Voorvork wordt erg vaak overgeslagen vij onderhoud.ik wil eens aan jullie vragen wanneer jullie voorvork olie gaan verversen/ nooit want hij dempt nog goed /na ???? km / 1 x per ???? jaar en wat voor olie jullie daarvoor gebruiken /h t f /speciale voorvork olie/ hydro olie / gewone motor olie , of laten jullie dat doen en weet het niet
En met h t f wordt misschien ATF bedoeld?Om de 3 jaar ofzo vervang ik het meestal, ligt ook een beetje aan hoeveel je rijdt. Gezien het feit dat je gewone motorolie in je rijtje hebt staan zou ik de poten of de motor naar een monteur brengen of goed het werkplaatshandboek er bij houden
En met h t f wordt misschien ATF bedoeld?
Zegt overigens niets over meneer zijn sleutelcapaciteiten.
Ik ben ook weer enthousiast geworden om het te gaan doen.heb dit topic opgezet om dat het verversen van de voorvork eigenlijk een vergeten iets is , maar eigenlijk wel van levensbelang , ben bijna 20 jaar monteur geweest en zoiets werd altijd niet opgegeven bij een service beurt,stond ook niet in de lijst voor een servicebeurt ,was extra ,sommige deden het zelf en kwamen met dit soort olie ideeën aandragen
Vorkpoten - veren checken en olie vervangen.
Koelvloeistof vervangen.
Banden vervangen.
Remcilinder vervangen.
Remblokken vervangen.
Kleppen stellen.
Schokbreker achter vervangen.
Bougies vervangen.
Elektrische stekkers schoonmaken en inspuiten.
Luchtfilter vervangen.
Spiegels vervangen.
Accu vervangen
2x Olie verversen.
Oliefilter vervangen.
Ik heb 15 jaar in de automotive gezeten. En heb automaatbakken en differentieelen gekend die filled-for-life waren. Hier lijkt mij toch wel meer mechanische belasting te zijn als ik een motor voorvork. Hoezo zou deze olie dan wel ververst moeten worden? En waarom staat er ook geen interval in het WPH? En waarom staat er dan ook geen houdbaarheid datum op de fles olie? misschien is de olie in de fles wel ouder als de olie die in je voorvork zit.
gewoon uit nieuwsgierigheid
Ruik maar een keer aan oude/gebruikte vorkolie en je weet meteen zeker dat deze verouderd.Ik heb 15 jaar in de automotive gezeten. En heb automaatbakken en differentieelen gekend die filled-for-life waren. Hier lijkt mij toch wel meer mechanische belasting te zijn als ik een motor voorvork. Hoezo zou deze olie dan wel ververst moeten worden? En waarom staat er ook geen interval in het WPH? En waarom staat er dan ook geen houdbaarheid datum op de fles olie? misschien is de olie in de fles wel ouder als de olie die in je voorvork zit.
gewoon uit nieuwsgierigheid
Als je gecrost hebt dan zal je ook wel weten dat je geregeld de vork moet ontluchten omdat daar steeds meer druk op komt. Als er lucht in kan kan er volgens mij ook water in.Net WPH na gepluisd maar niets te vinden erover. En stof binnendringen lijkt me sterk omdat er een stofkap en een keerring gemonteerd zijn.
Heb vaker keerringen vervangen in mijn motorcross periode, En de olie die eruit kwam zou zo terug in het flesje kunnen.(Heb hem wel vervangen uiteraard)Want dichten dan namelijk niet meer af.
Kan me wel voorstellen dat een premium voorvork olie betere eigenschappen heeft als de standaard. En dat zou een reden van verversen kunnen zijn.
Maar om erna de zelfde type olie er weer in te knikken, lijkt mij lood voor oud ijzer.
Ruik maar een keer aan oude/gebruikte vorkolie en je weet meteen zeker dat deze verouderd.
Lucht heeft een een kleinere dichtheid als water. Dus logisch dat lucht er wel inkomt.
En ook logisch dat als er een kras in je poot zit er ook vuil in komt. En je dan niet alleen je olie moet gaan verversen.
Bij de crosser was bijna ieder jaar standaard de kering vervangen wel noodzakelijk. En heb daarom wel altijd heldere olie eruit zien komen. Als er grijze olie in zit dan lijkt het me wel noodzakelijk indd.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet in het WPH vermeld staat. Juist omdat er zoooo veel in staat wat je moet controleren.
Ik ben overtuigd.
Ik zou dat boek nog maar eens goed doorlezen, in alle wphb die ik in de laatste zeg maar 40 jaar in handen had, stond een termijn voor het verversen van de vorkolie, vanaf bijvoorbeeld de 1975 Honda CB400F bij 10.000 km, 12.800km bij m'n '87 CBR tot 16000km voor een '82 Yamaha XV920, de rest had ik geen zin om nu opte zoeken.Lucht heeft een een kleinere dichtheid als water. Dus logisch dat lucht er wel inkomt.
En ook logisch dat als er een kras in je poot zit er ook vuil in komt. En je dan niet alleen je olie moet gaan verversen.
Bij de crosser was bijna ieder jaar standaard de kering vervangen wel noodzakelijk. En heb daarom wel altijd heldere olie eruit zien komen. Als er grijze olie in zit dan lijkt het me wel noodzakelijk indd.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet in het WPH vermeld staat. Juist omdat er zoooo veel in staat wat je moet controleren.
Ik ben overtuigd.
Ik zou dat boek nog maar eens goed doorlezen, in alle wphb die ik in de laatste zeg maar 40 jaar in handen had, stond een termijn voor het verversen van de vorkolie, vanaf bijvoorbeeld de 1975 Honda CB400F bij 10.000 km, 12.800km bij m'n '87 CBR tot 16000km voor een '82 Yamaha XV920, de rest had ik geen zin om nu opte zoeken. [afbeelding]