Vonkverbreders

RSVisch

MF veteraan
18 aug 2004
4.250
9
een kartonnen doos
Vraag ... heeft er iemand hier ervaring met vonk verbreders.
dit zijn kastjes die voor de bougie zet.

Dus je trekt je bougie dop van de bougie en draait hier de bougie dop van de kabel , hierop plaats je een kastje (vonkverbreder) en hieraan zit ook weer een stukje kabel en daar draai je dus weer de bougiedop op en deze druk je weer op de bougie!

Is dit slecht voor de motor of goed of enz .

weet iemand dit???
of heeft iemand hier ervaring mee??
 
Twinspark wil eigenlijk zeggen dat er twee bougies gemonteerd zijn, en niet een bougie met twee electroden, dit is dus duidelijk een heel ander verhaal.

Nouja, dan duospark, of hoe ze die dure niets-uithalende dingen dan ook mogen noemen.

Ook een bougie met twee electroden werkt niet zoals je waarschijnlijk denkt, de electrode die het dichts bij de centrale electrode ligt vonkt alleen maar tot het moment dat deze ver genoeg versleten is, en dan neemt de andere zijde het over.
Er wordt dus telkens maar 1 vonk gecreeerd, en geen 2 zoals weleens foutief gedacht wordt.

Da's toch niet waar volgens mij.
Ik heb vroeger op een van m'n brommers (in dit geval Honda MTX, 20mm Mikuni, 70cc Malossi, 70cc Proma-uitlaatje) nog eens ooit met zo'n twin/duo/multi/whatever-spark bougietje (merk/type weet ik niet meer) gespeeld omdat iemand me verzekerde dat ik daarmee een zware dip bij 5500rpm weg kon krijgen. Toen-ie erop zat dacht ik dat het scheelde, maar uiteindelijk zat dat tussen de oren.

Ik heb het ding toen later in een pot gezet met 8 bar perslucht erop (dat een bougie vonkt in de open lucht zegt nog weinig) om te kijken of de reparatie van 2e hand CDI units geslaagd was. Ik liet de bougie toen vonken op 100Hz (komt overeen met 6000rpm bij een 1-cylinder tweetakt), en ik zag toen wel degelijk 2 vonken verschijnen. Ik ben er vrij zeker van dat het niet afwisselend de ene en de andere electrode was. En ook bij handmatig eenmalig pulsen van de CDI zag ik twee vonken naar beide massa-electrodes.

'k zie het nut eigenlijk ook niet zo van meerdere vonken, zowel in tijd als vlak bij elkaar. Zo breng je het mengsel nog niet sneller of gelijkmatiger tot ontbranding. Bij 'twin-spark', met 2 bougies relatief ver uit elkaar, steek je wel het mengsel aan twee kanten aan, dus daar zal het wel zin hebben.

Een puur theoretische vraag: als je twinspark toepast (2 bougies dus), moet je dan de ontsteking verlaten? Ik zou zeggen van wel omdat vanwege de twee vlamfronten het totale mengsel eerder verbrand is.
 
Heb geen zin om alles te lezen, maar komt erop neer, sterkere (meer) vonk, dus warmere zuigers, denk aan hitteafvoer etc. maar de afstelling. loop um na, ik heb het ook gehad bij een oude GS, de verbranding werdt zo heet, dat het me de gaten in de zuigers brandde, ik had niks nagelopen, had me wijs laten maken dat het zomaar kon, nou ja, kon ook wel, gewoon weer een ander blok eronder gezet, is 2 jaar geleden

Meer benzine geven had ik moeten doen.
Reed normaal 2 x 17 km per dag ermee, geen nood.
Maar op een rit van 100 km vielen de gaten erin, dat was raar opkijken
 
Ik zou ze er op kunnen zetten en dan een run op de testbank kunnen laten maken.
En dan de nieuwe run vergelijken met mijn oude van 2weken geleden.
hierop stond ook het mengsel lucht verhouding in de uitlaat.

En op mijn RS250 heb ik er nooit problemen mee gehad , dus ... geen gaten in zuigers e.d.
 
Ik zou ze er op kunnen zetten en dan een run op de testbank kunnen laten maken.
En dan de nieuwe run vergelijken met mijn oude van 2weken geleden.
hierop stond ook het mengsel lucht verhouding in de uitlaat.

En op mijn RS250 heb ik er nooit problemen mee gehad , dus ... geen gaten in zuigers e.d.
Gelijk heb je meten is weten................... 8-) 8-)
 
lees ff & huiver, het zorgt voor een CDI multispark ontsteking
http://www.geocities.com/lucfoekema/IgnitionNL.html
full
 
Ik zou ze er op kunnen zetten en dan een run op de testbank kunnen laten maken.
En dan de nieuwe run vergelijken met mijn oude van 2weken geleden.
hierop stond ook het mengsel lucht verhouding in de uitlaat.

En op mijn RS250 heb ik er nooit problemen mee gehad , dus ... geen gaten in zuigers e.d.

Die gaten ben je alleen maar een te arme afstelling voor nodig, verder niks, want dan krijg je een veel hogere temp. in de verbarndingskamer, en dan smelten gewoon de zuigers.

Maar zoals je stelt, ff runnetje roppen, dan weet je zekers dat het goed is, dat had ik toen ook moeten doen
 
Da's toch niet waar volgens mij.
Ik heb vroeger op een van m'n brommers (in dit geval Honda MTX, 20mm Mikuni, 70cc Malossi, 70cc Proma-uitlaatje) nog eens ooit met zo'n twin/duo/multi/whatever-spark bougietje (merk/type weet ik niet meer) gespeeld omdat iemand me verzekerde dat ik daarmee een zware dip bij 5500rpm weg kon krijgen. Toen-ie erop zat dacht ik dat het scheelde, maar uiteindelijk zat dat tussen de oren.

Ik heb het ding toen later in een pot gezet met 8 bar perslucht erop (dat een bougie vonkt in de open lucht zegt nog weinig) om te kijken of de reparatie van 2e hand CDI units geslaagd was. Ik liet de bougie toen vonken op 100Hz (komt overeen met 6000rpm bij een 1-cylinder tweetakt), en ik zag toen wel degelijk 2 vonken verschijnen. Ik ben er vrij zeker van dat het niet afwisselend de ene en de andere electrode was. En ook bij handmatig eenmalig pulsen van de CDI zag ik twee vonken naar beide massa-electrodes.

'k zie het nut eigenlijk ook niet zo van meerdere vonken, zowel in tijd als vlak bij elkaar. Zo breng je het mengsel nog niet sneller of gelijkmatiger tot ontbranding. Bij 'twin-spark', met 2 bougies relatief ver uit elkaar, steek je wel het mengsel aan twee kanten aan, dus daar zal het wel zin hebben.

Een puur theoretische vraag: als je twinspark toepast (2 bougies dus), moet je dan de ontsteking verlaten? Ik zou zeggen van wel omdat vanwege de twee vlamfronten het totale mengsel eerder verbrand is.

Vreemd, ook ik heb zo'n opstelling ooit gemaakt, maar dan met 10 bar druk, hier was duidelijk te zien dat de electroden juist niet gelijktijdig vonkten.
Theoretish kan dat ook eigenlijk niet, de kortste weg wordt altijd het eerst genomen, als deze vonk dan overslaat, daalt de vonkspanning, en heeft de andere electrode dus al helemaal geen kans meer om over te springen.
De enige reden die ik kan bedenken waarom bij jou beide electroden van een vonk voorzien werden, is dat er misschien een zeer krachtige ontsteking aan vast zat.
(lees hoge spanning met veel amperes)

Twinspark wordt vaak toegepast omdat de verbrandingskamer niet optimaal van model is, of gewoonweg te groot (qua oppervlak) is.
En inderdaad, de ontstiking mag (soms) wat later komen, maar let op, het gaat erom dat de maximum cylinderdruk ontstaat op de gunstigste krukaspositie.
 
Waarom gaat een ontsteking kapot, er zitten geen bewegende delen in dus geen slijtage.
Nee het is meestal weerstand waardoor de boel doorbrandt.
Daarom moet je bougies op tijd vervangen en orginelen kabels + bougie doppen gebruiken.
Wil je harder koop dan een motor die harder gaat.
 
Die gaten in je zuigers komt meestal door pingelen. Het heeft er ook mee te maken hoe arm je mengsel is. Maar met pingelen slaan de gaten erin. Zuigers die smelten gebeurt niet zo gauw.

Ai, deze had ik ff gemist.
Gaten in je zuigers komen meestal door een te hete verbranding, of een slechte warmte-afvoer, dit gebeurt niet door pingelen., pingelen zorgt voor een hoge mechanische piekbelasting op je zuiger (lees in de verbrandingskamer) waardoor onderdelen kunnen scheuren of breken.
 
Dat was raar opkijken toen met dat gat in die zuiger, normaal reedt ik 2 x 17 km per dag op dat ding toen een ritje schoonoord, is 100 km, en 100 km terug, en 20 km voor thuis te zijn, in 1 x op drie poten, in een file,maar ook geheel op drie poten (na demontage een gat zo groot als een kwartje) de zuiger heb ik nog altijd bewaard, maar daar was de oorzaak de montage van de nieuwe bougie's met een veel sterkere vonk en een te arme afstelling, had ut ding nooit nagesteld.
Was een soes GS 500
 
Vreemd, ook ik heb zo'n opstelling ooit gemaakt, maar dan met 10 bar druk, hier was duidelijk te zien dat de electroden juist niet gelijktijdig vonkten.
Theoretish kan dat ook eigenlijk niet, de kortste weg wordt altijd het eerst genomen, als deze vonk dan overslaat, daalt de vonkspanning, en heeft de andere electrode dus al helemaal geen kans meer om over te springen.

Dat zou je wel verwachten. Toch heb ik vaker 2 vonken gezien, ook vanuit een simpel stuk draad naar een massa-elektrode.

BRISK heeft het ook over 'simultaneous spark-over on two surfaces and one airborne spark'. Niet dat ik ook maar ooit een BRISK bougie gezien heb, laat staaan eentje in bedrijf; het kan dus best eens onzin zijn.
http://www.briskplugs.com/products.aspx

Overigens kan het wel, althans in theorie. Die stukken metaal vormen een inductie en een kleine weerstand. Als de opbouw van vonk #1 snel genoeg gaat zou het kunnen gebeuren dat de spanning langzaam genoeg daalt om ook op een tweede plaats een vonk te produceren.

De enige reden die ik kan bedenken waarom bij jou beide electroden van een vonk voorzien werden, is dat er misschien een zeer krachtige ontsteking aan vast zat.
(lees hoge spanning met veel amperes)

In dit geval de standaard Honda MT/MB/MTX-OT CDI-unit. Ik voedde 'm met ongeveer 190V, ook niet belachelijk hoog.

Overigens heb ik ook nog eens ooit geexperimenteerd met een oude 12V Bosch bobine die pulsen kreeg van 350V. De vonk was extreem sterk, maar de bobine leefde niet lang :P

Twinspark wordt vaak toegepast omdat de verbrandingskamer niet optimaal van model is, of gewoonweg te groot (qua oppervlak) is.
En inderdaad, de ontstiking mag (soms) wat later komen, maar let op, het gaat erom dat de maximum cylinderdruk ontstaat op de gunstigste krukaspositie.

Dat snap ik. Maar omdat de benzine aan twee kanten aangestoken word zou je zeggen dat die maximale druk eerder ontstaat.
 
Dat zou je wel verwachten. Toch heb ik vaker 2 vonken gezien, ook vanuit een simpel stuk draad naar een massa-elektrode.

BRISK heeft het ook over 'simultaneous spark-over on two surfaces and one airborne spark'. Niet dat ik ook maar ooit een BRISK bougie gezien heb, laat staaan eentje in bedrijf; het kan dus best eens onzin zijn.
http://www.briskplugs.com/products.aspx

Overigens kan het wel, althans in theorie. Die stukken metaal vormen een inductie en een kleine weerstand. Als de opbouw van vonk #1 snel genoeg gaat zou het kunnen gebeuren dat de spanning langzaam genoeg daalt om ook op een tweede plaats een vonk te produceren.In dit geval de standaard Honda MT/MB/MTX-OT CDI-unit. Ik voedde 'm met ongeveer 190V, ook niet belachelijk hoog.

Overigens heb ik ook nog eens ooit geexperimenteerd met een oude 12V Bosch bobine die pulsen kreeg van 350V. De vonk was extreem sterk, maar de bobine leefde niet lang :PDat snap ik. Maar omdat de benzine aan twee kanten aangestoken word zou je zeggen dat die maximale druk eerder ontstaat.

Tja, ik zeg ook niet dat het niet kan, maar ik heb 't iig nog nooit gezien, en theoretisch is het eigenlijk ook niet mogelijk bij een normale/lage vonkspanning.

De brisk bougies gaan ook wel eens onder de noemer 'glijvonk bougies' ik heb ze weleens ingekocht en gemonteerd, maar geen voelbaar verschil ervaren, wel moet ik zeggen dat ik indertijd niet over een testbank beschikte, dus meten kon ik 't niet.
Ook het brandstofverbruik daalde niet, dus ik zie vooralsnog geen reden om er warm voor te lopen.

Ik denk dat 't in theorie gewoonweg niet kan, al ben ik niet kundig genoeg om 't uit te rekenen.,als de vonk het eerst overslaat op de kortste afstand (minste weerstand) kan het onmogelijk daarna nog op een andere plaats overslaan omdat dan de vonkspanning reeds is gedaald, en de afstand van de tweede vonkbrug gewoonweg groter is (meer weerstand) dan bij de eerste.

De voedingsspanning van een cdi unit is normaliter 12-15 volt, geen 190 volt.
Als je de primaire voedingsspanning van de bobine bedoelt, dan lijkt 't er meer op, die ligt (meestal) tussen de 200 en 300 volt.

350 volt aanstuurspanning is idd ook wel een beetje te hoog voor een reguliere bobine.....

Klopt!
 
Mijn antwoord lijkt me duidelijk, het is overtollig gewicht wat geen meerwaarde geeft.
Het geld kun je trouwens beter opzuipen met je vrienden, dan heb je er tenminste nog wat lol aan...........

hier ben ik het helemaal mee eens.

Meestal monteren ze die zooi tegelijkertijd met nieuwe bougies.
Dan gaan ze grote verhalen vertellen dat het zo goed werkt, terwijl de oude bougies helemaal gaar waren.


ps, een mille heeft 2 bougies per cilinder (ik weet niet of dit al duidelijk was)
 
Ik denk dat 't in theorie gewoonweg niet kan, al ben ik niet kundig genoeg om 't uit te rekenen.,als de vonk het eerst overslaat op de kortste afstand (minste weerstand) kan het onmogelijk daarna nog op een andere plaats overslaan omdat dan de vonkspanning reeds is gedaald, en de afstand van de tweede vonkbrug gewoonweg groter is (meer weerstand) dan bij de eerste.

Tenzij de vonken beide binnen zeer korte periode ontstaan. Dan zou het in theorie wel kunnen.

De voedingsspanning van een cdi unit is normaliter 12-15 volt, geen 190 volt.

Niet bij brommertjes. Deze werken met een spanningsspoel (die de condensator oplaad) en ontsteekspoel (die de thyristor ontsteekt).

Omdat bij die units niet gewerkt word met het verbreken van de stroomkring om een vonk te genereren, is een hogere spanning nodig.

Als je de primaire voedingsspanning van de bobine bedoelt, dan lijkt 't er meer op, die ligt (meestal) tussen de 200 en 300 volt.

Normaal ontstaat die hoge spanning doordat de 12V plots onderbroken word. De spanning over een spoel is, uit m'n hoofd dus niet noodzakelijk 100% correct, U=L.dI/dt. Als I nu zeer plotseling verandert, dan zal U ook plotseling sterk veranderen.

350 volt aanstuurspanning is idd ook wel een beetje te hoog voor een reguliere bobine.....

Dat is waar; ik was gewoon aan het klooien. 'Wat zou er gebeuren als....'
:)
 
Ik denk dat een vonk verbreder ook weinig uit zal halen voor een 4 takt.

Zelf zit ik meer te wachten op deze bougies voor motoren

UHDR12ZC.gif


Ik heb ze in mijn auto zitten en deze trekt er beter door en loopt merkbaar zuiniger.
Bij dit systeem snap ik ook nog wel dat het winst op levert omdat die achterlijke electrode niet meer aan de onderkant zit. De electrode levert eigenlijk een verbranding op in de straal waar de electrode niet zit alles achter de electrode wordt minder goed ontbrand. Eigenlijk vrij logisch lijkt mij.

Daarom snap ik ook niet dat er nu bougies in auto's geplaatst worden met 3 electrodes, dit zou een betere vonk op moeten leveren, maar die vonk heeft een minder goede sprijding dus levert het volgens mij niks extra op en kost het alleen maar vermogen en brandstof (Zou ook wel verklaren waarom nieuwe auto's alleen maar duurder lopen in plaats van zuiniger, ondanks dat ze nog eens arm afgesteld staan)

P.S. Als je gewoon meer power uit je motor wilt halen kan je beter bij elke 10 liter benzine een beetje methanol mengen ;) Moet je eens kijken hoe dat trekt.
Wekte ook prima op een zundapje enige nadeel is dat methanol zich met olie mengt en je smering dus minder wordt. Maar met een 4 takt heb je daar gelukkig zo goed als geen last van :P
 
Tenzij de vonken beide binnen zeer korte periode ontstaan. Dan zou het in theorie wel kunnen.Niet bij brommertjes. Deze werken met een spanningsspoel (die de condensator oplaad) en ontsteekspoel (die de thyristor ontsteekt).

Omdat bij die units niet gewerkt word met het verbreken van de stroomkring om een vonk te genereren, is een hogere spanning nodig.Normaal ontstaat die hoge spanning doordat de 12V plots onderbroken word. De spanning over een spoel is, uit m'n hoofd dus niet noodzakelijk 100% correct, U=L.dI/dt. Als I nu zeer plotseling verandert, dan zal U ook plotseling sterk veranderen.Dat is waar; ik was gewoon aan het klooien. 'Wat zou er gebeuren als....'
:)

Das dus het verschil tussen de MCI & de CDI. Maar bij de MCI duurde de vonk langer (voor lager TPM) en bijde CDI was de vonk groter (hoge TPM). Daarom pasten ze een mutlispark CDI vonk toe. Dan heb je een grote vonk, inclu een "langer" functioneren.

Zelf kan ik niet helemaal verklaren waarom de MCI langer ontsteekt dan de CDI. Maar ben iig pro multispark CDI
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan