Voorvork doorschuiven (caferacer)

wezelmans

Rookie
10 mrt 2015
27
0
Ik heb even een technische vraag mbt het doorsteken van de voorvork.
Mijn Suzuki gs 850 is standaard wat lastig de bocht in te krijgen. Is dat enigszins te verbeteren door de voorvork pakweg 1 a 2 cm door te steken en het front dus wat te verlagen?
 

SuperG

Die hard MF'er
25 okt 2004
926
0
P'end
Banden op spanning brengen of nieuwe banden (als je achterband vierkant is gereden wordt ook lastiger sturen) werkt beter.
 

Syhoro

MF veteraan
8 okt 2004
2.272
2
Zou in principe wel moeten werken (lees over naloop etc). Rechtuit stabiliteit kan wel minder worden.

Check wel even of je veerweg het nog toelaat wat betreft kuipwerk. Dat laatste zal nog wel meevallen met een cafe brommer.
 
Laatst bewerkt:

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.179
33
60
Niet meer dan ca 5mm per keer,dat geeft al een flinke verandering *D
 

wezelmans

Rookie
10 mrt 2015
27
0
Nou njente kuip inderdaad dus dat zal het probleem niet zijn ;) Bandenspanning staat goed, banden zijn ook nog voldoende. Ben een beginnende rijder, maar hij is gewoon wat lastiger in de bocht te krijgen voor mijn gevoel (klopt ook wel wanneer ik de reviews lees). Zeker in vergelijking met de cx500 van mijn vriendin (maar das ook een hele andere motor natuurlijk).

Verder vind ik m op minder wegdek ook wel wat dribbelen naar mijn gevoel, maar misschien komt dat puur door de leeftijd van de motor.... in 1980 had je natuurlijk niet het weggedrag van nu.
 
Laatst bewerkt:

Syhoro

MF veteraan
8 okt 2004
2.272
2
Tegen dribbelen zou je ook nog kunnen denken aan andere vering --> dempers
 

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.417
51
Niet meer dan ca 5mm per keer,dat geeft al een flinke verandering *D

Merk je niks van die paar mm,kan gerust een paar cm met deze ouwe fietsen..Grondspeling en invering kwa voorspatterd in de gaten houden.
En dan ook nog de achterkant een paar cm ophogen dan ga je het merken.
 
Laatst bewerkt:

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.400
518
47
Almere
Achterkant ophogen is wat tricky, 850 is cardan ;)
Verder blijven het lompe hokken....

:+

Doorsteken kan prima, gewoon proberen per cm of er verbetering optreedt en idd je veerweg in de gaten houden
 

wezelmans

Rookie
10 mrt 2015
27
0
Ik ga gewoon eens 2 cm proberen, echter wat is de beste manier om dat aan te pakken? Voorvork zit volgens mij boven en halverwege vast. Voorzichtig losdraaien en bovenop tikken????

plaatje bij het praatje....

 
Laatst bewerkt:

wezelmans

Rookie
10 mrt 2015
27
0
Tegen dribbelen zou je ook nog kunnen denken aan andere vering --> dempers
Het schijnt dat je voorveren ook kunt stellen, maar heb nog niet kunnen ontdekken waar dat dan precies zit (bij de achterveren/schokdempers is dat wel zichtbaar).
 

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
3.679
143
Groningen
Ik ga gewoon eens 2 cm proberen, echter wat is de beste manier om dat aan te pakken? Voorvork zit volgens mij boven en halverwege vast. Voorzichtig losdraaien en bovenop tikken????
:+ Zwaartekracht is je grootste vriend. :X Of vijand in dit geval.

Eerst alles heel erg goed schoonmaken om krasjes te voorkomen, en vaslopen op vuil.
Daarna draai de boutjes losvan de bovenste kroonplaat en 2 boutjes in de onderste balhoofdplaat laat je nog ff klemmen. Beide kanten 1 boutje dus. Die draai je voorzichtig los en dan zakt de motor vanzelf naar beneden. Met wat voor geweld dit gaat hangt af van jouw "sleutelgevoel". :9

Als je te ver doorschiet moet je de motor dus weer optillen. Dit wordt geen gemakkelijke klus zonder een bokje dat de voorkant vrij kan krijgen.
 

wezelmans

Rookie
10 mrt 2015
27
0
:+ Zwaartekracht is je grootste vriend. :X Of vijand in dit geval.

Eerst alles heel erg goed schoonmaken om krasjes te voorkomen, en vaslopen op vuil.
Daarna draai de boutjes losvan de bovenste kroonplaat en 2 boutjes in de onderste balhoofdplaat laat je nog ff klemmen. Beide kanten 1 boutje dus. Die draai je voorzichtig los en dan zakt de motor vanzelf naar beneden. Met wat voor geweld dit gaat hangt af van jouw "sleutelgevoel". :9

Als je te ver doorschiet moet je de motor dus weer optillen. Dit wordt geen gemakkelijke klus zonder een bokje dat de voorkant vrij kan krijgen.
Hmmmm dat wordt nog een spannende dan..... :X
 

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.400
518
47
Almere
Zit die middenbok er nog onder?
Motor met middenbok op een stevige plank zetten en dan met spanband naar beneden trekken.
Of vragen of iemand even een half uurtje achterop wil gaan zitten terwijl hij op de middenbok staat...
 

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.179
33
60
Je moet het zelf weten,maar 2cm doorzakken is veel wanneer je het in één stap doet.
Ik denk dat je beter kleinere stapjes kunt doen en telkens gaan rijden,voelen of je verschil merkt.Als de motor nerveus wordt ga je weer een stapje terug,gewoon proberen.
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
11.233
3.508
46
Standdaarbuiten
Inderdaad.
Setje goede Koni's er onder en het gedribbel is weg.
Het blijven zware lompe hokken om mee te sturen maar goede vering doet een hoop.
 

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.417
51
Je moet het zelf weten,maar 2cm doorzakken is veel wanneer je het in één stap doet.
Ik denk dat je beter kleinere stapjes kunt doen en telkens gaan rijden,voelen of je verschil merkt.Als de motor nerveus wordt ga je weer een stapje terug,gewoon proberen.
Nerveus?Zo'n jaren 80 ding. _O-
 

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
3.679
143
Groningen
Denk niet dat zo'n 850 zomaar nerveus wordt
Zou een paar goeie schokbrekers zoeken , deze zien er een beetje fietspomp achtig uit
Idd, als die schokbrekers nog nooit vervangen zijn of ze zijn slap van zichzelf, zakt de hele fiets van achter "te" ver in. Dat is het zelfde als de voorkant omhoog brengen......de verkeerde kant op dus. :Y
Denk dat je daar idd beter aandoet om daar eens naar te kijken.
 

KwaSuz

MF veteraan
20 aug 2006
5.400
518
47
Almere
Ik heb in de gsx1100 nu een voorvork van gsxr750, die is volgens mij 5cm korter dan origineel.
PLUS een 17" voorwiel.....
Nog geen flauw idee hoe het rijdt maar idd
Zakken met dat hok.... :P
 

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
3.679
143
Groningen
Niet zo heel veel, of helemaal niet. :? Te hard en niets inzakken is ook niet goed nl. Dan stuiter je er af.
Motor moet een klein beetje negatieve veerweg hebben.
 
Laatst bewerkt: