voortgezette rijopleiding ?

Esrich

MF'er
14 okt 2008
210
0
Asten
Ik ben in aug. 2008 gelaagd voor rijbewijs A.
ik zit er aan te denken om (in het voorjaar van 2009) een voortgezette rijopleiding te volgen.

Iemand suggesties ?

gr.
 
VRO-1 om mee te beginnen :Y

Levert vaak ook nog wel wat korting op op je verzekeringspremie (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij). Sowieso moet je VRO-1 gedaan hebben voordat je aan VRO-2 mág deelnemen.

Nadeel is dat het alleen nog maar in Lelystad gedaan wordt.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat doe je daar dan eigenlijk op zo'n VRO..

Als het de hele dag zelfde is als een soort AVB examen training dan hoeft het voor mij niet zo.. Vond daar namelijk geen zak aan..
 
Maar wat doe je daar dan eigenlijk op zo'n VRO..

Als het de hele dag zelfde is als een soort AVB examen training dan hoeft het voor mij niet zo.. Vond daar namelijk geen zak aan..

Ik ben namelijk ook benieuwd wat je op zo'n VRO allemaal doet !
Het AVB vond ik eigenlijk wel leuk om te doen, alleen die k...e langzame slalom
maar goed.,
wat leer je eigenlijk op de VRO
(VRO 1 en 2 ?)
 
VRO-1 is een dagprogramma. Voor de lunch nog wel wat AVB-achtige dingen herhalen (straatje keren, slalom, remtechnieken). Maar ook wat meer spannende dingen zoals over een wipwap rijden en over obstakels rijden (ook met losse handen). Al met al allemaal dingen om spelenderwijs te leren hoe je motor reageert in bepaalde situaties.

Op weg naar de lunchlocatie deden we nog wat rek- en strekoefeningen op de motor, ook leuk!

Na de middagpauze was het bochtentechniek oefenen. Dat betekent dus boenderen achter de instructeur aan over een afgesloten circuit! :} Dat was wel hip...

Al met al een leuke dag met de motor bezig zijn. En vooral ook leerzaam, want vooral die bochtentechniek pas ik nu dagelijks toe en maakt het toch een stuk veiliger...

Nog ff wat sfeerplaatjes:
VRO-1.jpg

VRO-3.jpg

VRO-2.jpg


Het is overigens wel weer twee jaar geleden dat ik dat gedaan heb, dus wellicht is de training nu wat anders...
 
Laatst bewerkt:
de wipwap was er uit toen ik em deed (juni dit jaar). verder leuke en leerzame dag gehad, en ook ik gebruik de bochtentechnieken nu een stuk vaker (zeker op dijkjes enzo)

denk alleen wel dat het voor mij méér nut had gehad om het wat later te doen, 8 maanden na slagen rijbewijs is vrij snel voor mijn gevoel.
 
Dat is allemaal op je eigen motor of niet :+.
Ik mijd straatje keren als de pest tenzij het op een kruising op een industrieterrein is namelijk...
 
RMT (Regionale Motorvaardigheids Training) is ook een aanrader en wordt in je eigen regio gegeven door een KNMV instructeur. 's Ochtends oefeningen op een parkeerplaats, 's middags een tocht rijden met veel feedback op je rijstijl.

Niet beter of slechter dan een VRO, gewoon een heel ander soort opleiding maar zeker heel nuttig als opfrisser.

Verder ook de voordelen dat veel verzekeringen korting geven als je deze training hebt gevolgd.
 
Dat is allemaal op je eigen motor of niet :+.

Op een andere motor heeft het niet zoveel zin, je moet uiteindelijk vooral je eigen motor leren kennen.

Ik mijd straatje keren als de pest tenzij het op een kruising op een industrieterrein is namelijk...

Zit vooral tussen je oren en op zo'n training (ook bij de RMT trouwens) krijgen ze die blokkade wel tussen je oren uit.

En als je het niet vertrouwt, je kunt een speciale dagverzekering ervoor afsluiten dat als er iets gebeurt je verzekerd bent en niet je eigen verzekering hoeft aan te spreken (en dus geen no-claim kwijt raakt).
 
Laatst bewerkt:
wipwap doen ze niet meer @ VRO

als je minder dan 10k km hebt gereden (gereden gereden, dus niet naar een boulevard en terug), dan zul je misschien niet zo heel veel heil zien in het eerste dagdeel, omdat je t meeste wel eens hebt meegemaakt.

tweede dagdeel is leuk :+
(wel hopen dat degene voor je niet op een sjoppert rijdt :+ ), verder zeg ik niks ;)
 
Op een andere motor heeft het niet zoveel zin, je moet uiteindelijk vooral je eigen motor leren kennen.Zit vooral tussen je oren en op zo'n training (ook bij de RMT trouwens) krijgen ze die blokkade wel tussen je oren uit.

En als je het niet vertrouwt, je kunt een speciale dagverzekering ervoor afsluiten dat als er iets gebeurt je verzekerd bent en niet je eigen verzekering hoeft aan te spreken (en dus geen no-claim kwijt raakt).
Hm beetje minder dat ze geen CBRs op voorraad hebben bij de KNMV.
Klinkt niet verkeerd. Misschien iets voor begin komend seizoen ofzo.
* Aan de andere kant, mijn rijschool heeft ook nog een keer een dagrit. Denk dat ik daar maar eerst heen ga voor wat feedback.
 
Laatst bewerkt:
Hm beetje minder dat ze geen CBRs op voorraad hebben bij de KNMV.
Klinkt niet verkeerd. Misschien iets voor begin komend seizoen ofzo.

Nogmaals het heeft geen nut op een andere motor :z
En motoren op voorraad.... weet je hoe duur die cursussen dan worden?


:W
 
VRO1 zou ik zeker doen. Is een leuke ervaring. Ik had toen net een dag m'n nieuwe motor, heerlijk om 't fietsje ook onder de knie te krijgen :Y. En bovendien krijg ik nu (op beide motoren) bij KNMV 5 jaar lang 10% VRO korting op m'n verzekering :)
 
wipwap doen ze niet meer @ VRO

als je minder dan 10k km hebt gereden (gereden gereden, dus niet naar een boulevard en terug), dan zul je misschien niet zo heel veel heil zien in het eerste dagdeel, omdat je t meeste wel eens hebt meegemaakt.

tweede dagdeel is leuk :+
(wel hopen dat degene voor je niet op een sjoppert rijdt :+ ), verder zeg ik niks ;)
Jammer dat ze die wipwap niet meer doen :o. Moet wel zeggen dat 't daar bij mij bijna verkeerd ging O-). Heb een foto waarbij ik helemaal naar links ga, bijna van de wap af zeg maar _O-
 
Op een andere motor heeft het niet zoveel zin, je moet uiteindelijk vooral je eigen motor leren kennen.Zit vooral tussen je oren en op zo'n training (ook bij de RMT trouwens) krijgen ze die blokkade wel tussen je oren uit.

En als je het niet vertrouwt, je kunt een speciale dagverzekering ervoor afsluiten dat als er iets gebeurt je verzekerd bent en niet je eigen verzekering hoeft aan te spreken (en dus geen no-claim kwijt raakt).

Het zit inderdaad tussen je oren !,
waar ikzelf een beetje bang (lees huiverig) voor ben is het rijden op een nat wegdek (ondanks dat ik een mooi weer rijder ben) is dit iets wat je in dit land niet kunt voorkomen.
Via mijn oud rij instructeur ga ik in het voorjaar dus een RMT volgen,
a om wat extra ervaring op te doen
b om nat wegdek "is gevaarlijk" tussen mijn oren uit te krijgen.
 
VRO-1 om mee te beginnen :Y

Levert vaak ook nog wel wat korting op op je verzekeringspremie (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij). Sowieso moet je VRO-1 gedaan hebben voordat je aan VRO-2 mág deelnemen.

Nadeel is dat het alleen nog maar in Lelystad gedaan wordt.

Nee, nee, 't glas is half vol.

Voordeel is dat het alleen nog maar in Lelystad gedaan wordt ;)
 
Nee, nee, 't glas is half vol.

Voordeel is dat het alleen nog maar in Lelystad gedaan wordt ;)

Het is inderdaad op meerdere manieren te intepreteren. Voor de (potentiële) klanten is het een nadeel omdat ze vaak wat verder moeten rijden, terwijl het KNMV er voordeel bij heeft doordat ze goede (prijs)afspraken kunnen maken met het beheer van de lokatie in Lelystad (prijsverschillen tussen diverse lokaties zijn niet te verklaren aan een potentiële klant, dus ......).

Onder potentiële klanten reken ik overigens "alle" motorrijders. Óók diegenen die in de zomer d'r fiets misschien maar één of twee keer uit de schuur halen en vervolgens er maar een (paar) honderd kilometer mee "rond touren". Vooral voor deze groep motorrijders is het misschien wel het hardst nodig dat ze een VRO-1 óf gelijksoortige training ondergaan maar doordat ze vaak al meer als honderd kilometer moeten rijden naar Lelystad, en ook weer terug naar huis ná een "lange" dag op de motor, haken juist deze mensen af.

Dus glas half vol óf leeg..... Cruijff heeft daar een mooie "term" voor *D
 
Laatst bewerkt:
Heb al jaren mun motorrijbewijs maar ondanks dat, kan ik iedereen een VRO cursus van de knmv aanraden het is echt meer dan alleen rijles hoor. heb dit jaar de VRO 1 2 en 3 EN de nieuwe VRO-R (risico herkenning in het verkeer) gedaan je leert er altyd wel weer wat van en helaas heb ook ik er te veel al onderuit zien gaan die dachten ook wel een beetje te kunnen rijden. ( en zeg eerlijk wat is er nou leuker dan op een afegsloten circuit je achterband van een GSX-R 750 versleten te zien raken tot op de zijkant. :)
 
Ben laatst lid geworden van de knmv, en zit er over te denken om ergens volgend jaar een vro te doen. Heb ook vernomen(weet zo niet meer waar) dat ze in Rosmalen een vro gaan doen. Ik denk dat ze het circuit dan nog moeten gaan leggen, want dat hebben ze in Rosmalen nog niet?!!!
 
dat hebben ze zeker wél, is onderdeel van het voormalige autotron, en wordt momenteel gebruikt voor onder andere de AVB examens.
erg bochtig parkoers, waar je moeilijk grote groepen kwijt kunt, maar voor de korte bochtentechniek wellicht erg geschikt. denk niet dat het veel kans maakt op een VRO als in lelystad

Google Maps

alle witte vlakken zijn overigens slip-vlakken -O- :X (slipcursus)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan