Het is eigenlijk de 2e VF500F2 die ik de afgelopen 6 weken gekocht heb.........
Een VFR vriend uit Finland had mij eind mei gevraagd om er naar 1 te kijken die hij op speuders had gezien. In Finland is het een kostbare zaak om een motorvoertuig jonger dan 25 jaar aan te schaffen en te houden. Hij had een paar jaar geleden zijn VFR800 verkocht (tja keuzes keuzes keuzes) maar het jeukte weer verschrikkelijk. Bij de "motorzaak" langsgegaan, fiets zag er goed uit en was ook goed volgens de verkoper (ahem...). Achterband had had nog 2mm profiel, was er echter 1 uit 1998... OOOPS!
maar Kenth vond dat geen probleem, voorband een jonkie.. uit 2003..
Proefritje, prima, done deal.
Een week later Kenth van Schiphol opgehaald, ff een 200km gereden opdat hij ff kon wennen. Want volgende ochtend om 0600 vertrokken om de veerboot van de volgende ochtend om 0700 te halen.
In Stockholm
1,600km verder
....
Ja beste mensen, ze zijn er nog.... de hardcore riijders die om 0200 s'nachts bij 2 graden door zuid Zweden rijden...
Dat "ahem" eerder bracht onderweg een paar zaken aan het licht..
De ketting ("die kan makkelijk nog ff mee") bleek voor Bremen het zekeringsvisje te missen op de sluitschakel.... De ketting was goed ingevet, ja dat wel, maar die was blijkbaar daarvoor met veel water schooongemaakt (geen o-ring) en ingevet.... de roest spoog eruit onderweg en er waren bij elkaar 5 volle slagen nodig van de ketting spanner...
Ja mensen, een motorzaak ziet ook niet alles; alhoewel er achteraf werd toegegeven eigenlijk niks nagekeken te hebben....
Snelheidsmeterkabel brak, kan gebeuren, je hebt toch GPS...
en op The Bridge begon het blok slecht te lopen; bleek het vacuumslangetje van carburateur--benzinekraan te zijn; goed dat er op de accu ook een slangetje zit (McGyver zou trots zijn).
Afijn hij was net op tijd voor de veerboot naar Turku :-)
Banden hebben het gehouden en er zitten nu nieuwe Bridgestones onder..
Echter, ik had ook ff op de VF gereden en ja, dat is heeeeeeeeeeeeeel leuk...
"als jij er een 2e motor bij wilt, dan moet je dat gewoon doen" zei my darling wife.
Nou, dat is dus mijn VF...
Jaartallen blijft vaag, want
Kenth's heeft VD41B carburetters (onder de kenteken plaat vonden wij een CH sticker) wat op 1985 zou wijzen. Maar hij heeft geen benzinepomp (heb bij mij nog niet gekeken) en dat zou op 1986 wijzen...
Bij mij zitten er VD41A's op
Beide motoren hebben een 1e toelating in 1986 (1 maart Keny , juli '86 voor de mijne)
Er er weblinks zijn met meer info over de VF500F2, post ze dan ajb hier!