voetsteun aan de grond

Heeft u tijdens het rijden ook de voetsteunen aan de grond?

  • Ja, alleen als ik heeeel plat ga door de bocht (knie werk)

    Stemmen: 2 7,4%
  • Ja, bij normale ritten gebeurt het wel eens

    Stemmen: 21 77,8%
  • Nee, Nooit

    Stemmen: 4 14,8%

  • Totaal aantal stemmers
    27

rebus

MF'er
14 nov 2009
37
0
Schiedam
Hoi,

Hier een beginnende motorrijder, bezig op een Honda Rebel 450.
Tijdens mijn eerste echte rit op mijn motor merk ik in de bochten (normale bochten zonder knietjes) dat mijn voetsteun de grond raakt.

In een stuk over bochten met de knieen rijden lees ik dat er ook mensen zijn die de voetsteunen wel eens bijschaven op die manier.... Dus met normale snelheden in een normale bocht zou het ook niet heel schokkend moeten zijn lijkt me......

Ik vindt het alleen wat hinderlijk als ik met de voetsteunen telkens toch weer op de grond zit.

Is dit normaal of is mijn voetsteun doorgezakt ofzo (misschien een domme vraag hoor...)

Even opgemerkt dat mijn rechter steun makkelijker de grond raakt als de linker (zo lijkt het iig).

Wie helpt een beginnende motorrijder aan een goed antwoord?
 
Als ik sommige Choppers zie rijden dan snap ik niet hoe ze uberhaupt
bochten kunnen nemen met die stepjes.
 
Gewoon sturen en een voetsteun op de grond is dus geen probleem? Zal wat slijten, maar is geen reden om zorgen te maken over je bochtenwerk?

Een slalom (zoals met rijlessen) zit er niet in met deze motor denk ik zo......
 
Gewoon sturen en een voetsteun op de grond is dus geen probleem? Zal wat slijten, maar is geen reden om zorgen te maken over je bochtenwerk?

Een slalom (zoals met rijlessen) zit er niet in met deze motor denk ik zo......

Lijkt mij ook niet nee.
En vergeet die idiote beugels niet!
 
Gewoon sturen en een voetsteun op de grond is dus geen probleem? Zal wat slijten, maar is geen reden om zorgen te maken over je bochtenwerk?

Een slalom (zoals met rijlessen) zit er niet in met deze motor denk ik zo......

Gaat best hoor. Ik heb examen gedaan op een Rebel 250, gewoon met slalom en achtje draaien.

Maar inderdaad, de voetsteunen heb je zo aan de grond.
Als je wil kun je zelf iets meer de bocht inhangen (jij, niet de motor). De motor blijft dan iets meer recht op staan.
 
Op de XVS dragstar had ik ook nooit problemen om een Treeplank Down te maken. Om dezerede ben ik nu ook oversgestapt naar een Ducati :}
 
Laatst bewerkt:
normaal hoor, de grondspeling zal ook niet vreselijk groot zijn op een rebel.
die voorkeur van rechts of links is ook heel normaal.
dat is persoonlijk. (zit tussen de oren)met het knietje aan de grond rijden hebben de meeste mensen ook een voorkeur voor een linker of rechter bocht.
hetzelgde geld voor de stepjes natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Bovendien kan het ook een gevolg zijn van massa centralisatie of het gebrek hieraan (uitlaat rechts of links) dit zorgt ervoor dat de bocht naar links danwel rechts moeilijker of makkelijker gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij de rotondes alles al aan de grond...
Hakke van m'n schoenen zijn ook zo goed als weg :-)

Als je het weet is het geen probleem toch!
 
Bij alle ritjes tot nu toe heb ik de stepjes aan de grond, vaker links dan rechts.
Ik mis de optie "Bij elk ritje"
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je hier in NL, heel veel bochten op de buitenwegen zijn vaak exact 90 graden bochtjes..eigenlijk geen reet aan.
Ik schuur zelf ook heel wat af met m'n floorboard en ben er al aan gewend.
 
dat zijn geruststellende opmerkingen. Met de voetsteunen over de grond is dus vrij normaal. Ik neem dan aan dat je niet zo onderuit kan gaan als met een uitstaande standaard.... (nog geen ervaring mee gelukkig, maar heb een voorstellingsvermogen).

Gewoon blijven rijden en de motor iets rechter door de scherpe bochten heen.
 
Je voetsteunen kunnen opklappen, als je te schuin gaat wordt je voetsteun ook omhoog gedrukt.
Als het nog schuiner gaat rij je misschien een uitlaat of standaard aan de grond, dan wordt het wel gevaarlijk. Maar met je voetstepjes over de grond hoef je niks te vrezen.

Ik gaf laatst met mijn linkerarm richting aan (ook in de bocht) naar links terwijl ik ook een paar meter mijn stepje aan de grond had. Was mooi strak asfalt, dan heeft het wel wat.
Iets meer grondspeling zou leuk zijn maar een chopper ziet er gewoon mooi uit als deze dicht bij de grond zit.
 
Voor de aardigheid de motor eens schuin houden zonder te rijden. Eens zien hoe diep ik kan gaan voordat ik iets anders zal raken als een voetsteun.

Ik zal niet plat gaan als bij een race monster, dus als de motor overdreven schuin moet staan om wat anders te raken, dan zal het allemaal wel OK zijn. Liever van te voren veel beren op de weg zien staan, dan later te belanden in een beerput.
 
Bedenk je wel dat je motor als jij erop zit iets lager is, en dus ook minder schuin hoeft om het asfalt te raken.
 
Waarschijnlijk rij je veel langzame haakse bochten?

Voor de aardigheid de motor eens schuin houden zonder te rijden. Eens zien hoe diep ik kan gaan voordat ik iets anders zal raken als een voetsteun.

Ik zal niet plat gaan als bij een race monster, dus als de motor overdreven schuin moet staan om wat anders te raken, dan zal het allemaal wel OK zijn. Liever van te voren veel beren op de weg zien staan, dan later te belanden in een beerput.
 
Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik met de plankjes aan de vloer ga. Helemaal als ik iemand achterop heb, dan ben je er zo aan.

Slalom doe ik met deze motor net zo gemakkelijk als met mijn oude NTV650. Ook keren op de weg beter bekend als de halve draai & het achtje maken is geen enkel probleem!

Natuurlijk is het niet zo een korte draai als op een gewone toerfiets maar het is onzin dat je met een chopper / ccruiser en/of custom geen bochtenwerk zou kunnen doen.
 
Misschien maak ik inderdaad de bocht wel te langzaam.... maar volgens mij moet met een hogere snelheid in de bocht de motor ook platter en dus sneller de voetsteun op de grond.

Hawkeye, als je met je motor een halve draai maakt, dan raak je daarbij neem ik aan ook de grond?

De lesmotor waar ik op het gereden was een stuk hoger dan mijn rebeltje. Daarmee moest ik vrij schuin gaan om de grond te raken. Met een normale slalom had ik hier totaal geen last van.
Maar goed, gewoon wat slalommen enzo met de voeten op de highway steps :p
 
Hawkeye, als je met je motor een halve draai maakt, dan raak je daarbij neem ik aan ook de grond?
Nee, dat hoeft helemaal niet.
Door een lage snelheid, en de draaicircel die de motor zelf heeft ga je niet schuin genoeg om de stepjes aan de grond te zetten.

Ik weet overigens zeker dat je tijdens de lessen ook nooit op hoge snelheid een achtje hebt hoeven maken of moest keren op de weg. Je doet deze bijzondere verrichtingen juist met een gepaste snelheid en door goed te kijken waar je heen gaat.

Overigens is het stuurwerk voor het keren op de weg en een achtje ook heel anders dan het sturen tijdens het rijden. Tijdens een rit stuur je veel meer met je lichaam en minder met je armen!

In een bocht, zoals bvb op een rotonde is je circel een heel stuk groter, neem je deze vaak wat vlotter en dan hang je ook wat dieper in de bocht. Hierdoor is de kans dat je met de stepjes of floorboard de grond raakt een stuk groter.
 
PS!
Zoek gewoon eens een grote lege parkeerruimte op. Het liefst één met meerdere banen en parkeervakken.
Zo kan je zelf op een veilige plek een aantal maal met je eigen motor de verschillende verrichtingen eens uittesten. Je voelt dan ook heel snel tot waar je kunt gaan en wat je eigen motor doet in de verschillende bochtjes enz.
Ook daar kun je testen of je bij een slalom de grond raakt.


Mijn voornaamste tip is: begin langzaam en voer geleidelijk de snelheid iets op tot je aan je eigen/motors grens komt.
Schik niet te snel en blijf vooral kijken waar je naartoe wilt. Dus kijk niet naar wat er bij je voeten gebeurt of hoe ver je ongeveer van de grond zit.

Plaats er een camera bij en film het eventueel, dan kan je het later thuis op je gemak nog eens nakijken en zien wat je eventueel kunt verbeteren of afleren.
 
Je hebt het over knietjes :? Ik neem toch aan dat je op een Rebel niet gaat proberen je knie aan de grond te krijgen? Het kan allicht, maar als je dat wilt, kun je beter een andere motor kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan