Vonk versterker CB900 van 79

Sleutel

Die hard MF'er
5 jan 2003
581
81
Maurik
IK weet niet of dit al een keer eerder behandeld is?
Maar bij mijn CB smeld het vulkanisatie spul :? uit de vonk versterkers.
Kan iemand mij vertellen wat dat te betekenen heeft en of ik daar problemen me krijg?
(De motor blijft wel goed lopen)
 
IK weet niet of dit al een keer eerder behandeld is?
Maar bij mijn CB smeld het vulkanisatie spul :? uit de vonk versterkers.
Kan iemand mij vertellen wat dat te betekenen heeft en of ik daar problemen me krijg?
(De motor blijft wel goed lopen)

Ik heb hier 3 CB\'s staan en bij alle is er vulkanisatie spul uitgelekt, of het normaal is kan ik je ook niet zeggen.
 
Ik ken het probleem. Als de vonkversterker nog werkt kun je het verhelpen door de versterker vol te gieten met epoxy (geen polyesterhars omdat dit geen hechtende werking heeft).
Daarna zorgen dat de versterkerunits goed massacontact maken. Het kan ook geen kwaad om te proberen ze iets meer in de rijwind te plaatsen.
 
Ik ken het probleem. Als de vonkversterker nog werkt kun je het verhelpen door de versterker vol te gieten met epoxy (geen polyesterhars omdat dit geen hechtende werking heeft).
Daarna zorgen dat de versterkerunits goed massacontact maken. Het kan ook geen kwaad om te proberen ze iets meer in de rijwind te plaatsen.

Bedankt voor de tip.De epoxy zal wel lukken
maar om de versterkers naar een geventieleerde
plek te verplaatsen zal niet meevallen :)

Ik weet nu alleen nog steeds niet wat de oorzaak is :?
 
Ik heb het ook bij mijn Bol gehad. Het schijnt dat het vulmiddel gewoon week wordt. Heb ook een defecte gehad. De andere heb ik derand van schoongemaakt, blank gekrabt en met siliconenkit afgeseald. Klaar. Ze worden ook niet warm of zo, en het spul loopt er ook uit als de versterker gewoon los op de plank ligt!
 
Ik weet nu alleen nog steeds niet wat de oorzaak is :?

Dit vulcanisatie spul is een soort tweecomponenten rubber dat na verloop van tijd weer uit elkaar valt in zijn oorspronkelijke componenten. De verharder verdampt en de rubbersmurrie wordt... juist ja, rubbersmurrie. Dit proces wordt versneld door hogere temperaturen en door het beetje benzinenevel dat vaak rond de motor hangt.
Het is dus eigenlijk een brikkenkwaal :)
 
Ik heb het ook bij mijn Bol gehad. Het schijnt dat het vulmiddel gewoon week wordt. Heb ook een defecte gehad. De andere heb ik derand van schoongemaakt, blank gekrabt en met siliconenkit afgeseald. Klaar. Ze worden ook niet warm of zo, en het spul loopt er ook uit als de versterker gewoon los op de plank ligt!

Dus als ik het goed begrijp is het gewoon
de ouderdom van het vulmiddel dat het probleem veroorzaakt.
Ik zou zeggen bedankt voor de informatie :}
 
Nee, het ligt niet aan verouderd vulmiddel, en het is ook geen kwaal bij iedere honda 750/900.
Het probleem zit \'m in het laadcircuit.
Soms is de afgeregelde spanning te hoog, en ook heb ik 2 keer meegemaakt dat het gelijkrichter deel v/d spanningsregelaar/gelijkrichter defect was, waardoor er een wisselspanning op het boordnet kwam.

Paul.
 
Nee, het ligt niet aan verouderd vulmiddel, en het is ook geen kwaal bij iedere honda 750/900.
Het probleem zit \'m in het laadcircuit.
Soms is de afgeregelde spanning te hoog, en ook heb ik 2 keer meegemaakt dat het gelijkrichter deel v/d spanningsregelaar/gelijkrichter defect was, waardoor er een wisselspanning op het boordnet kwam.

Paul.

Het ligt wel degelijk aan het gebruikte vulmiddel. Zelfs als de motor lang genoeg stilstaat loopt het spul er nog uit. Bij de latere types vonkversterker ( Code MPS-200-C ) is een ander soort vulmiddel gebruikt en deed dit probleem zich ook niet meer voor.
 
Nee, het ligt niet aan verouderd vulmiddel, en het is ook geen kwaal bij iedere honda 750/900.
Het probleem zit \'m in het laadcircuit.
Soms is de afgeregelde spanning te hoog, en ook heb ik 2 keer meegemaakt dat het gelijkrichter deel v/d spanningsregelaar/gelijkrichter defect was, waardoor er een wisselspanning op het boordnet kwam.

Paul.

Wat TZ 750 Owner zegt kan waar zijn maar dat weet ik niet
wand omdat te kontroleren moet ik ze er eigenlijk
even uit halen.
Maar wat jij zegt paul zou ook kunnen.
De laadspanning kan ik wel meten.
Maar of er een wisselspanning optreed
ik zou niet weten hoe je dat moet meten :?

Jij misschien :)
 
Het ligt wel degelijk aan het gebruikte vulmiddel. Zelfs als de motor lang genoeg stilstaat loopt het spul er nog uit. Bij de latere types vonkversterker ( Code MPS-200-C ) is een ander soort vulmiddel gebruikt en deed dit probleem zich ook niet meer voor.

Paul, ik blijf daar ook bij. Ik heb en mijn dynamo vernieuwd en mijn spanningsregelaar! Daar ligt het dus niet aan. De waardes die ik moet meten geeft ie exact. Ik heb een nog een reserve \"amplifier unit\" liggen in mijn schuurtje, gewoon op de plank en die begon ook plots te lekken!
 
Op zaterdag 18 januari 2003 20:47 schreef Sleutel het volgende:...Maar of er een wisselspanning optreed
ik zou niet weten hoe je dat moet meten :?

Jij misschien :)

[Dure modus] Oscilloscope over de accu aansluiten met lopende motor en kijken of er wat woeste pieken op de laadspanning zitten [/Dure modus]

[Goedkope modus] Multimeter met digitale uitlezing instellen op AC bereik en volgens dezelfde methode meten. Je kunt nu zien hoe groot het wisselspanningscomponent in je laadspanning is. Zou in theorie 0 volt AC moeten zijn. [/Goedkope modus]
 
[Dure modus] Oscilloscope over de accu aansluiten met lopende motor en kijken of er wat woeste pieken op de laadspanning zitten [/Dure modus]

[Goedkope modus] Multimeter met digitale uitlezing instellen op AC bereik en volgens dezelfde methode meten. Je kunt nu zien hoe groot het wisselspanningscomponent in je laadspanning is. Zou in theorie 0 volt AC moeten zijn. [/Goedkope modus]

Klinkt eenvoudig ik heb in iedergeval een digitale multimeter
en ik ga het is ff onderzoeken bedankt voorde tip :)
 
Paul, ik blijf daar ook bij. Ik heb en mijn dynamo vernieuwd en mijn spanningsregelaar! Daar ligt het dus niet aan. De waardes die ik moet meten geeft ie exact.

Ik heb een nog een reserve \"amplifier unit\" liggen in mijn schuurtje, gewoon op de plank en die begon ook plots te lekken!

1: Telkens als ik daar een euvel uithaalde was het lekken verleden tijd!
Ik vindt het daarom ook vreemd dat het bij jou anders is.

2: Dit heb ik écht nog NOOIT gezien!, óf hij moet achter een glasplaat in de
felle zon liggen :?

Paul.
 
Op zaterdag 18 januari 2003 21:25 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:1: Telkens als ik daar een euvel uithaalde was het lekken verleden tijd!
Ik vindt het daarom ook vreemd dat het bij jou anders is.

Het euvel is echt een op zichzelf staand iets. Omdat het echter zo vaak voorkomt is het helemaal niet vreemd dat je wel eens een motor tegenkomt waarbij dit soort dingen tegelijkertijd optreed.

2: Dit heb ik écht nog NOOIT gezien!, óf hij moet achter een glasplaat in de
felle zon liggen :?

Ik heb er zelfs eentje nieuw bij de dealer in verpakking gezien die aan het lekken was, en die had dus nog echt niet aan een gammel laadcircuit gehangen :P .
 
[Dure modus] Oscilloscope over de accu aansluiten met lopende motor en kijken of er wat woeste pieken op de laadspanning zitten [/Dure modus]

[Goedkope modus] Multimeter met digitale uitlezing instellen op AC bereik en volgens dezelfde methode meten. Je kunt nu zien hoe groot het wisselspanningscomponent in je laadspanning is. Zou in theorie 0 volt AC moeten zijn. [/Goedkope modus]

Zodra mijn Bolleke weer gaat draaien dan probeer ik het ook, wil ik wel eens weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan