Kleine vonk SR500

Farah

Rookie
26 dec 2022
8
1
Hallo, ik heb een vraag over hoe de bougievonk te vergroten van een sr500 bj 1984.. Motor loopt en start goed maar als ik de vonk inspecteer , kan ik hem met moeite zien. Bij mijn andere motors en die ik heb gehad was de vonk veel beter. Is dit normaal voor een sr500? Heeft iemand al eens dit geprobeerd te verbeteren? Een nieuwe cdi hielp niet, misschien een betere bobine of bougie?
 
Hallo, mijn sr start goed , maar kan altijd beter. Bij een kleine vonk is de kans op geen vonk groter als bij een normale vonk. Als er bijv door vocht of regen een klein lekstroompje langs de bougie /kap naar aarde kan lopen, kun je in de problemen komen. Daarbij is een flinke vonk beter voor de ontbranding en verbruikt de motor aanmerkelijk minder brandstof. ( vandaar de twinspark bij veel grote een cilinders). Ik heb veel sleutelervaring met bmw 2 klep motoren waarbij ook een tweede bougie geplaatst werd, en daarna kende je de motor niet terug. Ik heb al een nieuwe cdi geplaatst in de sr, maar hielp niet. Misschien toch een nieuwe bobine of een iridium bougie? Wie weet wat?
 
Hallo, mijn sr start goed , maar kan altijd beter. Bij een kleine vonk is de kans op geen vonk groter als bij een normale vonk. Als er bijv door vocht of regen een klein lekstroompje langs de bougie /kap naar aarde kan lopen, kun je in de problemen komen. Daarbij is een flinke vonk beter voor de ontbranding en verbruikt de motor aanmerkelijk minder brandstof. ( vandaar de twinspark bij veel grote een cilinders). Ik heb veel sleutelervaring met bmw 2 klep motoren waarbij ook een tweede bougie geplaatst werd, en daarna kende je de motor niet terug. Ik heb al een nieuwe cdi geplaatst in de sr, maar hielp niet. Misschien toch een nieuwe bobine of een iridium bougie? Wie weet wat?
Ik zou eens een goede nieuwe bobine proberen als je twijfels hebt over je vonk.
Bij mijn SR500 is me niet opgevallen dat de vonk klein is maar ik heb dan ook een nieuwe CDI en bobine, de moto start en loopt echt prima zonder een extra bougie en haalt makkelijk 1 op 24 zelfs met de matige vorm van de standaard verbrandingskamer. Wel heb ik er een XT500 carburateur op zitten, die is simpeler.
 
Iridium vonkt niet beter, gaat alleen langer mee. Als je lekstroom hebt moet je de kabel, kap of bobine vervangen, niet de bougie. De verbranding komt op gang met een enkele vonk. Die wordt niet efficiënter met een grotere vonk. En twin spark op tweekleppers, er zijn mensen die nooit gemerkt hebben dat de onderste bougies niet vonkten en er zijn ook mensen die beweren dat hij beter loopt als je de oorspronkelijke voorontsteking aanhoudt.
Probeer maar te accydat je SR gewoon goed is.
 
bij oud spul is het ook een combinatie van vele onderdelen die wat sleets worden. Heb je dan een ontstoorde bougiekap en een ontstoorde bougie (met een R in het typenummer) bijvoorbeeld dan kan je vonk al zwakker worden. Een nieuw bougietje zonder R of een fris kabeltje en bougiekapje zijn de kosten niet en kan een hoop opleveren.
 
Alles met hierboven eens. Als je twijfelt kun je voelen of de kabel/kap lekt als de motor draait en als je onzeker blijft kun je eens de bobine vervangen, maar afgaande van je verhaal gok ik er op dat er nix aan de hand is.
 
Iridium vonkt niet beter, gaat alleen langer mee. Als je lekstroom hebt moet je de kabel, kap of bobine vervangen, niet de bougie. De verbranding komt op gang met een enkele vonk. Die wordt niet efficiënter met een grotere vonk. En twin spark op tweekleppers, er zijn mensen die nooit gemerkt hebben dat de onderste bougies niet vonkten en er zijn ook mensen die beweren dat hij beter loopt als je de oorspronkelijke voorontsteking aanhoudt.
Probeer maar te accydat je SR gewoon goed is.
Mijn verbruik ging 10% omlaag met dubbele bougies.
 
Ja +- 3 graden.

De ontsteking van mijn XT500 zet ik ook altijd bewust een fractie later dan hoort.
Niet vanwege het gebruik, maar meer voor het starten :+
Ik heb trouwens ook wel het idee dat het daardoor allemaal wat soepelerder loopt.
Verbruik hou ik al jaren niet meer bij, maar ik gok op ruim 1:22, op voornamelijk korte stukjes nog wel...

En electronica doe ik niet aan, contactpuntjes en carburateurs for life ! 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan