Vocht

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Heb sinds 2 winters een probleem in mijn garage, het is er namelijk veel te vochtig.
Mijn garage is geïsoleerd, en verwarmd.

Nu wordt de garage normaal gesproken vorstvrij gehouden tot een graad of 10 ongeveer.
Maar de laatste tijd is het ontzettend vochtig in de garage. Het water staat letterlijk aan de binnenkant van de ramen. (geen thermopane). Gister avond trof ik zelfs een slak binnen... :/

Wat kan ik nu het beste doen hiertegen? Meer verwarmen naar zeg een graad of 18?
Het lijkt me dat hoe warmer het is, hoe vochtiger het wordt aangezien warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.

Ik lees veel over ventileren, maar hoe ventileer ik slim? Ik heb natuurlijk geen zin om aan de ene kant de verwarming vol open te zetten en die zelfde warmte er aan de andere kant weer uit te laten waaien.

EDIT: Wat ik me nu nog bedenk, ik heb vorig jaar wel mijn roldeur extra geïsoleerd aan de zijkanten, zou dit nu net te goed geïsoleerd zijn dat ik daardoor vocht binnen krijg?
 
Laatst bewerkt:
waarom het op de ramen neer staal (ik neem aan dat niet thermopane gelijk is aan enkel glas) is omdat dat het koudste punt in de ruimte is en daar condenseert vocht dus. dat wil niet zeggen dat het erg vochtig is maar dat er een koude brug is waar warme vochtige lucht in aanraking komt met een koud oppervlak en dat daardoor het vocht uit de lucht condenseert op die koude plek.
verder is de hoeveelheid vocht sterk afhankelijk van hoe er gebouwd is. enkelsteens op de koude grond geplempt geeft veel meer vocht problemen als dat de vloer op een dik zandpakket is gebouwd. het vocht weg krijgen is vaak het beste te doen door te zorgen dat het niet binnen komt door optrekkend vocht uit de vloer te voorkomen en door doorslag door de muren te voorkomen. dan pas kan je gaan kijken of ventilatie of isolatie met verwarming een beter resultaat gaan geven.
 
Wat mooi zou zijn is als je bijvoorbeeld elke ochtend en middag een half uurtje frisse lucht in laat. Constant ventileren wil je ook niet omdat je dan schimmelvorming krijgt op de plekken waar de koude/warme lucht samenkomt. Spuien zou moeten helpen.
 
Ventileren!!!

Zoals gezegd kom je zonder ventileren nergens. Dan kun je nog zo warm opstoken maar dan ben je alleen het vocht aan het verwarmen. Ik heb een houten schuurtje met kieren tussen de planken dus totaal geen isolatie, onverwarmd. Wel met een betonnen vloer dus geen optrekkend vocht vanuit de grond. En mijn motor staat gewoon droog.
 
Laatst bewerkt:
Wat mooi zou zijn is als je bijvoorbeeld elke ochtend en middag een half uurtje frisse lucht in laat. Constant ventileren wil je ook niet omdat je dan schimmelvorming krijgt op de plekken waar de koude/warme lucht samenkomt. Spuien zou moeten helpen.

Hoe zit dat dan met woningen?

In de jaren 80 hadden ze er een handje van om ook de gevels van beton te maken. Die woningen hebben veel problemen met vocht, waardoor schimmel en moeilijk warm te stoken. Moderne woningen met goede isolatie maar ook ventilatie hebben die problemen niet en je hoeft veel minder warm te stoken. 20 graden in een droog huis voelt aangenamer dan 23 graden in een vochtig huis.
 
Het idee van regelmatig luchten is voorlopig in ieder geval een goed idee.
Verder is de vloer gewoon kurkdroog, dit is een betonvloer.

Wat ik momenteel verdenk is het dak, dit is een plat dak waar nogal wat water op blijft staan. Ik vermoed dat daar ergens een klein lek in zit.
Er zit ook een smeerput in, zal daar ook eens gaan kijken of die misschien vochtig is.

Wil het dak komend jaar gaan vernieuwen en dan gelijk een kap erop maken zodat ik een bergzolder heb. Fatsoenlijke dakplaten met daarop pannen zie ik liever dan een plat dak iig.

Maar ik ga sowieso op onderzoek dadelijk waar het ergens vochtig kan zijn.

Bedankt alvast voor het meedenken.
 
Heb sinds 2 winters een probleem in mijn garage, het is er namelijk veel te vochtig.
Mijn garage is geïsoleerd, en verwarmd.

Nu wordt de garage normaal gesproken vorstvrij gehouden tot een graad of 10 ongeveer.
Maar de laatste tijd is het ontzettend vochtig in de garage. Het water staat letterlijk aan de binnenkant van de ramen. (geen thermopane). Gister avond trof ik zelfs een slak binnen... :/

Wat kan ik nu het beste doen hiertegen? Meer verwarmen naar zeg een graad of 18?
Het lijkt me dat hoe warmer het is, hoe vochtiger het wordt aangezien warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.

Ik lees veel over ventileren, maar hoe ventileer ik slim? Ik heb natuurlijk geen zin om aan de ene kant de verwarming vol open te zetten en die zelfde warmte er aan de andere kant weer uit te laten waaien.

EDIT: Wat ik me nu nog bedenk, ik heb vorig jaar wel mijn roldeur extra geïsoleerd aan de zijkanten, zou dit nu net te goed geïsoleerd zijn dat ik daardoor vocht binnen krijg?


Alleen isoleren en/of ventileren helpt, je zal het voor lief moeten nemen dat je ten dele voor niets gaat stoken. Heb het zelf ook en mijn garagemuur zit tegen de woonkamermuur, ondanks een goede isolatie van de woningmuur, heeft een warmere garage een klein positief effect voor de woonkamer.
 
Stoken en ventileren.

Zoek eens op "mollier diagram"

Uit dit diagram blijkt o.a. dat koude lucht veel minder waterdamp kan bevatten dan warme lucht.
Dus je stookt de schuur warm, water wordt waterdamp. Waterdamp wordt naar buiten afgevoerd middels ventilatie en in de schuur wordt het droger.
Zorg er wel voor dat je niet alleen de warme lucht naar buiten laat ventileren, zorg er voor dat het water meegaat. Ik gebruik daar een tafelventilator voor....
 
dat een betonvloer kurkdroog lijkt wil niet zeggen dat er geen vocht doorheen komt. leg eens een stuk transparant plastic op het beton sluit de randen af met gewichten en kijk of er in de loop van een paar dagen condens onder het zijl ontstaat.
als gewicht op de rand kan je van alles gebruiken zolang het grootste stuk maar op het beton gedrukt wordt. van wat grond of zand uit de tuin tot bezemstelen het maakt niet zoveel uit.
 
Stoken en ventileren.

Zoek eens op "mollier diagram"

Uit dit diagram blijkt o.a. dat koude lucht veel minder waterdamp kan bevatten dan warme lucht.
Dus je stookt de schuur warm, water wordt waterdamp. Waterdamp wordt naar buiten afgevoerd middels ventilatie en in de schuur wordt het droger.
Zorg er wel voor dat je niet alleen de warme lucht naar buiten laat ventileren, zorg er voor dat het water meegaat. Ik gebruik daar een tafelventilator voor....

Klein ventilatortje (220V) zoals onder is al genoeg om te circuleren, heb er een in de spouwsleuven bij de grond, heb er nog 3 liggen.



full
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat dan met woningen?

In de jaren 80 hadden ze er een handje van om ook de gevels van beton te maken. Die woningen hebben veel problemen met vocht, waardoor schimmel en moeilijk warm te stoken. Moderne woningen met goede isolatie maar ook ventilatie hebben die problemen niet en je hoeft veel minder warm te stoken. 20 graden in een droog huis voelt aangenamer dan 23 graden in een vochtig huis.

Klopt, maar bij moderne woningen word de lucht niet gemengd in de woning, de koude lucht die naar binnen komt word dan al voorverwarmd. Die oude woningen schimmelen dus ook vaak/altijd. Ventileren is goed voor ons, niet voor je huis (in die betonnen dingen dus) Tegenwoordig zijn er wel systemen voor die zorgen dat het wel goed komt. Alleen vinden mensen het toch wel fijn als er een raam open is. En dan ga je weer ;)
 
Weg oma!

dat een betonvloer kurkdroog lijkt wil niet zeggen dat er geen vocht doorheen komt. leg eens een stuk transparant plastic op het beton sluit de randen af met gewichten en kijk of er in de loop van een paar dagen condens onder het zijl ontstaat.
als gewicht op de rand kan je van alles gebruiken zolang het grootste stuk maar op het beton gedrukt wordt. van wat grond of zand uit de tuin tot bezemstelen het maakt niet zoveel uit.

Dit heb ik dus gedaan.

De boosdoener is de smeerput die midden in de garage zit.
Deze heeft een betonnen vloer, en de wanden zijn (slordig) gemetseld. Lag wat hout in, is totaal beschimmeld.

Iemand een idee hoe ik die wanden en vloer vocht dicht kan krijgen?

Heb een hygrometer opgehangen, nu is het weer momenteel niet ideaal, maar de luchtvochtigheid is 90%! :/
 
Laatst bewerkt:
Met dit bizarre weer is de relatieve luchtvochtigheid veel hoger dan het zou moeten zijn. Het zou nu 20 graden kouder kunnen zijn en als het vriest is de relatieve luchtvochtigheid heel laag. Ventileren is leuk, maar de lucht die je er uit blaas komt er ook weer ergens in en die is heel vochtig. Dus veel gaat het niet helpen.

In een huiskamer/keuken wordt geademd door meestal meerdere mensen, er wordt gekookt en de vochtigheid neemt toe, dus ga je ventileren. Maar in een garage ligt dat anders.

Een vochtige smeerkuil: vroeger gebruikte men cementspecie met een toevoeging die de laag waterdicht maakte. Maar er zijn ook bussen met een soort verf te koop die een wand waterdicht maken.
 
Nee, de ketel hangt op zolder, deze is daar ook te vullen. Maar om een of andere vreemde reden heeft voorheen het vulpunt in de garage gezeten. Het mag daar dan ook niet gaan vriezen omdat de leidingen daar nog steeds lopen.

En zo'n luchtontvochtiger is inderdaad een goed idee. Zal eens gaan zoeken.
 
Nee, de ketel hangt op zolder, deze is daar ook te vullen. Maar om een of andere vreemde reden heeft voorheen het vulpunt in de garage gezeten. Het mag daar dan ook niet gaan vriezen omdat de leidingen daar nog steeds lopen.

En zo'n luchtontvochtiger is inderdaad een goed idee. Zal eens gaan zoeken.

Kan je dat deel van de leidingen niet verwijderen/aanpassen zodat dat stuk niet meer wordt gebruikt?
 
Hallo Franko P,
Om de wanden en vloer waterdicht te maken moet je deze afsmeren opnieuw met cement waarin je waterglas vermengt. Waar je waterglas kunt halen weet ik niet maar ik weet dat het bij glasovens wordt gebruikt. Een paar jaar geleden had ik je het probleemloos kunnen leveren.
Andere mogelijkheid in de smeerput voor je de houten deksel erop legt eerst af te dekken met een laag plastic en daarop de houten deksel.
Groet
Berrymemola
 
Kan je dat deel van de leidingen niet verwijderen/aanpassen zodat dat stuk niet meer wordt gebruikt?

Dan moet ik de radiator ook weg halen, maar dat lost mijn vochtprobleem nog niet op.

Hallo Franko P,
Om de wanden en vloer waterdicht te maken moet je deze afsmeren opnieuw met cement waarin je waterglas vermengt. Waar je waterglas kunt halen weet ik niet maar ik weet dat het bij glasovens wordt gebruikt. Een paar jaar geleden had ik je het probleemloos kunnen leveren.
Andere mogelijkheid in de smeerput voor je de houten deksel erop legt eerst af te dekken met een laag plastic en daarop de houten deksel.
Groet
Berrymemola

Las het hier en daar ook al, ik denk dat ik inderdaad de put maar eens in duik om de wanden dicht te smeren. Alleen moet ik nog even bekijken, er zijn verschillende middelen voor. Maar die zijn absoluut niet goedkoop.

De put afdekken met plastic en dan de houten platen erop is wel een goede optie denk ik, kan ik verder de ruimte drogen met een ontvochtiger.
 
Hey Franko,

Drogen met een ontvochtiger is hopeloze onderneming aangezien er steeds nieuw vocht blijft komen.

Waterglas is in principe zeeeeeeeeer goedkoop, het is een vloeistof op basis van sillicium (zand is ook sillicium), eigenlijk is het vloeibaar glas. De afdichting is dan uiteindelijk ook cement met glas, werden vroeger kelders mee waterdicht gemaakt. Zolang er geen scheuren inkomen is de waterdichtheid dan ook zeer goed. Vraag eens bij bouwbedrijf of klusbedrijf.
Ber
 
Terug
Bovenaan Onderaan