VFR topic deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
De radiateur van mijn VFR drupt een beetje, niet ernstig,maar wel genoeg dat het opvalt nu ie langer stilstaat. Het ding is van aluminium denk ik, zijn die nog een beetje te repareren? Of heeft iemand nog een goeie 2e handje liggen? Ik kan er nu mooi bijkomen met die poten er uit.
 
Laatste tijd druk geweest met andere dingen. Plaat opgenomen met mijn bandje :)

 
Beste wensen!

Ik kan goedkoop een starlane engear (gear indicator) aanschaffen voor mijn VFR800 uit 2001.
digi1.jpg


Heeft iemand hier ervaring mee qua gebruik en aansluiting? Ik ben namelijk zelf a-technisch... -O-
 
Sjongejonge we zijn weer wakker ;)

Beste wensen ook van mij. 2016 is VFR met 5 wielen (af en toe dan) maar meestal gewoon 3 :9
 
Zo, de eerste 400km VFR zitten er alweer op.
Rijdt heerlijk, en de vario ruit is geweldig in dit weer! (Tx Motortap) maar...
... de eerste volle tank is er dus ook door. Bij 250km al een knipperend laatste blokje, huh?

Jemig wat zuipt dat ding!

1 op 14,0.... ik tankte 18,6 liter op 262km = 2 woonwerk ritten. Vrijwel geen VTEC, beetje file (maar niet veel), rustig met het verkeer mee.

Met de K100RS en de CBR1000F literbuffels tankte ik nauwelijks meer dan 15L per twee woonwerk ritten, en ik had eigenlijk verwacht dat de modernere en kleinere VFR een tikje zuiniger zou zijn...

Wat kan er mis zijn? Probleem is dat ik het geluid van een VFR niet ken, ik heb de eerste waar ik op gereden heb gekocht (ze zijn zo moeilijk met proefritten in dit seizoen...), dus hij kan zomaar op drie of twee cylinders lopen (bij laag toerental) zonder dat ik het doorheb... power heeft-ie wel, daar is niks mis mee. De duidelijke VTEC-hik is bij de vroege VTEC bouwjaren ook normaal, dus dan weet ik het even niet meer...
 
Laatst bewerkt:
Een VFR heeft nooit bekend gestaan als de meest zuinige motorfiets... wat je er daarentegen voor terug krijgt! Tja...
 
Tja het rijdt lekker en klinkt leuk, maar dat doen meer motorfietsen...
En ze verbruiken niet allemaal evenveel als een rijdend flatgebouw (flinke stationwagon).
Als dat zo hoort wordt 500km per week wel een dure grap.

Gelukkig (of niet?) is het niet normaal...
Op spritmonitor, onder de vroege VTECs zou ik met m'n rustige forens-ritje de top-5 halen uit 50 stuks... met alleen maar zomergummers boven me.
 
Een groot misverstand is denken dat rustig rijden per definitie ook zuiniger is.
Een motorfiets heeft doorgaand een hoogtoerig blok en als je die (te) laag in de toeren rijdt dan rij je in een onrendabel bereik.
Op de snelweg rij ik met 140 zuiniger dan wanneer ik niet lekker door kan rijden, daarboven gaat het lagzaam omhoog en eenmaal in de VTEC dan moet je maar denken "tijd is geld" want dan lust hij 'm best.
 
Ik rij op een eerste model Vtec, en haal met rustig toerrijden 1:19 á 1:20. Dan kom ik vrijwel nooit boven de 6000tpm, en geef ik gematigd gas bij een vloeiende rijstijl. Zuiniger zal het dus niet worden.

Bij een middagje boenderen gaat het meer naar 1:14 á 1:15 idd.
 
Ray, ik vraag me juist af of ik niet te hoog in de toeren zit ;-) De CBR1000F rijd ik lager in de toeren (ookal kan ie bijna evenveel toeren draaien als de VFR), maar dat vindt de VFR duidelijk niet lekker - die voelt het beste boven de 3500 toeren. Eigenlijk rijd ik meestal tussen 3500 en 6500 dus, want ik blijf vrijwel altijd uit de VTEC. Boenderen is absoluut niet mijn rijstijl in de spits. Ik ben er niet zo eentje die levensmoe volgas overal tussendoor zigzagt. In z'n twee rustig tussen de file door en verder vlot en vloeiend met het verkeer mee, kruissnelheid 130-140 teller waar dat kan.

Teake, dat zijn cijfers waar ik ook van droomde toen ik 200cc en 40 kilo inleverde t.o.v. de literbuffels die ik gewend was. Helaas blijft het voor nu bij dromen.
 
De kou is waarschijnlijk niet gunstig voor het verbruik. Maar is hij wel goed afgesteld, frisse bougies erin, schoon luchtfilter, etc etc? Dat kan lekker schelen in het verbruik.

Als we met andere vtec's in dezelfde toerrit rijden, dan ben ik vaak wel een van de zuiniger rijders. Mensen die minder vloeiend rijden, harder remmen en optrekken, hebben vaak een hoger verbruik. 1:14 is wel zo'n beetje het hoogste wat ik ken, en dat is op een vtec met remus uitlaten, powercommander, zonder lambdasondes etc. Die is ook nog bij ten Kate afgesteld op power en souplesse: dus erg rijk.

Jouw 1:14 moet echt beter kunnen lijkt me, breng hem eens naar Johan voor een goede beurt?
 
Ik beperk me met dit onderwerp even tot het VFROC forum ;)
Maar bougies worden vaak onderschat en elk probleem opsporen begint bij de basis goed te zetten en dat is verse olie, verse filters en verse bougies en daarnaast de algemene staat van de banden en ketting controleren.
Dan kijk je wat hij dan doet en klopt het nog steeds niet dan ga je van daaruit verder.
Benzine van de witte pomp kan ook voor een hoog verbruik zorgen en tussen de 3500 en 6500rpm het juiste toerenbereik, eronder wordt hij bokkig en dat heeft een reden en er boven kom je in de VTEC wat hij prima aankan maar dan vraagt hij dus ook wat.
 
Haha, ja sorry voor de crosspost ;-)
Ik tank dezelfde benzine als altijd (met andere motoren), rijd even hard hetzelfde traject...
Maarrrr ik heb na enige tijd sleutelen wat gevonden!

Eén van de bougies miste z'n aansluitpunt !
bougies.jpg

En die vond ik terug in... het gereedschapssetje!

Welke mafkees merkt dat dat contactje losraakt... vindt 'm terug... en bewaart 'm dan doodleuk in het gereedschapssetje zonder 'm terug te monteren??

Dat verzin je dus niet. Tja, hij liep nog, dat wel... maar maakte natuurlijk een stuk minder goed contact met de penbobine, die daardoor zelfs stuk had kunnen gaan...
Maar nu lijkt ie toch een stuk fraaier stationair te lopen. Nog niet mee gereden, ik ben benieuwd...
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik de mijne ook gekocht! Van een eerste eigenaar, 21.000 km gereden en maar één krasje op de kappen. Sublieme machine!

Wel even op de bandjes letten, de PR2 DC was bij mij flink gecupt en oud. Deze heb ik snel moeten vervangen. Verder nooit geen problemen gehad!
 
Dan heb ik ook nog even te gaan met m'n 35.000km.
Maar mezelf kennende weet ik niet of ik 'm over die drie-vier jaar nog heb, hoor... het gaat dan vast allang weer jeuken.
 
Tja het rijdt lekker en klinkt leuk, maar dat doen meer motorfietsen...
En ze verbruiken niet allemaal evenveel als een rijdend flatgebouw (flinke stationwagon).
Als dat zo hoort wordt 500km per week wel een dure grap.

Gelukkig (of niet?) is het niet normaal...
Op spritmonitor, onder de vroege VTECs zou ik met m'n rustige forens-ritje de top-5 halen uit 50 stuks... met alleen maar zomergummers boven me.

Ik zit met mijn verbruik ook op 1:14 en vaak daaronder, al gok ik dat ik het beestje gewoon even aandacht moet geven met bougies/filter/etc... En ik rij vaak korte stukken, dat helpt ook niet ;)

Mooi dat je ruitje je bevalt! Enne roep maar eens als je een ritje wilt doen in de regio :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan