bedankt odie, nederlander zeker, en anders gewoon een heel zeldzame toffe belg... (Zijn die er wel)
Je zult het wel niet geloven, maar met een zweefvliegtuig in de lierstart kom je ook wel onder de 4 seconden naar de 100 kph... écht wáár!Ik wil wel wedden dat je met zo'n kist er heel wat motoren mee uit kunt trekken, misschien met uitzondering van een R1 ofzo ...
Gewichtsverhouding: eenzitter prestatiezweefvliegtuig 255 kilo, voortgetrokken aan lierkabel met zescylinder lijndiesel, met naar schatting 250 pk. Dat zijn verhoudingen waar ook motoren zich niet voor zouden schamen.
(Een MF'er die 's weekends op de motor naar het zweefvliegveld gaat)
[foto]
En dit is dan ongeveer waar je aan moet denken.
Die 100km/h dat is 'indicated airspeed' en het starten van een zweefkist gebeurt nog steeds tegen de wind in. Daar gaat daar met 3/ms grondwind dus minstens 10 km/h af. Ik denk dat hier hele volksstammen zitten dat op hun motortje wel voor elkaar krijgen in 4 seconde: zelfs de 25 kW's.
ooit al eens iemand tegen een (sport)vliegtuig opgetrokken?? er lopen genoeg baantjes evenwijdig aan de startbaan bij een vliegveld e, in belgie althans, heb het een paar keer gedaan, chessna,ulm en dat soort dingen ging zeer gemakkelijk, hoef bijna niet eens aan mijn gas te komen, de volgende, een fouga magister of zo denk ik ging iets moeilijker, maar toch
dus volgende dat ik doe is de f16
Zo'n zweefvliegtuig klimt vrijwel meteen steil omhoog, dan zal het met de voorwaartse snelheid wel meevallen toch? Je zou dus de acceleratie over de horizontale afstand startplaats - afkoppelmoment moeten meten of berekenen....
bedankt odie, belg zeker, en anders gewoon een zeldzame toffe nederlander...
Niet vergeten dat die lier al draait voor dat hij aankoppelt.
Meen dat ie bedoelt dat de diesel al draait en dat er een koppeling zitten tussen lier en diesel. Lijntje zelf heeft ligt al strakjes aan, verder heeft een staal kabel een flinke rek...[off topic]
Hoe bedoel je dat? Heb zelf ooit aan zweefvliegen gedaan, en op het moment dat je zo'n stalen kabel aan het toestel koppelt, wil je echt niet dat die lier gaat draaien en die kabel inhaaltAls ie draait wil je helemaal niet in de buurt van die kabel zijn....
[/off topic]