Schoolrapport
Op de website van het schoolgeldproject staat het rapport van één van de leerlingen over het eerste semester.
Bron:
Study results first semester |
Daarbij staat o.m. vermeld:
“This week it’s TET holiday (Lunar New Year). Next week school will start with second semester up to June (Summer holiday).”
Nou, nee hoor. Dat is eigenlijk al een paar weken geleden begonnen. En het eindigt in mei.
“It’s very difficult for us to understand the exact meaning from reached marks.”
Nou, nee hoor. Niks moeilijks aan. Zou de Manager/Engelse lerares ook in een paar minuten moeten kunnen verklaren.
Maar helaas. Staat waarschijnlijk niet in haar functiebeschrijving.
Ok, dan maar hier.
Maar ook, omdat het wel aardig is de verschillen tussen Nederland en Vietnam te laten zien. Dat die uitleg de sponsors, die er n.b. voor zorgen dat dit kind naar school kan, onthouden wordt, tja, daar ik ik helaas ook weinig aan doen. Ah, misschien werd er bedoeld dat het voor hun te moeilijk is...
Mieng
Cijfers voor mondelinge vragen die aan een leerling in de klas worden gesteld. Eén keer per semester worden de leerlingen voor de klas geroepen om een paar vragen te beantwoorden over de voorgaande les. Daar krijgen ze een cijfer voor.
Er zijn nog wat trucs daarvoor. Als je regelmatig tijdens de les je hand opsteekt dat je een antwoord weet, dat is de kans groot, dat je niet meer voor de klas wordt geroepen maar automatisch een goed cijfer krijgt.
15’
Dit is een schriftelijke test die 15 minuten duurt en gaat over de vorige les.
Viet.
Dit is een schriftelijke test van 45 minuten over de stof van een langere periode, bv. een maand of een aantal hoofdstukken van het studieboek.
KTHK
Dit zijn de cijfers voor een test over het gehele voorgaande semester.
TBHK
Dit is een gemiddelde over alle cijfers.
Op alle cijfers wordt een vermenigvuldigingsfactor losgelaten.
Mondeling:.........cijfers x 1
15’....................cijfers x 1
Schriftelijk:........cijfers x 2
KTHK:...............cijfer x 3.
Dat wordt gedeeld door het aantal cijfers, waar dezelfde factor op wordt losgelaten.
Een voorbeeld voor het 1e vak.
Mondeling:.........8 x 1 = 8
15’:...................3 + 5 + 7 = 15 x 1 = 15
Schriftelijk:........15,5 x 2 = 31
KTHK:................6,5 x 3 = 19,5
...Totaal: 73,5
Dit wordt gedeeld door:
Mondeling:........1 x 1 = 1
15’:..................3 x 1 = 3
Schriftelijk:.......3 x 2 = 6
KTHK:...............1 x 3 = 3
...Totaal: 13
Gemiddeld cijfer: 73,5 / 13 = 5,7
DBQ
Onderaan staat dan nog DBQ, wat het gemiddelde van de kolom TBHK is. Ofwel het gemiddelde van het gemiddelde.
De XH is het aantal cijfers dat in die kolom staat.
Analyse
Uit de getoonde cijfers kun je nog wel meer globale conclusies trekken. Voor deze leerling:
• De cijfers voor “stampwerk”, het “domweg leren van cijfertjes” als bv. jaartallen bij geschiedenis, zijn vrij goed.
• Vakken waar interpretatie belangrijker is, gaan een stuk minder.
Er zijn twee mogelijke oorzaken:
• de leerling heeft moeite met vragen, die nadenken vereisen
• de leerling gaat niet naar de extra lessen, waardoor ze niet alle kennis op kan doen voor de testen.
Mooi. Was dat nou echt zo moeilijk?
Naschrift Fred
Het artikel is door mij geschreven, uiteraard op basis van de informatie van Minh. Zij heeft ook het uiteindelijke artikel op juistheid gecontroleerd.
Als mensen bij voorbaat al gaan roepen dat iets te moeilijk is wordt ik meestal nogal narrig. En al helemaal als het gaat over iets simpels als de rapportcijfers van een middelbare school.
Hier is het met name een diskwalificatie van de sponsors, die er notabene voor zorgen dat deze kinderen naar school kunnen en vervolgens worden weggezet als een stel onbenullen, voor wie zelfs het lezen van een middelbaar schoolrapport te hoog gegrepen is.
Het hele artikel is dan ook primair uit deze narrigheid ontstaan. En ja, dan wil er wel eens iets sarcastisch uitfloepen.
Dat alles uiteraard in de wetenschap, dat het allemaal geen bal uitmaakt en de foutieve informatievoorziening voor de sponsors op dezelfde manier vrolijk verder gaat.
Ach ja, ik blijf masochist (en sarcast)...