Verzekering van een zijspan, met taxatierapport

kwastert

Forti Nihil Difficilius
10 feb 2005
10.855
3.340
Achterhoek
Ik loop eigenlijk nog tegen een probleem aan met het verzekeren van m’n zijspan. Ik heb het span laten taxeren bij een TMV, VRT en FEHAC erkende taxateur. Keurig rapport, niks mis mee. De getaxeerde waarde bedraagt € 12.000.
Ik ben gewoon WA verzekerd met ongevallen opzittende voor vier zitplaatsen. Dat kost € 54.55/jaar, incl. assurantie belasting en 75% bonus/malus. (trede 17). Het betreft een verzekering afgesloten via de VKG bij London, onderdeel van Allianz. Ik heb een maximum kilometrage van 8000km/jaar.
Nu probeer ik via m’n tussenpersoon om de verzekering aan te passen. Dat kost voor een oldtimerverzekering € 69.96 voor de WA, en volledig casco komt op 1.98% exclusief assurantie belasting. Maximaal 5000km/jaar, eigenrisico € 130, alleen recreatief gebruik.
Bij een kilometrage van 7500km/jaar wordt het al flink anders: WA € 110.24, volledig casco 3.15%
In het eerste geval kom ik al op een premie van€ 384/jaar. En de grote tegenvaller is dat er geen bonus/malus regeling van toepassing is op een oldtimerverzekering. En de kilometers schijnen bij een oldtimerverzekering toch wel correct door gegeven moeten worden. Dit hebben we te danken aan de ouwe Mercedes hype van een paar jaar terug.
En bij een ‘normale’, niet oldtimer verzekering wordt er niets met het taxatie rapport gedaan, die keert gewoon uit op basis van dagwaarde bij casco verzekeringen.
Voor WA gebeurtenissen, dus schade veroorzaakt door tegenpartijen, is het rapport wel van waarde.
Nu mijn vraag: hoe hebben jullie de boel verzekerd, en vooral, hoe hebben degenen met ook een taxatierapport het zijspan verzekerd?
 
Momenteel verzekerd onder oldtimer verzekering (anwb), toen span nog als dagelijks vervoer werd gebruikt een reguliere gedeeltelijk casco verzekering bij de ANWB/Unigarant waarbij het taxatierapport na aanbouw span werd geaccepteerd als de nieuwe dagwaarde (daarvandaan ging de boel dus wel weer regulier afschrijven)
Kilometer beperking had ik toen niet, zat alleen al met woon/werk aan ca 400km p/w.

Was inderdaad wel fors aan de prijs (exact bedrag kan ik eventueel voor je opzoeken, maar je praat wel over 5-6 jaar geleden) maar de premie was niet veel hoger als voor taxatie, alleen was mij taxatie een stuk lager omdat de motor zelf alleen gespoten en gereviseerd was en er verder geen enkele aanpassing was gedaan voor zijspan gebruik.
 
Je zou hier eens kunnen informeren;
http://wiggersgroep.nl/

Waren altijd erg meedenkend bij het verzekeren van oldtimers is mijn ervaring uit het landrover-wereldje. Wellicht kunnen ze wat betekenen.
 
zolang je wa verzekerd bent maakt het WA bedrag niets uit en de uitbetaling bij een ongeval wordt door de tegenpartij (indien schuldig ) gedaan aan de hand van het taxatie rapport (getaxeerde waarde. als je een betere verzekering wil waarbij je je eigen risico af wil dekken ga je betalen naar de getaxeerde waarde.
 
Ik heb alle motoren verzekerd bij Roel van maarse veen, nu overgegaan in vetera.
Klassiekerpolis, max 7 motoren van ten minste 15 jaar oud. Maakt verschil hoeveel vaste bestuurders je opgeeft, in mijn geval 2.
 
Ik zou de verzekeraar die aan je auto zit eens raadplegen. Dan kun je met een normale verzekering instappen met de no-claim die al op je auto zit.

(tenminste aantal jaren geleden kon ik dat wel, toen ik bij 't FJ span niet voor een oldtimer verzekering kon afsluiten)
 
Daar heb ik de boel nu ook verzekerd. Maar die sluiten geen casco verzekeringen af op basis van een taxatie. Alleen op basis van de dagwaarde.

En de noclaim heb ik al opgebouwd. Dat is het probleem niet.

Cascoverzekereringen--> niet op basis van taxatierapport.
Klassiekerverzekeringen --> hanteren geen bonus/malus regelingen
 
Daar heb ik de boel nu ook verzekerd. Maar die sluiten geen casco verzekeringen af op basis van een taxatie. Alleen op basis van de dagwaarde.

En de noclaim heb ik al opgebouwd. Dat is het probleem niet.

Cascoverzekereringen--> niet op basis van taxatierapport.
Klassiekerverzekeringen --> hanteren geen bonus/malus regelingen

Misschien is een young-timer verzekering dan een tussen vorm die beter past?
Zo te zien wel met taxatierapport en mogelijk een beter passend km/jaar?

Verschil met daily drive | Youngtimer-Verzekering.nl



Een vaste lage premie en daarnaast bonus/malus zit er denk ik niet in als optie. O-)
 
Laatst bewerkt:
Niet duur, maar je mag er ook niks van verwachten...

Ik heb vorig jaar alles er weg gehaald en heb nu een verzamelpolis bij de europeesche via mijn vaste verzekeringskantoor.
Betaal een vergelijkbaar bedrag en heb daar geen restrictie van max 7 fietsen op de polis.
Afmelden is gratis. Aanmelden kost wel een paar euro adm kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan