Zo, afgelopen zondag/maandag een lekker zoekplaatje gehad.
Mijn 1000F2 verlichting had kuren.....
Bij lichtsignaal geven of overschakelen van groot naar dimlicht doet dimlicht het niet meer.
Boek erbij (shopmanual) en even zoeken, blijken er op de F2 2 relais te zitten voor de koplamp.
eentje die na de lichtschakelaar zorgt voor inschakelen maar daarna zit er nog eentje die schakelt tussen dim en grootlicht. een wisselrelais dus met 5 aansluitingen.
Nog even verder zoeken leert me dat die alleen aanwezig is op de F2 met dubbele ovale koplanp en er is ook nog een versie van de F2 met hoekige enkele koplamp waar dat relais dus niet op zit.
Ik heb een aantal jaar geleden een 1000F2 gesloopt en in onderdelen weggezet dus even gezocht en jawel hoor, die was met enkele koplamp dus geen relais.
Dan maar de tweede draaiende VF (de grijze) open en relais wisselen en probleem inderdaad opgelost.
De fout had ik dus, nu nog een nieuwe opzoeken op maandag.
Al snel heb ik een onderdeel nummer maar niemand in de motorfiets business kan hem vinden.
Dan maar eens de alwetende Google machine opgestart en al snel komt er uit de bus dat datzelfde relais ook gebruikt wordt in een Honda Prelude dus koers gezet naar de Honda autodealer in Dordrecht. Ik kom echter ook nog langs een autoshop en stap daar even binnen voor een 12 volt standaard wisselrelais. Dus gewoon een met 5 pinnetjes waarvan 2 voor aansturen van het relais en de derde pin voor stroom in die schakelt naar hetzij pin 4 (dim) of 5 grootlicht)
De stekkeraansluiting klopt hierbij uiteraard voor geen meter maar dat is eventueel met verloopjes passend te krijgen. Kosten: 4,5 euro.
Nu naar de Honda dealer en jawel die zegt het relais te kunnen bestellen, levertijd een week of 2 en de kosten? 75 euro!!!! hallo zeg factor 15 voor een relais wat hetzelfde doet!
Het relais wat ik heb werkt al 30 jaar dus toch maar gekozen voor de originele maar damn een relais voor 75 euro dan verwacht ik wel gouden aansluitpinnen
Maar gelukkig werkt alles weer goed want mijn rode vuffie moet over een week op rondreis naar de Eifel en het Zwarte Woud. De grijze hoeft niet gelijk te draaien dus die wacht geduldig op zijn nieuwe relais.