viertakt werkt heel anders dan tweetakt.
Bij een viertakt motor heb je 4 slagen per cyclus.
Als de zuiger naar beneden gaat wordt via de inlaatklep brandbaar mengsel in de cilinder gezogen. Op het onderste punt van de zuiger sluit de inlaatklep en wordt het mengsel gecomprimeerd zodra de zuiger weer naar boven gaat. Eenmaal bovenin wordt het mengsel ontstoken en ontstaat de arbeidsslag, de zuiger wordt naar beneden gedrukt, eenmaal onderaan opent de uitlaatklep en wordt het mengsel naar buiten geduwd. Vanaf hier begint de cyclus opnieuw.
Er zijn dus 4 slagen (= 2 omwentelingen) per arbeidsslag.
Een tweetaktmotor heeft geen inlaat of uitlaatkleppen. Een 2taktcilinder bevat poorten op bepaalde plekken (zijn gewoon gaten eigenlijk) die ervoor zorgen dat er mengsel in en uit de cilinder kan.
Het mengsel komt eerst vanaf de carburateur in het carter (onder de cilinder dus) en dan via spoelpoorten in de verbrandingsruimte.
De zuiger gaat naar beneden, er ontstaat druk onder de cilinder. Op een gegeven moment sluit de zuiger de inlaatpoort niet meer af en stroomt het mengsel de cilinder binnen. De zuiger gaat weer omhoog en sluit de inlaatpoort. Het mengsel ontbrandt zoals bij een viertaktmotor, ongeveer als de zuiger op zijn bovenste punt is. Terwijl de zuiger omhoog gaat wordt er ook nieuw mengsel onder de cilinder gezogen (in het carter dus).
Na de verbranding gaat de zuiger weer omlaag en opent na verloop van tijd de uitlaatpoort. Het uitlaatgas stroomt deels weg, maar wordt ook weggespoeld door nieuw instromend 'vers' mengsel.
Zoals je mss begrijpt staan de inlaat en uitlaatpoort dus tegelijk open. Een deel van het mengsel zal dus via de uitlaat weer verdwijnen (daar hebben ze de expansieuitlaat voor bedacht maar daar ga ik nu niet op in).
Een 2takt motor verbrandt dus per omwenteling zijn mengsel, terwijl een viertakt het per 2 omwentelingen doet. Bij gelijk toerental levert een 2takt dus relatief meer vermogen.
Dit is het verschil in werking.
Een tweetaktmotor haalt uit een bepaald aantal cc meer vermogen dan een viertaktblok omdat hij 2x zoveel verbrandingen heeft t.o.v. een viertakt.
Vandaar dat een 400cc viertakt gelijk staat aan een 125cc tweetakt (bij wijze van spreken natuurlijk).
Een viertakt smeert het bigend (drijfstangoog wat met de krukas verbonden is) dmv een oliebad of door olie er heen te pompen. Bij een tweetakt kan dit niet, omdat het mengsel ook het carter passeert. Hier kan zich dus sowieso geen oliebad bevinden.
Ook de krukaslagers worden op deze manier gesmeerd.
Om bij een tweetakt toch voldoende smering te geven aan bigend, lagers en cilinderwand wordt er olie met de benzine gemengd. Deze olie komt met de benzine in het carter en smeert de boel daar. Daarna komt het uiteraard met de benzine in de cilinder terecht en wordt het verbrand. Vandaar dat een tweetakt altijd rookt (milieueisen!).
Hierdoor moet je dus altijd de zogenaamde mengsmering tanken. Dat is dus gewoon benzine met speciale tweetaktolie.
Kun je tegenwoordig bijna nergens meer tanken, en al helemaal niet voor een crosser. Dat zul je zelf moeten mengen.
Vandaar dat een tweetakt voor op de weg niet echt lekker is qua tanken enzo.
Een tweetakt is ook veel piekerig qua vermogen, een viertakt heeft een veel bredere vermogensafgifte.
ehh...wat kan k verder nog vertellen.
zullen uiteraard paar puntjes rechtgezet worden door andere mensen....
viertakt is gewoon lekker voor op de weg.
owja, qua slijtage, een tweetakt slijt meer, draait hogere toerentallen en een crossmotorblok is zodanig getuned dat vermogen prioriteit heeft boven slijtvastheid.
Voordeel van tweetakt is dat het hele simpele lichte motoren zijn (hoeven geen kleppen aanwezig te zijn en geen mechanisme dat de kleppen bedient). Hier is dus makkelijk een zuigertje te vervangen.
Ook zijn de onderdelen stukken goedkoper dan van een viertakt (uitzonderingen daargelaten)
Een viertakt is veel zwaarder uitgevoerd omdat er kleppen zitten in de kop en deze kleppen ook bediend moeten worden dmv een nokkenas enz.
Complexe motoren dus, veel onderdelen, dus kan er ook veel stukgaan als het fout gaat.
Onderdelen voor een viertakt vind ik stukken duurder dan voor een tweetakt. Een viertakt slijt vaak wat minder (zijn ook weer uitzonderingen
)
Ik zou toch voor viertakt gaan.
Hoop je zo een beetje geholpen te hebben...als je nog specifieke vragen hebt stel je ze maar. Heb verder geen ervaring met KTM enzo, maar qua werking van motoren enzo weet ik aardig wat (
)
edit: onderhoud zie ik net nog.
Viertakt bestaat het onderhoud het meest uit tijdig olie verwisselen en de kleppen stellen. De kleppen hebben een bepaalde speling zodat deze niet open blijven staan als de motor warm is (en de kleppen dus uitzetten)...
Wat er op langere duur vervangen kan worden is de zuiger, klepseals (rubberen afdichtingen op je klepstelen) en allerlei grut.
Bij een tweetakt moet je redelijk vaak je zuiger vervangen, mede omdat het zoveel toeren draait. Tweetaktmotoren hebben áltijd olie nodig die ze meeverbranden, maar het blok bevat ook nog olie, dat zal ongetwijfeld ook redelijk vaak vervangen moeten worden (kopp. platen die verslijten enzo)...
Het ligt er puur aan waarvoor je de motor wilt gebruiken. Puur voor de cross, raggen enz...zou ik mss een tweetakt nemen. Lekker licht, veel vermogen. Maar voor op de weg zou ik zeker een viertakt nemen, dan maar een paar kilo meer, maar wel een goed te doseren vermogen, gewoon benzine aan de pomp tanken...