verwarming, dat moet makkelijker kunnen

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
je zit op een motor. Die heeft altijd een radiator nodig en die heeft uitlaatbochten die goed warm worden. Waarom bedenkt er geen fabrikant om iets met die overtollige warmte te doen? Bij bmw (auto's) hebben ze daar een stoomturbine op aangesloten zodat er extra stroom opgewekt kan worden en/of andere dingen aangedreven kunnen worden.

op een motor zou het in de winter best een welkome bijeenkomstigheid zijn als die warme lucht langs je benen afgevoerd kan worden. Of misschien in je gezicht, dat moet toch niet al te moeilijk zijn om zoiets te realiseren?

ik zeg weg met elektrische handschoene of kleding, gewoon verwarme stoel en warme lucht langs je benen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch alleen maar iets voor toermotoren en daar bereik je dus maar een klein publiek mee. je kan toch ook gewoon een warme broek aandoen of een sjaal om heb je hetzelfde. Daarbij als het zomer is ga je dood van de warmte.
En over die energie opwekking waar heb je die voor nodig er zit toch al een ''dynamo'' op dus je accu wordt altijd al bijgeladen tenzij je allemaal elektrische comfort functies hebt zoals een bmw dan heb je die extra stroom wel nodig.
 
je zit op een motor. Die heeft altijd een radiator nodig en die heeft uitlaatbochten die goed warm worden. Waarom bedenkt er geen fabrikant om iets met die overtollige warmte te doen? Bij bmw (auto's) hebben ze daar een stoomturbine op aangesloten zodat er extra stroom opgewekt kan worden en/of andere dingen aangedreven kunnen worden.

op een motor zou het in de winter best een welkome bijeenkomstigheid zijn als die warme lucht langs je benen afgevoerd kan worden. Of misschien in je gezicht, dat moet toch niet al te moeilijk zijn om zoiets te realiseren?

ik zeg weg met elektrische handschoene of kleding, gewoon verwarme stoel en warme lucht langs je benen.

Dat is er al. BMW heeft het bijvoorbeeld op de RT modellen, afsluitbare roosters in de "cockpit" met luchtbuizen naar de oliekoeler.
 
Dat is toch alleen maar iets voor toermotoren en daar bereik je dus maar een klein publiek mee. je kan toch ook gewoon een warme broek aandoen of een sjaal om heb je hetzelfde. Daarbij als het zomer is ga je dood van de warmte.
En over die energie opwekking waar heb je die voor nodig er zit toch al een ''dynamo'' op dus je accu wordt altijd al bijgeladen tenzij je allemaal elektrische comfort functies hebt zoals een bmw dan heb je die extra stroom wel nodig.

ik heb echt nog geen motor gezien die daar gebruik van maakt. Ook geen tourmotoren. Maar ook niet eens aftermarket producten. Lijkt me niet al te moeilijk om iets universeels te maken. Daarbij, je kunt de verwarming ook gewoon uitschakelen, zoals in de oudere auto's dit altijd kon (ja ging ook via de warmte van het blok)

dan kan de dynamo weg overigens, dus minder vermogen verlies ;)
 
verwarming, dat moet makkelijker kunnen.>>>>

verwarming, dat moet moeilijker kunnen.
 
je hebt toch al verwarmde handvatten, en icm goede handschoenen en een warm pak is er toch niks aan de hand..
als je het dan nog koud hebt trek ja 2 paar sokken aan en een extra tshirt onder je kleding..
 
je hebt toch al verwarmde handvatten, en icm goede handschoenen en een warm pak is er toch niks aan de hand..
als je het dan nog koud hebt trek ja 2 paar sokken aan en een extra tshirt onder je kleding..

my point exactly, waarom electrische verwarming gebruiken als je zoveel warmte tot je beschikking hebt.
 
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, moet zeggen dat ik op mijn K1100 weinig last heb van de kou, want die blijft normaal al in de kuip hangen, maar goed.
Ik denk dat je doelt op een systeem wat een vriend van mij gebruikt om zijn zijspan pasagier warm te houden.
Wat hij heeft gedaan is een soort bus om zijn uitlaat collector gemaakt die aan de voorkant afsluitbaar is dmv een schuif. Die bus is aan de voorkant open en aan de achterkant dmv een flexibele buis op het span aangesloten. Tijdens het rijden word de lucht dus verwamt door de uitlaat en stroomt zo door het span in. Werkt op zich prima, maar goed
Hoe koud is het nu helemaal in Nederland, vanmorgen heb ik ook gewoon in zomer tenue gereden niets aan het handje als het nu -30 zou zijn...
 
de een is koukleum de ander niet... ik had het met tig lagen kleding vanochtend nog koud.
hemd, thermoshirt, vest, motorjack met wintervoering.. :)

sja....
 
de een is koukleum de ander niet... ik had het met tig lagen kleding vanochtend nog koud.
hemd, thermoshirt, vest, motorjack met wintervoering.. :)

sja....

jeetje, en ik zat met een spijkerbroek en een t-shirt onder mn motorpak (wel met wintervoering). Alleen mn handen werden wel koud na een 20 minuten...
Maar dat was ook meer van het wegvegen van de mist van mn vizier elke km. :(
 
als je verwarming hebt dan hoef je minder aan te trekken. Tijdswinst in mijn opinie.

Er zijn van die wamte vesten in de handel, maar goed dan gaan we weer zwaar of topic wat je zou kunnen doen (ik had even kunnen kijken naar wat voor motor je rijdt)
is alu slang voor je kuip uit laten steken (als luchtinlaat) dan een collector ergens op je blok oid en dan een dunnere luchtuitlaat die de warmte in je kuip blaast.
geheel wel demontabel houden natuurlijk anders zit je er in de warme tijd ook weer mee :P

Handkapjes schelen trouwens ook echt een berg, even die rijwind van je handschoenen af.
 
op een motor zou het in de winter best een welkome bijeenkomstigheid zijn als die warme lucht langs je benen afgevoerd kan worden.

Had dat op een van m'n Zündapps :Y aan de rechterkant kwam de lucht van de geforceerde koeling uitzetten. Linkerbeen bleef koud, maar was toch handgeschakeld dus heb je dat linker been niet nodig :+
 
Beschermende kleding moet je toch aan, dus dat maakt weinig uit. Of ik nu een broek met of zonder voering aantrek gaat evensnel.

de een is koukleum de ander niet... ik had het met tig lagen kleding vanochtend nog koud.
hemd, thermoshirt, vest, motorjack met wintervoering.. :)

sja....


volgens mij duurt het toch wat langer dan alleen je motorpak aantrekken.
 
Er zijn van die wamte vesten in de handel, maar goed dan gaan we weer zwaar of topic wat je zou kunnen doen (ik had even kunnen kijken naar wat voor motor je rijdt)
is alu slang voor je kuip uit laten steken (als luchtinlaat) dan een collector ergens op je blok oid en dan een dunnere luchtuitlaat die de warmte in je kuip blaast.
geheel wel demontabel houden natuurlijk anders zit je er in de warme tijd ook weer mee :P

Handkapjes schelen trouwens ook echt een berg, even die rijwind van je handschoenen af.

warme vesten zijn toch weer extra dingen die je aan moet trekken. Ik vind het alleen frapant dat geen enkele grote fabrikant zoiets maakt (even de rt buiten beschouwing)

lijkt me niet al te moeilijk om te doen,
 
Jongens! en meisjes..

het gaat niet of je het nodig hebt, maar het idee dat je onnodige energie kan gebruiken wat eventueel nuttig kan zijn. Laat dit nou niet in een "zie mij stoer doorrijden bij -10 graden" ontsporen, want het is een goed idee! Tenminste het principe. Die warmte moet weg, waarom doen we er niets mee?
Ik denk dat het toch te moeilijk is om de warmte van je uitlaat naar bv je handvatten te laten gaan. Ik zou dan denken aan een gelei wat makkelijk die warmte opneemt in slangen rondom je uitlaat. Via een pompje wordt dit naar je handvat gestuurd en elders en dan weer terug naar de uitlaat.
 
Jongens! en meisjes..

het gaat niet of je het nodig hebt, maar het idee dat je onnodige energie kan gebruiken wat eventueel nuttig kan zijn. Laat dit nou niet in een "zie mij stoer doorrijden bij -10 graden" ontsporen, want het is een goed idee! Tenminste het principe. Die warmte moet weg, waarom doen we er niets mee?
Ik denk dat het toch te moeilijk is om de warmte van je uitlaat naar bv je handvatten te laten gaan. Ik zou dan denken aan een gelei wat makkelijk die warmte opneemt in slangen rondom je uitlaat. Via een pompje wordt dit naar je handvat gestuurd en elders en dan weer terug naar de uitlaat.

hoeft toch niet perse je handvaten zijn? als je gewoon een buisje hebt wat warme lucht op je handen blaast of in je nek/gezicht dan heb je daar toch ook profijt van.
 
Heb (volgens mij hier op het forum) wel eens een opic gelezen van iemand die zelf een verwarmde jasaan het maken was van utp kabel.
schijn je ook te kunnen gebruiken als weerstandkabel (of zoiets) vond ik persoonlijk ook wel briljant.
Of het ook echt gemakkelijker is.....

RFast
 
Rambabbel en RT's:


Dat is er al. BMW heeft het bijvoorbeeld op de RT modellen, afsluitbare roosters in de "cockpit" met luchtbuizen naar de oliekoeler.

Niet op de R1200RT. :N

Wel op de RT: handvat verwarming en zadel verwarming. :)

full


Wat wel eens makkelijk is bij de minder bedeelden. :$

Toch had ik op mijn vorige motor verwarmde binnen handschoenen (ideaal). Er liep een weerstandsdraad over de vingers en de bovenkant van de hand, aangesloten op de accu. Er bestaan met dit systeem ook verwarmde lederen pakken.
Met handvat verwarming kreeg ik toch nog koude handen (bovenkant koelt af)

De Goldwing GL1100 heeft wel van die lucht roostertjes.

Zaaks is de koude rijwind te stoppen door handkappen/moffen of een goede kuip.
 
het is makkelijk om oplossingen te zoeken. Echter ik rij op een dag 170 km. En het kost best wel wat tijd om mezelf in te pakken. Handvat verwarming werkt niet goed genoeg, zadelverwarming zou dan wel weer handig zijn. Maar ideaal zou zijn als er gewoon warme lucht van de motor langs je stroomt. Scheelt een hoop "inpakwerk"
 
Terug
Bovenaan Onderaan