vfr750 rc36 stuurschakelaar invloed op starten?

gonda

Die hard MF'er
Donateur
8 nov 2008
849
189
gent - België
Vraagje: Ik ben bezig met de ombouw/verbouw/herbouw van een VFR750 RC36 bouwjaar 93.
bedrading is compleet op de stuurschakelaar na van de linkerzijde. Dus het deel waar de schakelaar voor de knipperlichten en grootlicht enz opzit.
Ik probeer nu de motor op te starten, startmotor draait rond maar meer gebeurt er niet. De benzinepomp wordt niet bekrachtigd en de bobines krijgen geen stroom.
Kan dit komen door het ontbreken van de linker stuurschakelaar? Lijkt me van niet, maar, anderzijds, alle andere bedrading is er, alles verschillende malen gecontroleerd en klopt.

Alvast dank voor de reactie (s)
Gonda
 
Nog maar een avond gemeten. Gestart vanuit het schema. Alles in het groot uitgetekend en van daaruit bekeken en redenerend draad per draad doorgemeten op sluiting en functie. Er is massa waar massa moet zijn, 12v waar 12v moet zijn. elk relais gecheckt, elke schakelaar doorgemeten en als dubbeltest even kort gesloten. niks, maar dan ook niks kunnen vinden wat niet zo hoort te zijn. enige draden waar ik niks op meet, dus geen spanning en ook geen massa zijn de draden die van de cdi naar de bobines lopen, dus waaronder ook de rood gele draad van bobine 4 en relais benzinepomp. Nog even uitzoeken wat ik daar zou moeten op meten. alles wijst volgens mij toch richting cdi. Da's waarschijnlijk ook het enige wat niet door te meten valt.
morgen doen we verder.
 
opnieuw gemeten: er is continuïteit tussen rood/geel van bobine nummer 4 en zelfde kleur draad relais brandstofpomp. ik meet inderdaad 12v op de zwarte draad van de brandstofpomp, en als ik zwart en blauw zwart doorverbind doet de pomp het. Wat mag/kan ik hieruit concluderen?
Al even melden dat ik het van harte apprecieer dat je zoveel moeite doet. Ik ben technisch best we sterk, electrisch/electronisch echter veel minder... hulp is dus welkom.
Kleine moeite. De conclusie is dat de brandstofpomp ok is. Heb je het relais van de brandstof pomp getest?

Als er geen 12V staat tussen de aansluiting van de rood-gele draad op het relais en de minpool van de accu, dan gaat daar iets mis.
Kun je dat meten met de stekker op het relais en met de stekker losgekoppeld van het relais? Als dat verschil maakt dat gaat er iets mis in het relais, maar dan zou ik wel verwachten dat zekering D (ontsteking en aansturing startrelais) er uit zou klappen.

Verder kun je het stroomschema doorlopen op pagina 16-4 van het officiële werkplaatshandboek, dan kun je een conclusie trekken over de ICM/CDI. Als die slecht is dan zou je kunnen kijken of je een goede CDI kunt lenen ter vergelijking.
 
ik heb de cdi van mijn oude gebakje laten repareren door iemand die normaliter tv's repareert.
Uiteraard zijn opties als Carmo er nog maar iemand met wat soldeer ervaring en weet wat hij aan het doen is herkent diodes etc die stuk zijn.
 
Kleine moeite. De conclusie is dat de brandstofpomp ok is. Heb je het relais van de brandstof pomp getest?

Als er geen 12V staat tussen de aansluiting van de rood-gele draad op het relais en de minpool van de accu, dan gaat daar iets mis.
Kun je dat meten met de stekker op het relais en met de stekker losgekoppeld van het relais? Als dat verschil maakt dat gaat er iets mis in het relais, maar dan zou ik wel verwachten dat zekering D (ontsteking en aansturing startrelais) er uit zou klappen.

Verder kun je het stroomschema doorlopen op pagina 16-4 van het officiële werkplaatshandboek, dan kun je een conclusie trekken over de ICM/CDI. Als die slecht is dan zou je kunnen kijken of je een goede CDI kunt lenen ter vergelijking.


Zowel op de zwarte als de rood-gele draad meet ik 12volt, met de stekker los en de stekker op het relais. heb intussen een trouble shooting binnengekregen, die ga ik nu stapsgewijs overlopen.
 
En de dader is gevonden :):). één van de draden van de pickups was door in het blok. Dus achter het koppelingsdeksel. Zoals eerder aangegeven heb ik een tijd terug het koppelingsdeksel los gehad, de oude pakking zat behoorlijk vast op zowel deksel als blok. Deksel valt makkelijk schoon te maken, kant blok is moeilijker, zeker de bovenkant. Ik moet tijdens het zuiver maken van die rand met m'n mesje één van de draden hebben geraakt, draad is door. Da's één van de weinige nadelen aan 50 jaar zijn, je ogen gaan er op achteruit...
Er is nog een stukje draad van zo'n cm wat uit het blokje steekt, ik zou eventueel kunnen gaan solderen, maar, denk dat dat om problemen vragen is. Solderen kan makkelijk, deftig blijvend geïsoleerd krijgen is iets anders. Denk dat ik dus maar even gaan zien voor een 2dehands. beter gelijk goed doen nu. Dus bij deze dank aan iedereen die heeft gereageerd! Ik ga verder sleutelen, hier in België nog steeds corona maatregelen, we moeten thuis blijven. In mijn geval in de garage ;)
 
En de dader is gevonden :):). één van de draden van de pickups was door in het blok. Dus achter het koppelingsdeksel. Zoals eerder aangegeven heb ik een tijd terug het koppelingsdeksel los gehad, de oude pakking zat behoorlijk vast op zowel deksel als blok. Deksel valt makkelijk schoon te maken, kant blok is moeilijker, zeker de bovenkant. Ik moet tijdens het zuiver maken van die rand met m'n mesje één van de draden hebben geraakt, draad is door. Da's één van de weinige nadelen aan 50 jaar zijn, je ogen gaan er op achteruit...
Er is nog een stukje draad van zo'n cm wat uit het blokje steekt, ik zou eventueel kunnen gaan solderen, maar, denk dat dat om problemen vragen is. Solderen kan makkelijk, deftig blijvend geïsoleerd krijgen is iets anders. Denk dat ik dus maar even gaan zien voor een 2dehands. beter gelijk goed doen nu. Dus bij deze dank aan iedereen die heeft gereageerd! Ik ga verder sleutelen, hier in België nog steeds corona maatregelen, we moeten thuis blijven. In mijn geval in de garage ;)
foto?

stukje krimpkous er over?
 
kabeltje.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan