Voordeel droge koppeling?

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Gewoon even voor de weet...... ik ben nieuwschierig ;)

Kan iemand mij het voordeel uitleggen van een droge koppeling?
Ik kan er namelijk zelf geen een verzinnen, op eentje na en dat is dat er maar 1 of 2 koppelingsplaten gebruikt worden(meestal) bij een droge koppeling.

Verder een 'natte' koppeling word beter gekoeld en schoongehouden omdat ie nat is, hierdoor zijn er dus hogere prestaties mogelijk.

Waarom worden er dan in deze dagen nog steeds motoren gemaakt met droge koppelingen?(Is het bij Ducati om de karakteristiek te behouden?)
 
K'zie geen meneer..............
Waarom heeft een 1098 een droge en een 848 een natte ?

De Kale

als eerste een misverstand uit de wereld helpen, een droge koppeling is zwaarder dan een natte koppeling(koppeling 848 is 1 kilo lichter)

Daarom is ook de 848 voorzien van een natte koppeling. Daarnaast proberen ze het geluid wat te dempen(milieuregels) en proberen ze mensen van japanners over te halen om ducati te gaan rijden.

Ik denk dat er echter ook een kit komt om de 848 van een droge koppeling te voorzien.

Voordeel van de droge koppeling is dat het meer vermogen aankan, voordat deze gaat slippen.

Bij een ducati heb je ongeveer evenveel platen nodig als bij een natte koppeling dus meer dan 1 of 2.

Bij een bmw is meer een koppeling vergelijkbaar met een auto gebruikt. 1 frictieplaat en een drukgroep.

En het geluid van de ducatikoppeling is echt niet nodig hoor, het zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat de korf sneller slijt, hierdoor meer onderhoudskosten(en weer een reden om bij de 848 een natte koppeling te plaatsen)

Je hebt verder geen vervuiling van je olie bij een droge koppeling
 
Laatst bewerkt:
in de racerij heeft het ook te maken met dat een droge koppeling word gecombineerd met een versnellingsbak van het cassette-type. Hierbij kan het hele binnenwerk (de tandwielen) in één keer verwijderd en vervangen worden. Dit om aan te passen op een soort circuit snel/bochtig

ik heb ook een rg500 thuis staan, deze heeft ook een nette koppeling(kan wel omgebouwd worden) en een casette type versnellingsbak, maakt dus niet echt uit. en voor een versnellingsbakwissel moet toch de olie eruit.
 
als eerste een misverstand uit de wereld helpen, een droge koppeling is zwaarder dan een natte koppeling(koppeling 848 is 1 kilo lichter)

Daarom is ook de 848 voorzien van een natte koppeling. Daarnaast proberen ze het geluid wat te dempen(milieuregels) en proberen ze mensen van japanners over te halen om ducati te gaan rijden.

Ik denk dat er echter ook een kit komt om de 848 van een droge koppeling te voorzien.

Voordeel van de droge koppeling is dat het meer vermogen aankan, voordat deze gaat slippen.

Bij een ducati heb je ongeveer evenveel platen nodig als bij een natte koppeling dus meer dan 1 of 2.

Bij een bmw is meer een koppeling vergelijkbaar met een auto gebruikt. 1 frictieplaat en een drukgroep.

En het geluid van de ducatikoppeling is echt niet nodig hoor, het zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat de korf sneller slijt, hierdoor meer onderhoudskosten(en weer een reden om bij de 848 een natte koppeling te plaatsen)

Je hebt verder geen vervuiling van je olie bij een droge koppeling
Je spreekt jezelf tegen....
Een droge koppeling is wel degelijk lichter te construeren daar een droge koppeling meer vermogen aan kan.
En het vermogen wat eenkoppeling aankan staat in directe relatie met de afmetingen.
De vergelijking van de 1098 en de 848 koppeling gaat niet op daar de 1098 koppeling veel meer vermogen aan moet kunnen en je niet weet wat de verhouding van de primaire overbrenging is.
 
Eh,

Droge koppeling vervuilt de motor-olie niet en je kan bij een droge koppeling frictieverlagende dopes aan de olie toevoegen.

Daarom gaat de (natte) koppeling van een motorfiets slippen als je er auto-olie ingooit.
Ja, was in ieder geval erg fijn voor mijn omstreeks 1992 al tamelijk oude bromscootertje PK50 van Vespa; in mijn onwetendheid had ik, gelukkig dus straffeloos, teflon-toevoeging in de versnellingsbak-olie gestopt en het beestje liep de daaropvolgende ruim 2 jaren "als een nieuwe", zonder nog enig metaal-achtig bijgeluid èn 2km/u harder, in deze "klasse" toch ook niet te versmaden.

Maar misschien gaan, bij gelijke en enigszins sportieve rijstijl, natte platen langer mee dan droge ??? Ook: kansen op "kleven" en andere smeringloze storingen/slijtages/defecten?
En/of: hoe gevoelig voor slijtage/beschadiging/doorlekken is zo'n extra scheiding van carters, die op een iets forsere tweewieler toch ook liefst nog eens ruimte- en gewichtsbesparend zal moeten blijven?
 
Ja, was in ieder geval erg fijn voor mijn omstreeks 1992 al tamelijk oude bromscootertje PK50 van Vespa; in mijn onwetendheid had ik, gelukkig dus straffeloos, teflon-toevoeging in de versnellingsbak-olie gestopt en het beestje liep de daaropvolgende ruim 2 jaren "als een nieuwe", zonder nog enig metaal-achtig bijgeluid èn 2km/u harder, in deze "klasse" toch ook niet te versmaden.

Maar misschien gaan, bij gelijke en enigszins sportieve rijstijl, natte platen langer mee dan droge ??? Ook: kansen op "kleven" en andere smeringloze storingen/slijtages/defecten?
En/of: hoe gevoelig voor slijtage/beschadiging/doorlekken is zo'n extra scheiding van carters, die op een iets forsere tweewieler toch ook liefst nog eens ruimte- en gewichtsbesparend zal moeten blijven?

Je kan die dingen straffeloos doen als het blok niet te krachtig en de koppeling overbemeten is.

In mijn Suz. VX800 uit het grijze verleden heb ik ooit slick50 gegoten. Nooit iets gemerkt van slippende koppeling. Overigens ook niet dat de motor beter liep. De motor heeft zijn rondjes nog jaren gedraait.
 
Een droge koppeling is relatief makkelijk te vervangen. Ik weet niet hoe het met natte koppelingen gaat .

De koppeling van mijn voormalige BMW is zeker 92.000 km meegegaan, en die was beslist nog niet op zijn eind. Dus wat levensduur betreft gaan ze toch redelijk lang mee.

Elk systeem zal zo zijn voor en nadelen hebben, als het alleen maar nadelen zijn dan was een dergelijke constructie allang verleden tijd.

bij je bmw moet de bak eraf (en alles wat daarbij hoort) dat is toch al gauw paar uurtjes werk.
mij de meeste natte platen koppeling hoeft alleen je koppelingsdeksel eraf, in een half uurtje is de koppeling vervangen :)
 
Je spreekt jezelf tegen....
Een droge koppeling is wel degelijk lichter te construeren daar een droge koppeling meer vermogen aan kan.
En het vermogen wat eenkoppeling aankan staat in directe relatie met de afmetingen.
De vergelijking van de 1098 en de 848 koppeling gaat niet op daar de 1098 koppeling veel meer vermogen aan moet kunnen en je niet weet wat de verhouding van de primaire overbrenging is.

hij is wel lichter te construeren, maar in de 848 kon de koppeling lichter gemaakt worden als natte koppeling t.o.v. een droge.

Dit zijn gegevens die ducati zelf heeft verkondigd.
--------------------------------

Voor de 1098 zou je misschien een grotere koppeling nodig hebben vanwege het vermogen, maar de koppeling op een 749 en 999 zijn gelijk terwijl de vermogens heel verschillend zijn.

dus zou die van een 1098 ook wel eens gelijk kunnen zijn aan die van een 848
 
Laatst bewerkt:
hij is wel lichter te construeren, maar in de 848 kon de koppeling lichter gemaakt worden als natte koppeling t.o.v. een droge.

Dit zijn gegevens die ducati zelf heeft verkondigd.
--------------------------------

Voor de 1098 zou je misschien een grotere koppeling nodig hebben vanwege het vermogen, maar de koppeling op een 749 en 999 zijn gelijk terwijl de vermogens heel verschillend zijn.
De krachten die een koppeling te verwerken krijgt zijn ook afhankelijk van de primaire overbrengverhouding.
Je kunt dus niet zonder meer die twee koppelingen met elkaar vergelijken.
 
hij is wel lichter te construeren, maar in de 848 kon de koppeling lichter gemaakt worden als natte koppeling t.o.v. een droge.

Dit zijn gegevens die ducati zelf heeft verkondigd.
--------------------------------

Voor de 1098 zou je misschien een grotere koppeling nodig hebben vanwege het vermogen, maar de koppeling op een 749 en 999 zijn gelijk terwijl de vermogens heel verschillend zijn.

dus zou die van een 1098 ook wel eens gelijk kunnen zijn aan die van een 848

bel ducati even en vertel ze dat als ze de koppeling direkt op de krukas monteren ze de koppeling nog lichter kunnen uitvoeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan