VFR topic deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Thermostaat die misschien open blijft staan, dan komt de motor ook niet echt op de ideale bedrijfs temperatuur.
 
Nogmaals, een VFR heeft sinds de 800 al geen choke meer.
Deze heeft een stationair verhoogd toerental, de eerste 2 jaar nog handmatig maar vanaf 2000 middels een waxelement.
Er is dus geen aanpassing in het mengsel wat voor een hoger verbruik kan zorgen en als de koelwater 64gr is dan gaat het toerental vanzelf weer omlaag.
Ik ben ook van mening dat de kleur van een bougie bekijken geen oordeel is of de bougie nog 100% is (heeft ie ze wel alle 4 nagekeken?) en als de bougies niet heel recentelijk waren vervangen had hij ze als ze er toch uit zijn beter meteen kunnen vervangen.

daarom dat ik choke tussen aanhalingstekens zetten omdat ik ook niet goed weet hoe ik het anders moet noemen.
Hij kwam met alle 4 bougies naar buiten toen ik tegen een andere klant aant lullen was. De bougies zijn samen met de luchtfilter vervangen 3 weken geleden.
We zullen even wachten tot het warmer is en dan een lange toer doen om het verbruik te checken.
 
Ik denk dat het ook uit maakt waar je tankt ,hier zal ook wel weer om gelachen worden ,maar dat boeit me niet.
 
De goedkopere benzines (witte pompen) leveren minder kilometers per liter, die kopen restjes op van de grote jongens en dan gooi je alle additieven die elk merk samenstelt om tot een premium benzine te komen bij elkaar wat het uiteindelijk een mindere benzine maakt.
Ditzelfde effect krijg je ook als je steeds maar een halve tank vol gooit om voor de volgende rit weer klaar te zijn en dit niet bij hetzelfde merk doet.
 
De goedkopere benzines (witte pompen) leveren minder kilometers per liter, die kopen restjes op van de grote jongens en dan gooi je alle additieven die elk merk samenstelt om tot een premium benzine te komen bij elkaar wat het uiteindelijk een mindere benzine maakt.
Ditzelfde effect krijg je ook als je steeds maar een halve tank vol gooit om voor de volgende rit weer klaar te zijn en dit niet bij hetzelfde merk doet.


Zo kan je ook meer km's doen met RON 98 als ik me niet vergis.
 
Ron98 heeft niet zoveel meerwaarde, dit is alleen voor motoren met een hogere compressie zinvol om pingelen tegen te gaan, 98 is klopvaster en komt minder snel tot spontane ontbranding.
De "hoogwaardige" benzines zoals V-Power, Excellium enz. leveren bij een gemiddeld motorblok ook niets op, dit heeft Fifth Gear getest. Bij een standaard Golf (1,6 blokje) is er geen verschil met gewone 95, een GTI had een heel klein beetje meer vermogen en een Impreza 555 had toch wel een aanzienlijke winst. Een VFR blok schaal ik in tussen de 1,6 en GTI van de test en daarmee is de meerprijs van 98 of een V-Power achtige weggegooid geld.
Je bereikt meer door het blok netjes op temperatuur te laten komen (al rijdend en niet op de standaard), na 10km kan je al wat vlotter door de toeren gaan en na 20km kan je lekker los gaan.
Ben je een rustige rijden adviseer ik toch regelmatig met een warm blok flink door te trekken want daarmee hou je je blok beter schoon dan dure benzines en/of additieven.
 
Mij was ook gezegd dat tanken met 98 vrij weining verschil maakt dan dat je 95 tankt.
Wel dat wanneer je langdurig gaat stallen 98 wel minder snel de tank van binnen vochtig maakt doordat het minder snel verdampt dan 95. Wat weer roestvorming verminderd
 
het ethanol gehalte is een belangrijke maatgever voor de kwaliteit van huidige benzine. Ethanol trekt water aan (is hygroscopisch) en heeft een lagere calorische waarde als benzine. Hoe meer ethanol er in je brandstof zit, hoe minder verbrandingswaarde je dus krijgt. En het veroudert sneller.

Voor mijn VFR400R tank ik alleen Excellium 98 of competition102, puur voor het veel lagere ethanol gehalte. Blijft het blok en de carburateurs in veel betere staat. Of ie er 1pk meer of minder door heeft, lekker belangrijk
 
Hallo allemaal
Bij deze ben ik eindelijk weer van de partij, ben afgelopen maart per ambulance naar het ziekenhuis gebracht en mocht niet meer rijden. Was er even zo klaar mee, nu heb ik weer groen licht en hoop ik weer mee te kunnen kijken/ lullen.
 
@avi58: Dat klinkt niet best. Maar welkom terug :)

Hier de laatste weken weinig werk verzet aan de VFR. Van de week eens wat tijd vrij maken om weer even de schuur in te duiken voor wat klusjes :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan