Vlotterhoogte fazer 600 klopt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
  • Merk: yamaha
  • Type: fzs 600
  • Bouwjaar: 2002
  • Kmstand: 50k
  • Probleem: vlotterhoogte ongelijk
  • Wanneer is het probleem onstaan: nu denk ik
  • Wat is er al aan gedaan: carbs gedemonteerd

Ik ben de carbs aan het schoonmaken van de fazer van mijn neef die 2 jaar heeft stilgestaan.

(De fazer, niet mijn neef)

Met het in elkaar zetten van de carbs zie ik dat 1 set vlotters veel hoger staat dan de rest:

20200411_172412.jpg


20200411_172507.jpg


2e carb van rechts dus. Alles zit hetzelfde in elkaar maar de vlotters van die carb liggen duidelijk veel hoger.

Nou heb ik lopen wisselen om het probleem te isoleren, dus de brandstofnaald, zitting, vlotters etc geswitched maar het probleem zit onmiskenbaar in 1 vlotter. Die vlotter ligt in iedere carb te hoog.

Nou zou dat aan dit lipje moeten liggen:

20200411_172520.jpg


Want daarmee rust de vlotter op de benzinenaald, en ik ken de procedure van het verbuigen van het lipje voor het afstellen van het brandstofniveau in de vlotterbak, maar ik zie geen enkel verschil tussen deze en de andere 3, en het verschil met vlotterhoogte is best groot.

Iemand tips? Of toch gewoon dat lipje verbuigen?
 
Aan de sproeiers en schroeven te zien is er eerder aan gesleuteld, kan zomaar een verkeerd type vlotter in zitten. Is het asje recht, of heb je dat ook gewisseld? Het asje op de onderste foto lijkt een knauw gehad te hebben.

Edit: tip 2: ga wat zorgvulderige met die naalden om, die puntjes zijn kwetsbaar. En alles per carb bij elkaar houden in bakjes of aparte zakjes
 
Ik heb de carbs al vaker uit elkaar gehaald om ze schoon te maken en de iets te kleine schroevendraaier heeft wat aan de sproeier lopen knagen, scherp gezien.

Maar ik ken de historie van de motor, we hebben hem aantoonbaar van de 1e eigenaar gekocht en dat was iemand die echt niets zelf kon en alleen maar gereden heeft.

Dat sluit niks uit natuurlijk, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Maar ik ga ze eens wat beter bestuderen.
 
Ligt er een ringetje onder de zitting van de vlotter? Edit: NR 21, misschien af-fabriek net verkeerder ringetje
yamaha-fzs600-1999-5dm4-germany-295dm-332g2-carburetor_big3IMG01027034_c806.gif



En koop een setje JIS-schroevendraaiers bij de huisleverancier, wordt je echt blij van als je aan carbs moet werken
 
Carbs iets schuin houden graag, zodat ze het veertje vd vlotternaald niet indrukken.

Nu ga ik iets bijzonders zeggen:

Bij een vlotter met vlakke onderkant zet je dan de onderkant parallel met het pasvlak van de vlotterbak in 99% vd gevallen.
 
Dat ringetje 21 zou dan onder de zitting moeten zitten, een messing bus waar de naald in glijdt en waar inderdaad een rubber ring onder ligt.

Maar het probleem verhuist met de vlotter mee, zit dus echt in de vlotter, niet in de naald of zitting.
 
Benzine niveau vlotter kamer wordt niet zo bepaalt. Wordt gemeten volgens mijn als de carburateur s op de motor gemonteerd zijn. dus vlotter bakje weer monteren op de carburateur .s . .zet de Motor water pas met bijde wielen op een vlakke grond .
Benzine kraan open zetten en of brandstof pomp aan even wachten .daarna een voor een het vlotterbakje demonteren en de inhoud daarvan vast stellen/ vergelijken .
Bij verschil deze corrigeren door het lipje van de vlotter te verbuigen
.
 
Dat ringetje 21 zou dan onder de zitting moeten zitten, een messing bus waar de naald in glijdt en waar inderdaad een rubber ring onder ligt.

Maar het probleem verhuist met de vlotter mee, zit dus echt in de vlotter, niet in de naald of zitting.
Ok, dan maakt dat niks uit inderdaad. Voor je eigen gemoedsrust kun je checken of het drijfvermogen gelijk is met die van de andere vlotters, daarna afstellen en gaan.
 
Benzine niveau vlotter kamer wordt niet zo bepaalt. Wordt gemeten volgens mijn als de carburateur s op de motor gemonteerd zijn. dus vlotter bakje weer monteren op de carburateur .s . .zet de Motor water pas met bijde wielen op een vlakke grond .
Benzine kraan open zetten en of brandstof pomp aan even wachten .daarna een voor een het vlotterbakje demonteren en de inhoud daarvan vast stellen/ vergelijken .
Bij verschil deze corrigeren door het lipje van de vlotter te verbuigen
.
bullshit knop graag
 
Benzine niveau vlotter kamer wordt niet zo bepaalt. Wordt gemeten volgens mijn als de carburateur s op de motor gemonteerd zijn. dus vlotter bakje weer monteren op de carburateur .s . .zet de Motor water pas met bijde wielen op een vlakke grond .
Benzine kraan open zetten en of brandstof pomp aan even wachten .daarna een voor een het vlotterbakje demonteren en de inhoud daarvan vast stellen/ vergelijken .
Bij verschil deze corrigeren door het lipje van de vlotter te verbuigen
.

Carburateurs zitten ook nog wel eens best schuin gemonteerd, bakkie eraf draaien is bakkie voor de helft leeglopen :+

Wel eens een doorzichtig slangetje aangesloten op het aftappunt ?
 
Ik dacht eigenlijk dat het brandstofniveau bepaald werd door een transparant slangetje over de aftapaansluiting te schuiven en zo, als een soort van peilglas, de brandstofhoogte te meten naar een bepaalde referentie, het pasvlak van de vlotterbak ofzo.

Maar de exacte parameters ken ik niet, dus stand van de fiets enzo.

Wat dit soort dingen betreft vertrouw ik graag op de expertise van anderen hier.
 
Benzine niveau vlotter kamer wordt niet zo bepaalt. Wordt gemeten volgens mijn als de carburateur s op de motor gemonteerd zijn. dus vlotter bakje weer monteren op de carburateur .s . .zet de Motor water pas met bijde wielen op een vlakke grond .
Benzine kraan open zetten en of brandstof pomp aan even wachten .daarna een voor een het vlotterbakje demonteren en de inhoud daarvan vast stellen/ vergelijken .
Bij verschil deze corrigeren door het lipje van de vlotter te verbuigen
.

Zie uw mailbox aub.
 
  • Geweldig
Waarderingen: SP1R
Carbs iets schuin houden graag, zodat ze het veertje vd vlotternaald niet indrukken.

Nu ga ik iets bijzonders zeggen:

Bij een vlotter met vlakke onderkant zet je dan de onderkant parallel met het pasvlak van de vlotterbak in 99% vd gevallen.

Op dit moment liggen de carbs ondersteboven en rust het metalen lipje van de vlotter op de brandstof naald. Het veertje wat aan die naald vastzit wordt eigenlijk niet geraakt door het metalen lipje van de vlotter. (*)

Moet ik die vlotters zo aanpassen dat ze allemaal met hun onderkant parallel liggen aan de deling van de vlotterbakken?

(*) of niet? Ik zie dat MBM daar ook al wat over heeft vermeld. Ik ga nog eens kijken.


Iedereen superbedankt voor de adviezen tot zover.
 
Ik heb even gekeken en het beugelvormige veertje wat aan de brandstofnaald zit, zit bij allevier de naalden exact even hoog.

Ik kan bij die ene vlotter vrij makkelijk het metalen lipje iets verbuigen zodat allevier de vlotters even hoog staan, maar dan is bij die ene het lipje duidelijk verbogen en bij die andere 3 niet, dat blijft me toch dwars zitten.

Ik ga morgen verder, vanavond de manual maar eens doorlezen. Iedereen bedankt voor de input voor zover
 
Hoe erg is het eigenlijk als de brandstof naalden verwisseld zijn en op een andere plek zitten? Ik heb lopen switchen en het kan zijn dat ze niet meer op de originele plek zitten.

Die dingen zijn toch gewoon conisch, niet pasgeläpt op de zittingen ofzo?
 
Forumlegende Willem1940 had je al lang geadviseerd de puntjes van de naalden heel erg goed onder een vergrootglas te bekijken. :)

Verder kun je er een hele theorie over ophangen, maar het is nu gebeurt en ik zou het gewoon testen op de werkbank of ze goed afsluiten. Moet toch om de vlotterhoogte af te stellen.
 
Toch begrijp ik het verhaal over dat veertje nog niet heb ik de indruk.

De vlotternaald is een cilindertje met een conisch puntje wat in een gaatje in de zitting valt

Op het uiteinde zit een veertje bevestigd, maar dat is eigenlijk gewoon een beugeltje waarmee de vlotternaald naar beneden wordt getrokken door de vlotter als het brandstofniveau te laag wordt, zodat het gaatje opengaat en er brandstof naar binnen kan, totdat deze opening door de stijgende vlotter weer dichtgedrukt wordt.

In de naald of dit systeem zit toch verder geen enkele veer of verende werking? Als de naald onderin de zitting zit is de toevoer gesloten.

Is gewoon een vlotterafsluiter net als bij mijn plee thuis dacht ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan