Verzinken

#19

MF veteraan
13 mrt 2006
1.589
23
Haarlem
Heeft iemand enig idee waar je spullen kunt laten verzinken in de buurt van Haarlem ?
 
In de 60-70-er jaren verkochten wij in de electronica-winkels flesjes met een heldere vloeistof die met bijgeleverd kwastje op contacten van prints enzo kon worden gesmeerd, goud en zilver.
Misschien bestaat zoiets ook als zink-oplossing?

Op Internet vind ik niets hierover maar ik weet er ook geen merk of technische benaming meer van.

In die flesjes zat waarschijnlijk goudchloride en zilvernitraat. Als je dat bij een ander metaal doet dan onstaat dmv een redoxreactie een zuivere goudlaag resp. zilverlaag op het metaal. Dat laagje is heel erg dun. Was vast erg duur zo'n flesje.

Bestaat niet meer buiten het lab. vermoed ik vanwege de giftigheid.
In het verleden heb ik veel met zilvernitraat "gespeeld". Je kreeg er flink zwarte vingers van als dat op je huid terecht kwam.
 
Laatst bewerkt:
Electrolytisch verzinkte onderdelen kun je (of eigenlijk moet je) laten passiveren in een 6 waardig chroom vloeistof. Deze passivering vergroot de corrsiewerende eigenschappen en is in vele kleuren (geldt niet voor ieder bedrijf) op te brengen.

Je kunt ze ook chemisch vernikkelen. Dit moet echter wel een chemisch nikkelbad zijn met een hoog fosfor gehalte (>8%). De inbouw van fosfor verhoogt de weerstand tegen corrosie. Glimt als een spiegel indien de ondergrond gepolijst is. Je kunt de schroefdraad laten afdekken zodat de kop voldoende laagdikte (8-12 micron) heeft.
 
Electrolytisch verzinkte onderdelen kun je (of eigenlijk moet je) laten passiveren in een 6 waardig chroom vloeistof. Deze passivering vergroot de corrsiewerende eigenschappen en is in vele kleuren (geldt niet voor ieder bedrijf) op te brengen.

Je kunt ze ook chemisch vernikkelen. Dit moet echter wel een chemisch nikkelbad zijn met een hoog fosfor gehalte (>8%). De inbouw van fosfor verhoogt de weerstand tegen corrosie. Glimt als een spiegel indien de ondergrond gepolijst is. Je kunt de schroefdraad laten afdekken zodat de kop voldoende laagdikte (8-12 micron) heeft.

Bedoel je echt vernikkelen (groen bad, nikkelsulfaatoplossing) of is het toch eigenlijk verchromen (bruin bad, chroomzuurbad).
Vernikkelen wordt vaak gezegd terwijl verchromen wordt bedoeld.
Nikkel geeft een gelige glans , net als titaan. Chroom is echt witglanzend.
 
Chemisch vernikkelen is vernikkelen zonder gebruik te maken van stroom. Nikkelsulfaat is de meest gebruikte grondstof maar tegenwoordig wordt nikkelacetaat ook veel gebruikt met name voor de electronica industrie (RoHS). Nadeel is dat nikkel geel wordt.

Overigens je hebt ook groene chroombaden maar dit zijn 3 waardige chroombaden (6 waardige chroombaden zijn bruin).
 
6 waardig chroom is ernstig slecht voor je gezondheid.
hier is dat ook niet van toepassing, het gaat om het vernikkelen of verzinken van een paar schroefjes.
cadmium zou ook mooi zijn maar ook niet zo fijn voor je gezondheid.

ik ken chromateren trouwens alleen als corrosiewering voor aluminium, wordt het ook op andere materialen gebruikt?
 
Koop toch een paar nieuwe voor alu geschikte bouten.

a) goedkoper
b) je weet dat ze goed lopen en het alu niet aantasten. Boutenfabrikanten leggen de parameters voor het coaten tot in detail vast. Als jij met je boutjes naar een of andere zinkerij gaat die geen verstand heeft van maatvoering (van bouten en moeren) heb je zometeen een veels te dikke laag (of dogbone effect bij elec. verzinken) zodat je bouten niet goed lopen. Slechtlopende bouten in aluminium zijn funest voor het alu draadgat. Straks heb je geen draad meer in je carb's zitten.
 
Laatst bewerkt:
Electrolytisch verzinkte onderdelen kun je (of eigenlijk moet je) laten passiveren in een 6 waardig chroom vloeistof. Deze passivering vergroot de corrsiewerende eigenschappen en is in vele kleuren (geldt niet voor ieder bedrijf) op te brengen.

Je kunt ze ook chemisch vernikkelen. Dit moet echter wel een chemisch nikkelbad zijn met een hoog fosfor gehalte (>8%). De inbouw van fosfor verhoogt de weerstand tegen corrosie. Glimt als een spiegel indien de ondergrond gepolijst is. Je kunt de schroefdraad laten afdekken zodat de kop voldoende laagdikte (8-12 micron) heeft.

Door alleen de kop te vernikkelen hou je het probleem van corrosiewering. Vocht trekt in het draadgat. Door het potentiaalverschil gaat de bout weer roesten. Die roest komt uiteindelijk ook in de kop en daarmee onder je nikkellaag. Die gaat dan weer afbladeren.
Voor corrosiewering adviseerde ik vroeger altijd >15micron (ivm haarscheurtjes in de laag)

Met 8-12 micron kun je ook de hele bout vernikkelen. Daarmee val je nog ruim binnen de maatvoering van de bout zelf. Daar nikkel een enigzins smerende werking heeft mag dit voor het lopen van de bout geen probleem zijn.

6 waardig Chroom mag toch niet meer gebruikt worden?
 
6 waardig chroom mag nog steeds gebruikt worden. Er zijn convenanten zoals binnen de automoboel industrie de het gebruik daarvan minimaliseren met een volledige ban in de nabije toekomst. De RoHS wet bepaald dat er o.a. geen 6 waardig chroom op het product mag zitten, met andere woorden er mogen geen vloeistofrestdeeltjes op het product achterblijven. Chroom als neergeslagen metaal kent geen valentie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan