Adventure reis- en rallypreparatie, merk onafhankelijk

De paar kg's merk je niks van. Wel slaat een 2 takt veel minder makkelijk af en is krachtiger diep onderin. Veel makkelijker voor de beginner dan een 4T.
In bergklim omstandigheden dan he.
 
Ik ben net terug van een weekje bergen oprijden in zuid Frankrijk met de 500.

Met Michelin desert race echt geen doen, veel te hard karkas en geen grip zodra het nat werd.

Gelukkig had ik nog een extra set wielen bij me, weliswaar setje gebruikte endurobanden erop maar desondanks viel het niet tegen met hoeveel gemak de 500 omhoog komt.

Op de smalste geitenpaadjes naast de afgrond zou ik wel graag zachtere mousse en banden hebben gehad, maar al met al was ik onder de indruk.

Vork stond wel te hoog, het was de bedoeling om vooral snelle stukken te rijden, dus volgende keer wat doorsteken.

Ik vraag me af hoeveel makkelijker een 300 EXC-W omhoog gaat...want het was wel ERG leuk, bergbeklimmen met een motor!
Een dessrt is echt gevaarlijk bij regen.
Ben er paar keer goed mee op m.n muil gegaan van de boot af in marokko.
En de band is ook schandalig duur geworden rond de €180 achter waanzin.
 
Een dessrt is echt gevaarlijk bij regen.
Ben er paar keer goed mee op m.n muil gegaan van de boot af in marokko.
En de band is ook schandalig duur geworden rond de €180 achter waanzin.
Als je met de 300 gaat voel ik me net beetje Graham Jarvis:P
 
Ik ben net terug van een weekje bergen oprijden in zuid Frankrijk met de 500.

Met Michelin desert race echt geen doen, veel te hard karkas en geen grip zodra het nat werd.

Gelukkig had ik nog een extra set wielen bij me, weliswaar setje gebruikte endurobanden erop maar desondanks viel het niet tegen met hoeveel gemak de 500 omhoog komt.

Op de smalste geitenpaadjes naast de afgrond zou ik wel graag zachtere mousse en banden hebben gehad, maar al met al was ik onder de indruk.

Vork stond wel te hoog, het was de bedoeling om vooral snelle stukken te rijden, dus volgende keer wat doorsteken.

Ik vraag me af hoeveel makkelijker een 300 EXC-W omhoog gaat...want het was wel ERG leuk, bergbeklimmen met een motor!
Waar blijven de foto's ?
 
Ja en nee. Niet voor niks dat Bilstain 90+% 2T is. En de meesten op een 4T daar die een keer een 2T proberen zijn er heel lovend over.
Ik dacht altijd dat dat vooral was omdat de pro's dat rijden.
Ik ben zelfs voor trial fan van 4 takt.

Maar absoluut zeker dat een goede rijder in extreme, trage, technische situaties beter presteert op een 2 takt, anders zou 90% van het competitieveld er niet op rijden.
 
Nee hoor heb een 300 2 takt gehad.
Grootse plannen samen met m.n maatje reisgenoot.
Helaas 5 jrgeleden een zware whiplash.
En einde motorhobby maar ook vooral einde loopbaan.
Nu volledig afgekeurd en dat is één. Groot drama.
Niet ik maar m.n maat 10 jr jonger als ik.
Nu rijd ik de 500 ook mooi voor reisvakanties.
Maar de 2 takt is superieur.
En nu met injectie nog superzuinig ook.
Mijn 2 takt reed 1:7 kwam later bleek door scheur in zuigerhemd.
 
Laatst bewerkt:
IMG-20151212-WA0002.jpeg
IMG_20150926_114310414.jpg
DSC_0489.jpg
IMG_20150829_132536451.jpg

Toen tijdje 690 ook geweldig maar niet voor technisch werk.
En nu de 500excomdat ik de 690 niet kan optillen met m.n verrotte schouder.
 
De beste motor is die onder je kont, het belangrijkste is dat je'r mee rijdt.
Misschien eens een adventure 300 opbouwen?
 
De beste motor is die onder je kont, het belangrijkste is dat je'r mee rijdt.
Misschien eens een adventure 300 opbouwen?
Ik had goede hoop voor de ktm 500 adventure twin.
Maar Pierer of hoe heet die ouwe? Heeft de stekker eruit getrokken schäde.
 
De paar kg's merk je niks van. Wel slaat een 2 takt veel minder makkelijk af en is krachtiger diep onderin. Veel makkelijker voor de beginner dan een 4T.
In bergklim omstandigheden dan he.
Dat zeg je, maar als je 'm maar vaak genoeg op moet tillen dan helpen die paar kilo's verschil wel op het grote geheel.

Minder snel afslaan is een voordeel, maar heb ik überhaupt weinig last van.
 
Een dessrt is echt gevaarlijk bij regen.
Ben er paar keer goed mee op m.n muil gegaan van de boot af in marokko.
En de band is ook schandalig duur geworden rond de €180 achter waanzin.
Ben er ook al een keer hard mee gecrashed toen ik van een droge zandbak een modderpoel in reed...voorkant was direct weg.

Bergop nul grip, berg af trouwens ook niet, desondanks lukte het wel maar was hard werken. Met de andere wielen ging het zoveel makkelijker.
 
Ja de naam zegt het al woestijn.
Rij met mitas C02 kost me €72 en mag voor mij qua prijs 3 x minderpresteren maar dat doet hij niet :t
Met regen nog niet veel ervaring.
Wat me wel opvalt op de 690 voel je niet zoveel verschil qua band.
Ze slijten wel extreem snel.
Met de 500 voel je veel meer wat de motor doet.
Dus je moet echt wat langer wennen aan je band.
Motor lijkt er gevoeliger voor.
Zal ook komen door dat hij zo 35 kg minder weegt als de 500.
Mijn 690 sloeg vaak af juist op de momenten dat je het niet kon gebruiken.
Met gevolg dat je omkukelt.
De 500 kan je veel meer afsmoren.
En dat rijd voor een prutser als ik gewoon makkelijker.
Tis ondertussen wel extreem hoor de Erzberg wat afzien zeg respecta.
 
Dat zeg je, maar als je 'm maar vaak genoeg op moet tillen dan helpen die paar kilo's verschil wel op het grote geheel.

Minder snel afslaan is een voordeel, maar heb ik überhaupt weinig last van.
Er zit wel 6 hele kg's in die ook nog laag zitten. Als dat de beperkende factor moet zijn...

In Bilstain zomerdag zie je ook vaak zat 4T de koelvloeistof uit spuiten. In het echt krappe trage spul worden ze gewoon veel warmer en is het lastiger om ze aan te houden onderin. Echter op reis zijn ze gewoon beter handelbaar en onderhoudsvriendelijker.
Al vraag ik me wel af hoe zo'n moderne 300 met balansas (lopen niet zo trillerig) het doet op reis.
Ze zitten inmiddels al op ruim 100 uur op een zuiger bij Amateur cross en enduro gebruik. 100 uur 60 km/h gemiddeld is toch 6000 km op reis. Mijn 250 Beta zuiger heb ik er met bijna 140 uur uit gehaald en die was nog prima.
Op reis dus wel prima 150uur/9000 km op de zuiger. Zuiger wissel is een half uurtje. 2T olie in de menger dus hoef je ook amper naar om te kijken, dat smeert hij bij rustig gebruik 1 op 80/120 bij.
Al met al geen gekke reis getallen.
 
Laatst bewerkt:
Er zit wel 6 hele kg's in die ook nog laag zitten. Als dat de beperkende factor moet zijn...

In Bilstain zomerdag zie je ook vaak zat 4T de koelvloeistof uit spuiten. In het echt krappe trage spul worden ze gewoon veel warmer en is het lastiger om ze aan te houden onderin. Echter op reis zijn ze gewoon beter handelbaar en onderhoudsvriendelijker.
Al vraag ik me wel af hoe zo'n moderne 300 met balansas (lopen niet zo trillerig) het doet op reis.
Ze zitten inmiddels al op ruim 100 uur op een zuiger bij Amateur cross en enduro gebruik. 100 uur 60 km/h gemiddeld is toch 6000 km op reis. Mijn 250 Beta zuiger heb ik er met bijna 140 uur uit gehaald en die was nog prima.
Op reis dus wel prima 150uur/9000 km op de zuiger. Zuiger wissel is een half uurtje. 2T olie in de menger dus hoef je ook amper naar om te kijken, dat smeert hij bij rustig gebruik 1 op 80/120 bij.
Al met al geen gekke reis getallen.
6 kg is niet de beperkende factor natuurlijk, maar alle beetjes helpen wel.

Ik zou nooit reizen met een tweetakt, maar puur om de berg op te rijden is het wel een aantrekkelijk idee...

Ik heb er veel gehad in het verleden, maar een 300 TBI zal wel niet te vergelijken zijn.
 
6 kg is niet de beperkende factor natuurlijk, maar alle beetjes helpen wel.

Ik zou nooit reizen met een tweetakt, maar puur om de berg op te rijden is het wel een aantrekkelijk idee...

Ik heb er veel gehad in het verleden, maar een 300 TBI zal wel niet te vergelijken zijn.
Ik zou ook niet gauw op reis gaan met een 2T. De 990 leent zich daar veel beter voor. Paar kofferrekjes dr aan en die motor gaat overal mee naartoe.
 
Met de 990 kom jij niet waar de 2 t wel komt.
En dat bedoelt Buelblkke ook vermoed ik.
Dat vind ik ook het mooiste van de off road vakanties.
Niet die saaie asfalt km. of met 2 vingers in je neus double tracks rijden.
Nee afzien en vast komen te zitten in een bosje waar je denkt niet meer uit te komen.
Of moeilijke single track.
Ik bak er niks van maar dat boeit niet.
Je geniet wel met volle teugen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MIOB
Ik vermoed dat het voordeel van 2T tov.4T is dat je dubbele hoeveelheid arbeidsslagen hebt.
Dus veel directer vooral op die steile berghelligen die ze rijden.
Ik trial niet maar dat lijkt me het voordeel van 2t boven 4t.
 
Ik vermoed dat het voordeel van 2T tov.4T is dat je dubbele hoeveelheid arbeidsslagen hebt.
Dus veel directer vooral op die steile berghelligen die ze rijden.
Ik trial niet maar dat lijkt me het voordeel van 2t boven 4t4t.
Klopt.

Maar ik ben met de 500 de allerkrapste singletrails omhoog gegaan, en dat deed 'ie zonder mankeren dus het kan prima.

Onderweg een mix van natte vette klei, leisteenpuin, zand en rots, en ging allemaal, zelfs op te harde banden.

Hoe stijl het ook werd, ding tractort gewoon omhoog.
 
Met de 990 kom jij niet waar de 2 t wel komt.
En dat bedoelt Buelblkke ook vermoed ik.
Dat vind ik ook het mooiste van de off road vakanties.
Niet die saaie asfalt km. of met 2 vingers in je neus double tracks rijden.
Nee afzien en vast komen te zitten in een bosje waar je denkt niet meer uit te komen.
Of moeilijke single track.
Ik bak er niks van maar dat boeit niet.
Je geniet wel met volle teugen.
Maat was vast komen te zitten met een 620 rally, hebben we spanbanden aan de vork gebonden en de andere kant aan het frame van de Beta van andere maat, vervolgens met twee man op de Beta voor extra tractie de KTM eruit getrokken.

Heerlijk!
 
Klopt, mijn KTM leent zich totaal niet voor krap of steil werk.
Laat staan zand...

Maar gekheid er af, op vakantie waarbij er geen bus/trailer mee is doe je toch snel iets voorzichtiger. Ben na het 1e jaar (toen mijn kunde gewoon echt beginner was) zelden situaties tegen gekomen die ik met de enduro met bagage wel zou doen.
Buiten dat vind ik het wel heerlijk de enduro's achter in de bus te gooien, naar een mooi terrein/land te gaan en daar rond te kutten. Het ''mag dan ook kapot'' gezien onderdelen en gereedschap in de bus liggen.

Je komt uiteindelijk met de enduro 2T of 4T overal. De 2T heeft alleen als voordeel dat je onderin de toeren dus elke rotatie een klap hebt en hij daardoor veel makkelijker aan blijft. Koop je iets puur voor klim en klauter werk ben je met een 2T gewoon makkelijker en goedkoper af, die kop continue heet is wel een dingetje aldus een aantal (ex) 4T eigenaren die veel Bilstain enz rijden.
Laatst op Bilstain met een 450 4T gereden en daarbij heb je toch een aanzienlijk hogere snelheid en ben je veel drukker met de koppeling dan met een 2T.
 
Temperatuur en koppeling blijken ook in zand (Touquet) een groot voordeel van de 2T.
 
Terug
Bovenaan Onderaan