terwijl hij amper in de auto had gekeken. Bij mij ging hij uitgebried in de auto zitten en zag dezelfde auto er ineens erg goed uit. Mondeling was de auto verkocht, ik zou alleen nog met een oom langs komen om 'm technisch even onder de motorkap te laten kijken. Die oom was niet thuis dus ik ga met mijn vriend erheen om de boel rond te maken en hij ziet mijn vriend, herkent hem en doet "spontaan" 1000 gulden er boven op...die auto hebben wij dus niet gekocht :X

Zelf dacht ik nog dat dit soort dingen alleen in de Panaroma of Aktueel bestonden, maar 't blijkt dus waarheid te zijn.
 
wat een gezeur over marges en afdingen en dealers die uiteindelijk motoren onder de prijs moeten verkopen :r

tuurlijk ga je afdingen als je een motor wil kopen, of voor een hogere inruilprijs als je je oude wil inruilen. wel vind ik het zielig dat je dan later nog eens extra gratis spul erbij wil.
maar dit alles komt toch van 2 kanten als je zelfs dat extra ruitje en slot er nog bij krijgt voor die prijs verdiend de dealer er dus nog steeds aan. en als hij vind dat het niet kan voor die prijs ketst hij het af. SIMPEL!!!

ikzelf wou m'n bandit600 ('97) inruilen. de remschijven waren versleten en die kosten nog al wat. ook zat er nog wat onderhoud aan te komen.
sommige verkopers keken alleen oppervlakkig en zouden er zou 2800 euro voor geven. de motor die ze dan wouden verkopen was naar mijn mening ook wel redelijk aan de prijs. (eentje bood zelfs 3000 als ik een nieuwe fiets bij hem zou halen)

uiteindelijk een TDM gezien voor een naar mijn mening zeer goede prijs. de verkoper was echter zeer nauwkeurig in het bekijken van de bandit. hij wou er zelfs maar 2000 euro voor geven. uiteindelijk zijn we uitgekomen op 2400 voor de bandit. dit was voor mij een goeie deal ;)

de bandit staat nu echter te koop voor 3495 euro :X
op zich een redelijke prijs (niet meer dan dat) maar alleen als de motorzaak ook daadwerkelijk de remschijven vervangt en al het noodzakelijk onderhoud doet. alleen de indruk die ik daar kreeg was meer dat ze hem proberen te verkopen in de huidige staat als de potentiele koper niet opmerkt dat de remschijven versleten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan