Vespa LX172cc Project

Edterr

Die hard MF'er
27 nov 2008
837
1
Tot nu toe:
2h67pmw.jpg


Hey,

Ik ben edwin, en hierbij mijn project :+

Ben er op het moment druk mee bezig, en heb de nodige onderdelen ook al verzameld.

Frame: Vespa lx50
voorvork: Malossi (typhoon)
Velgen: Gilera Runner

Carters: Gilera 180cc watergekoeld
Cilinder: Malossi 172cc
Uitlaat: Malossi Team*
Carburateur: Ibea L2 (van een kart)
Filter: K&N
Ontsteking: Hpi binnenrotor*
vario: Malossi*
Koppeling: Standaart
Poulies: Standaart
Vertanding: Standaart
Krukas: nieuwe standaart
Membraan: Malossi

Optisch:

LXV Stuur met klein windscherm*
Malossi voorvork
Malossi achterveer*
Lakset*
Stage6 Monsterdisc
BCD Voorspatbord*

Ook worden er nog diverse onderdelen gecoat en gespoten.

2ywxoow.jpg

Let vooral niet op hoe die er op het moment bijstaat, dit verandert nog uiteraad.

Dit is de enige foto die nog een beetje toonbaar is op het moment, maar ik zal zeer binnenkort wat meer foto's posten.
ook van de onderdelen die hier geduldig liggen te wachte om gemonteerd te worden :]

Gr. Edwin
 
Laatst bewerkt:
Die vork ziet er niet uit, op een Vespa hoort een monovork.

Edit

En kleine smalle wielen.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet de bedoeling dat iedereen gaat lopen piepen van dat dit, of dat MOET of HOORT.

ik kan best tegen kritiek, maar het hoeft geen topic te worden om je gal te spugen.
ik heb hier nog een complete monovork liggen, maar voor de wegligging is een dubbele voorvork gewoon een stuk beter.
deze voorvork zal ook nog verlaagd worden, en er komt een gewoon spatbord op.

wacht het eindresultaat gewoon af, en geef dan pas een bekritiserend oordeel ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar je streetfighter scoot edje, go go go...... en heel veel succes
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar je mag er nergens mee rijden omdat het een brommer is.
 
Laatst bewerkt:
weet ik, dat is ook niet mijn intentie.
zit namenlijk ook geen kentekenplaat op, is gewoon een kaal nieuw frame;)
 
ik ben er wel van plan mee te rijden, maar niet op de openbare weg.
Ik vind het gewoon leuk om een scooter van 0 tot 100 op te bouwen.

Foto's van vorig project:

kaal.
64364_1.jpg


opgebouwd:

64364_5.jpg



19pk.
radiale rempompen, galfer schijfjes enz:)
 
Edterr, Ik ga dit topic volgen tot het laatste plaatje, laat je maar eens goed gaan. Wel heel HEEL veel foto's plaatsen. Het mogen detail foto's zijn. Ik wil er trouwens ook nog wat van leren dus een kleine (veel) uitleg mag ook.
Ik wens je in elk geval veel plezier en succes.
 
Foto's worden zeker allemaal nog gemaakt.
Carter moet er zoiezo nog onderuit om de cilinder te monteren, en het geheel een beetje netjes te maken:)
bedankt voor je reactie
 
erg intresant ik ga je tot op het naadje volgen.
brommers opvoeren vond ik altijd al erg leuk en dit zit eigenlijk nog altijd in mij.
 
Vandaag is de vertanding binnengekomen op me werk, dus heb even van alle losse onderdelen e.d wat foto's gemaakt.

ten eerste even het blok eronder uit gehaald om lekker binnen te kunnen sleutelen.

Vertanding:
mls1au.jpg


Ging dus om kleine link asje links in beeld.
toch blij dat het paste, want ik heb het op de multiple gok besteld.
Het originele tandwieltje was niet meer in productie, dus ik heb 2 losse tandwielen besteld, die met spiebanen op elkaar geschoven kunnen worden.

Het vieze blok met het aangepaste vespa lx125 subframe:
2hegfhg.jpg


Het carter zelf ga ik gewoon matzwart spuiten, ben zelf geen fan van stralen
aangezien je na een tig aantal maanden nog zand tegen komt op plekken waar dit niet echt bevordelijk is.

Grondplaat en de stator gemonteerd:
wvribm.jpg


Spietje en vliegwiel ook maar gelijk:
2vt64c5.jpg


Standaart membraan met malossi kleppen:
33cpz7q.jpg


Overbrenging en de carburateur geplaatst:
2roqrdz.jpg


Carterdeksel, onlangs matzwart gespoten (zit wel alweer wat stof op B| ) :
24xq6ao.jpg


Malossi cilinder pakkingsetje:
2daaa88.jpg


Voetpakking alvast gemonteerd:
1670bc5.jpg


Tijdelijke achterveer (lijkt roestig, is echter nieuw. komt van mijn splinternieuwe straatscooter af):
24zdd3k.jpg


Compleet onderste balhoofdstel Vespa lx:
117fmaa.jpg


En de rest van het ontstekings circuit. (Bobine, cdi en onderbreker):
zunvj8.jpg


En nog een boel spulletjes in de kast (ook nog van mijn andere racer):
2qxu96q.jpg


Ook kwam ik nog achter dit geintje:
jl2gcg.jpg


Morgen even langs fred motoren voor een setje circlips, en het ophangrubber van de foto hierboven.
dan kan ook de cilinder worden gemonteerd, en kan het blok weer terug onder de vespa.

Helaas zijn sommige foto's niet van de beste kwaliteit, maar je kunt in ieder geval zien waar het omgaat. ;)

gr Edwin
 
Nice!
Ga dit zeker volgen want ben zelf ook aan het denken om een ander blok in de spacy te lepelen.
Beetje het zelfde idee, wolf in schaapskleren 8-)
Een CH250 blok lijkt me in mijn geval het makkelijkst maar die zijn redelijk schaars en niet bepaald snel voor een 250.
Liever dus een 4takt gilera/piaggio blok, liefst 200cc maar 180 of zelfs 125 zou ook al een hele verbetering zijn. Maar dan zit ik wel met een compleet andere ophanging en het moet wel een stereo-vering versie zijn...

Hoe ben jij aan dit blok gekomen? Duur?

Succes met de bouw!

Zoran.
 
Laatst bewerkt:
ik heb dit blok via een scooterforum gekocht,
425 voor betaald, en wat ik niet wist, was dat de bijgeleverde vertanding niet paste, en de krukaslagers kapot waren.

dat is nu in ieder geval opgelost:)
 
Knap werk, ik blijf het volgen. :Y

Klein probleemje "Standaart membraan met malossi kleppen" Hoe moet ik dat zien, waar zit dat? wat doet dat? This maar voor een leek he! :? :? :?

Met de rest ben ik mee :Y O-)
 
Membraam laat maar 1 kant de lucht/brandstofstroom toe..het zit onder de carburateur,en het 2-takt principe wil,als de zuiger omlaag gaat,een deel van de benzine/luchtmengsel terug de carburateur in duwen,de membraamkleppen sluiten,en alle aangezogen brandstof moet worden verbrand( theoretisch)..superprincipe!!,er bestaat ook een schijfgestuurde inlaat,en een krukasgestuurde,maar dat doet eigenlijk hetzelfde :)
 
Thanks mikebike, ik ben weer helemaal mee met het plaatje. :} :}
Wat het doet en hoe het gebeurt is mij zeer duidelijk :} :}
Ik kan het mij nu wel inbeelden waar het komt te zitten maar zou het graag visueel eens zien zitten (fototje?). Ik weet het, ik wil natuurlijk weer het onderste uit de kan :$ :$
Groeten
Jos
 
roterende inlaat (met schijf) en krukasgestuurde inlaat bestaat ook (zuigergestuurde inlaat ook trouwens)

Voordeel van een membraan inlaat is natuurlijk dat de kleppen op elk tijdstip open en dicht kunnen, terwijl met een roterende inlaat of krukasgestuurde inlaat alleen mengsel naar binnen gaat als de krukas een slag heeft gemaakt.
 


Hier een voorbeeld,rechts zit de membraam,de carburateur zit er dan tegenaan(rechts ervan ;-),en aan de bovenkant moet/komt de cilinder te zitten..het gat in het midden komt de krukas doorheen,misschien zo een beetje duidelijker?
 
Ik zal doormiddel van onderstaande afbeeldingen proberen uit te leggen hoe de cilinder werkt. Dit is vrij moeilijk dus schrik niet als je het niet in 1 keer snapt. Ook is het over het algemeen niet zo belangrijk goed te weten hoe hij werkt alleen als je je cilinder wilt gaan tunen (dit is je cilinder zo snel mogelijk maken door er kleine wijzigingen in aan te brengen) is dit van belang. Men kan de werking van de cilinder in 2 slagen (vandaar ook 2-takt) verdelen. Als eerst de compressie en verbrandingsslag. Dit is de slag dat de cilinder omhoog gaat en het mengsel van lucht en benzine

Samenperst waarna het vervolgen wordt ontstoken door de bougie en verbrand. Tijdens deze slag wordt overigens het mengsel van lucht en benzine dat van je carburateur komt in je carter gelaten doordat er een onderdruk in ontstaat omdat je zuiger omhoog gaat. Hierdoor opent je membraam zijn kleppen en kan het mengsel in je carter. Als de verbrandingsslag is geweest komen we bij de

uitlaat en meteen ook inlaatslag. Omdat de zuiger nu weer naar beneden gaat sluiten de kleppen van je membraam zich omdat er nu een overdruk in je carter is. Eerst komt de kop van je zuiger langs de uitlaat poort waardoor de meeste uitlaatgassen er al uit gaan dan wordt ook de spoelpoort geopend waardoor er door de overdruk in je carter het nieuwe verse benzine mengsel in je cilinder

komt en daar de laatste uitlaatgassen weg drijf(zie ook de 2 onderste afbeeldingen). Dan is je zuiger weer onderaan gekomen en wordt hij door het gewicht van je krukas weer omhoog gegooid daarna begint je compressie slag weer.


De hoofdonderdelen van je cilinder:





Hier kan men zien uit welke onderdelen de cilinder en hier ook het carter zijn opgebouwd. Het carter is wel van degelijk belang voor je cilinder omdat hier even je benzine in op wordt geslagen voordat die in je cilinder komt




 
mikebike, hartelijk dank. :} Zo een goede en gedocumenteerde uitleg heb ik op school nooit gekregen (is wel 32 jaar geleden). gewoon grote klasse.
Groeten
Jos
 
Terug
Bovenaan Onderaan